در نشست خبری نمایش «بیگانه» از پوسترهای برگزیده تقدیر شد

پوسترهای منتخب آغداشلو تقدیر شدند/ مسعود دلخواه: جوایز ما ناقابل و در اندازه‌های تئاتر ماست

کدخبر: 2033128

نشست خبری نمایش "هنگامه" و مراسم رونمایی از پوستر این اثر، در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نشست خبری این نمایش و مراسم رونمایی از پوستر این اثر، با حضور مسعود دلخواه؛ کارگردان و دراماتورژ اثر، تعدادی از بازیگران از جمله رحیم نوروزی، حسین سحرخیز، علی زرینی، سیاوش چراغی‌پور، مهشاد مخبری و همچنین تعدادی از طراحان پوستر نمایش «بیگانه»؛ در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

نمایشگاه پوستر «بیگانه» همزمان با آغاز اجراهای این اثر

در ابتدای این نشست، مسعود دلخواه؛ کارگردان و دراماتورژ نمایش «بیگانه» درمورد نحوه انتخاب پوستر این اثر نمایشی توضیح داد: ما حرکتی ابداع کردیم و پوستر نمایش بیگانه را به مسابقه گذاشتیم. خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از این مسابقه شد؛ در مدتی کوتاه، 62 پوستر به دست ما رسید که هنرمند برجسته کشور، آیدین آغداشلو، این آثار را با دقت مورد ارزیابی قرار داد و از میان آن‌ها 18 اثر را برای ارائه در نمایشگاه «پوستر بیگانه» در لابی سالن چهارسوی تئاتر شهر، انتخاب کرد. دیدن نمایش به همراه بازدید از نمایشگاه پوسترهای آن اثر، دیدگاه‌های مختلف درباره آن تئاتر را به مخاطب منتقل می‌کند.

وی در ادامه افزود: قرار بود از میان این آثار، سه پوستر انتخاب شوند اما آیدین آغداشلو چهار اثر را انتخاب کرد. طبق روال مسابقات، جوایزی نیز برای منتخبان در نظر گرفته شده است که جنبه مالی آن ناقابل و در حد و اندازه بودجه تئاتر ما است! برای نفر نخست، 500هزار تومان، نفر دوم، 250هزار تومان و نفر سوم، 150هزار تومان هدیه نقدی در نظر گرفتیم که دو جایزه سوم داریم و دو هدیه 150هزار تومانی به نفرات سوم اهدا می‌شود.

دوست نداشتن کامو، بدسلیقگی است

کارگردان «بیگانه» دلایل خود برای انتخاب متن آلبر کامو و اجرای آن در تالار چهارسو را اینگونه توضیح داد: فکر می‌کنم اگر کسی در دنیا کامو را دوست نداشته باشد، خیلی بدسلیقه است، بنابراین طبیعی است که به‌سراغ اجرای آثار او برویم. «بیگانه» سومین ملاقات من با کامو است. از آلبرکامو دو اثر «سوء‌تفاهم» و «عادل‌ها» را در آمریکا اجرا کردم.

دلخواه درمورد شیوه اجرایی نمایش «بیگانه» توضیح داد: تلاش کردم به محتوای این رمان وفادار بمانم اما ساختار آن را کاملا به‌هم ریختم. در ورژن نمایشی «بیگانه»، داستان خطی پیش نمی‌رود؛ ما تکه‌های مختلف پازل را در اختیار تماشاگر می‌گذاریم و او این تکه‌ها را کنار هم قرار می‌دهد و در آخر تصویر کلی را می‌بیند.

ترجیح بازیگر کم‌تجربه به بازیگر بی‌اخلاق

کارگردان نمایش «بیگانه» درباره تکنیک هدایت بازیگران نیز عنوان کرد: برای من همواره کار با بازیگر براساس دو معیار بوده، معیار اول توانایی‌های بالقوه و بالفعل بازیگر است و معیار دوم روحیه و اخلاق آنها. من ترجیح می‌دهم با بازیگران کم‌تجربه و کم‌ادعاتر کار کنم تا بازیگران بی‌اخلاق.

جای پنجه‌های قضاوت شخصی بر پیکر مردم

در ادامه مهشاد مخبری؛ یکی از بازیگران این نمایش گفت: «وقتی مسعود دلخواه به من گفت قرار است «بیگانه» را اجرا کند، بسیار ذوق‌زده شدم چون در این روزهایی که مردم در خواندن کتاب بسیار خسیس هستند و هر روز هم خساست‌شان بیشتر و بیشتر می‌شود ، بسیار ضروری است که این متن به گوش و چشم مردم برسد. ضمن این‌که «بیگانه» بر روی قضاوت‌های شخصی و فردی تاکید دارد که مردم امروزه درگیرش هستند. جای پنجه‌های قضاوت شخصی بر بدن مردم مانده است.

کامو را از نوجوانی دوست داشتم

رحیم نوروزی که در نمایش «بیگانه» نقش مورسو را بازی می‌کند، گفت: از یک سو آلبرکامو را از دوره نوجوانی دوست داشتم و از سوی دیگر پیش از نمایش «بیگانه» برای اجرای نمایش «ریچارد» اثر ویلیام شکسپیر به کارگردانی مسعود دلخواه به همراه گروه تمرین می‌کردم؛ آن اثر تا مرحله بازبینی جشنواره نیز پیش رفت اما بنا به دلایلی اجرای آن متوقف شد. چون یک کار نیمه‌تمام به همراه دلخواه داشتیم، تصمیم گرفتیم اثری را به همراه یکدیگر تمام کنیم. بنابراین وقتی مسعود دلخواه نمایش «بیگانه» را به من پیشنهاد داد، فقط گفتم که دراماتورژی و تبدیل به نمایشنامه کردن این متن به خاطر لوکیشن‌های متعددی که دارد، با توجه به محدودیت‌های تئاتر دشوار است. این متن بیشتر به ساختار فیلمنامه شبیه است تا نمایشنامه. درنهایت از بازی در این نمایش استقبال کردم.

بازگشت سحرخیز پس از 10 سال

در ادامه این نشست، حسین سحرخیز از دیگر بازیگران این نمایش ضمن اعلام این نکته که 10 سال است تنها به کارگردانی تئاتر اکتفا کرده و در تئاتر بازی نکرده است، گفت: دلم خیلی برای بازیگری تنگ شده بود. در این مدت چندین کار به من پیشنهاد شد اما ترجیح دادم که در آنها حضور نداشته باشم. زمانی‌که مسعود دلخواه این متن را به من پیشنهاد داد چند فاکتور مهم باعث شد که نتوانم به او نه بگویم؛ اول آلبر کامو بود و دوم دراماتورژی دلخواه بود که به خوبی از پس کار برآمده بود. ضمن این‌که وقتی ببینید کارگردان فرهیخته‌ای پشت کار است، انگیزه‌ها برای حضور داشتن بسیار قوی می‌شود.

علی زرینی: مخبری به من ترانه فرانسوی آموخت

علی زرینی دلایل خود برای حضور داشتن در این نمایش را اینگونه برشمرد: بدون اغراق می‌گویم از نوجوانی درگیر رمان «بیگانه» بودم، به مجردی که بازی کردن در این نمایش به من پیشنهاد شد با آغوش باز آن را پذیرفتم. هرکس از این رمان، برداشت و استنباط خود را دارد. از همه، خصوصا مهشاد مخبری؛ بازیگر و هنرمند خوب تئاتر که به من ترانه‌ای فرانسوی را آموخت تا در این اثر بخوانم، بسیار متشکرم.

دراماتورژی دلخواه حیرت‌انگیز است

سیاوش چراغی‌پور یکی دیگر از بازیگران «بیگانه» درمورد پیوستن خود به این گروه، گفت: من متن دراماتورژی شده مسعود دلخواه را نخوانده بودم و نمی‌دانستم قرار است چه نقشی را بازی کنم اما به محض دعوت شدن به همکاری به این گروه ملحق شدم. پس از مطالعه متن، از ظرافت، دقت و دانایی مسعود دلخواه در دراماتورژی کردن این متن پرلوکیشن بسیار حیرت کردم.

در پایان این مراسم، برندگان مسابقه پوستر معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند. پوستر پدرام کازرونی و اثر مشترک محمد سلگی و محمد کیامهر، رتبه سوم و اثر جاوید پورحسین رتبه دوم را از آن خود کردند. سمانه صفایی نیز به عنوان طراح برگزیده پوستر نمایش معرفی شد.

نمایش «بیگانه» چهارشنبه، 29 اردیبهشت اجرای عکاسان خود را برگزار می‌کند و پس از آن، از 30 اردیبهشت تا 30 خرداد هر شب ساعت 21 در سالن چهارسو تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

ارسال نظر: