محمد قهرمانی:

روشنفکران حقیقی عرصه هنر امثال آوینی و سلحشورند

کدخبر: 2032291

روشن فکران واقعی سلحشور و شهید آوینی بودند که با داشته‌های دینی و حرفه ای خود، توانستند در علم فرهنگ و هنر ماندگار شوند.

به گزارش «نسیم انلاین» ، محمد قهرمانی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»در پاسخ به این سوال که الگو بودن هنرمندانی چون مرحوم فرج‌الله سلحشور چه مزایایی برای سینما در پی دارد؟ گفت: به نظرم بزرگانی چون شهید آوینی و فرج‌الله سلحشور جز مفاخر سینما و تلویزیون هستند، هنر می‌تواند از آنها تا سالها به عنوان الگوی اخلاقی و هنری بهره ببرد. از نظر من فرج‌الله سلحشور یک امتیاز بسیار بزرگ داشت که وی را از دیگر هنرمندان جدا می‌کرد، آنهم اندیشه های قرآنی وی بود.

وی افزود: سلحشور در تمام عمر خود ، وقتش را صرف قرآن کرد چه آن زمانی که به عنوان یک جوان انقلابی و پر شور در مساجد تئاتر اجرا می‌کرد و چه آن زمانی که در فیلم‌های دفاع مقدسی نقش کمیل فرمانده گردان کمیل را در «پرواز در شب» بازی می‌کرد. این هنرمند به واقع با ساخت کارهای فاخری چون «مردان آنجلس» و «یوسف پیامبر» بزرگترین تبلیغ را در جهان امروز برای قرآن انجام داد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فرشتگان قصاب» ادامه داد: کمتر مسلمانی است در سراسر جهان سریال «یوسف» را ندیده باشد و از آن لذت نبرد. «یوسف پیامبر» از بارها پخش هنوز هم برای مخاطبان طراوت و تازگی دارد. کدام ابزار تا به این اندازه می‌تواند در تبلیغ آموزه‌های قرآنی مفید باشد؛ سلحشور برای به دست آوردن تماشاگر تن به ظواهر فریبنده سینما نداد و به نوعی مرعوب فرهنگ غرب برای همین است که شخصیت وی می‌تواند تا سالها الگوی ما در فیلمسازی دینی باشد.

قهرمانی گفت: فرج‌الله سلحشور معتقد بود قرآن باید بزرگترین و اصلی‌ترین منبع برای کارهای ما باشد، چون در این کتاب بهترین و زیباترین داستان ها وجود دارد که هر یک از آنها قادر است الهام بخش کارهای بسیاری باشد. برای مثال تنها در سوره بقره موضوعات مختلفی مطرح می‌شود اگر به آن دغدغه توجه شود شاهکارهای هنر دینی به نمایش گذاشته خواهد شد.

نقش یوسف پیامبر در بیداری مردم

وی در پاسخ به این سوال تاثیرات کارهای قرآنی در جهان امروز تا چه حد نمود عینی دارد؟ بیان کرد: نکته‌ای را می‌خواهم بیان کنم که شاید شنیده باشید. عده‌ای از کارشناسان معتقد هستند که بیداری اسلامی در مصر، و تونس و دیگر کشورهای عربی به وجود آمد نشأت گرفته از سریال‌هایی چون «یوسف پیامبر» بود که به مردم انگیزه داد تا در مقابل ستم حاکمان مستبد خود بایستند و آنها را از قدرت خارج کنند. این اتفاق را به نوعی دیگر سریال «مختارنامه» در عراق داشت.

قهرمانی در پاسخ به این سئوال که نظرشان درباره برخی جریانات روشنفکری که هنرمندانی چون سلحشور و آوینی را حکومتیای می دانند چیست؟ گفت: در ابتدا می‌خواهم سئوال را اصلاح کنم. آنهایی که در جامعه با عنوان روشنفکر نام برده می‌شود به واقع تاریک‌فکران هستند چشمانشان را در مقابل حقایق قرآن و اسلام بسته‌اند. با این توضیح از نگاه من روشن فکران واقعی سلحشور و شهید آوینی بودند که با داشته‌های دینی و حرفه ای خود، توانستند در علم فرهنگ و هنر ماندگار شوند. مطلب دیگر درباره این دسته افراد که منتقد هنرمندان ارزشی هستند این است، آنها اندیشه خود را به جاهای دیگر فروخته یا اجاره داده‌اند، برای همین است چشم دیدن هنرمندان ارزشی را ندارند.

وی در پایان با بیان اینکه اساس و پایه هنر امروزی باید تغییر کند، گفت: متاسفم که بگویم پایه و اساس سینما و بخش‌هایی از هنر به درستی بنا نشده و به نوعی ریشه‌هایش از غرب وام گرفته شده است. برای همین در چنین فضایی کمتری هنرمندانی چون فرج الله سلحشور رشد می‌کنند. با این توضیح انتظار دارم تا هنرمندان جوان و متعهد همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ به هنر ورود کنند و تغییر عظیمی در آن به وجود آورند. اگر خواهان سینما و تلویزیونی اسلامی هستیم باید توجه خود را معطوف هنرمندانی چون، سلحشور و شهید آوینی کنیم.

ارسال نظر: