شهرام کرمی در نشست خبری پنجمین جشنواره تئاتر شهر عنوان کرد:

برگزاری افتتاحیه جشنواره تئاتر شهر در باغ موزه هنرهای ایرانی/ تجلیل از "اکبر زنجان پور" و "مریم معترف" در مراسم اختتامیه

کدخبر: 2060391

دبیر پنجمین جشنواره تئاتر شهر گفت: پنجمین جشنواره تئاتر شهر از ۲۲ تا ۳۰ شهریورماه برگزار می شود. بر این اساس مراسم افتتاحیه رور ۲۲ شهریورماه در باغ موزه هنرهای ایرانی و مراسم اختتامیه نیز روز ۳۰ شهریورماه در پردیس تئاتر تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری پنحمین جشنواره تئاتر شهر صبح امروز با حضور "امیر عبدالحسینی" معاون سازمان فرهنگی شهرداری تهران و "شهرام کرمی" دبیر این دوره از جشنواره و مدیر هنری سازمان فرهنگی شهرداری در محل این سازمان برگزار شد.

امیر عبدالحسینی معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری در سخنانی، گفت: نکته تخست توجه شهرداری به عرصه تئاتر کشور است. آقای قالیباف همیشه تاکید کرده تا از این حوزه هنر حمایت شود و بر این اساس سند تئاتر کشور را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: تاکید شهردار تهران بر ایجاد شرایط ایده آل و استاندارد برای فعالیت در عرصه تئاتر است. نکته دیگر توجه آقای صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری به عرصه تئاتر است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: بر این اساس ما مکلف شدیم تا کارهای جدی و اساسی در حوزه تئاتر کشور انجام بدهیم. بر این اساس ما در جهت بخشیدن رویکرد حرفه ای و تخصصی به عرصه تاتر فعالیت می کنیم.

عبدالحسینی خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری توجه به هنر تئاتر است. بر این اساس یکی از این فضاهایی که این توجه و رویکرد ما را نشان می دهد برگزاری جشنواره تئاتر شهر است.

وی اضافه کرد: تا امروز 4 دوره شاهد برگزاری جشنواره تاتر شهر بودیم و هر دوره نسبت به دوره قبل با رشد کمی و کیفی روبرو بوده است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یادآور شد: برنامه دیگر ما برگزاری سوگواره آئین نمایشی خمسه است. بر این اساس امیدواریم که دوره سوم جشنواره خمسه با شرایط ایجاد شده کیفی تر برگزار شود.

وی متذکر شد: جشنواره خمسه 2 ماه دیگر برگزار خواهد شد. نکته دیگر اینکه در سال 94 تعداد 1700 اجرا در مراکز فرهنگی و هنری زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به روی صحنه رفته است. البته بخش عمده ای از این اجراها برای دومین جشنواره خمسه و چهارمین جشنواره تئاتر شهر بوده است.

عبدالحسینی ادامه داد: هدف اصلی ما از برگزاری جشنواره تئاتر شهر تولید و حمایت از آثار فراگیر و شاخص در عرصه تئاتر بوده است. همچنین در سال 94 تعداد 3 اثر برگزیده را مورد حمایت قرار دادیم. این نمایش ها شامل "دریادلان"، "اروند خون" و "بیرق ماندگار" بوده است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: نکته دیگر تعیین وضعیت مراکز تئاتری است که تا امروز به غیر از خانه موزه استاد انتظامی که تحویل گرفته ایم پردیس تئاتر تهران و مجموعه سالن های صبا هنوز در اختیار ما نیست. در حقیقت این دو مرکز هنوز افتتاح رسمی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بودجه جشنواره امسال 550 میلیون تومان است. این درحالب است که بودجه دوره چهارم جشنواره تئاتر شهر 500 میلیون تومان بوده است.

عبدالحسینی در پایان تصریح کرد: البته بخش عمده ای از این بودجه برای جوایز برگزیدگان اختصاص دارد. همچنین بخش دیگری از این بودجه برای کمک هزینه گروه های تاتری است.

شهرام کرمی دبیر پنجمین جشنواره تئاتر شهر و مدیر هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز که در این نشست خبری حضور داشت در سخنانی، گفت: تئاتر حوزه ای است که همیشه نیاز به کمک و حمایت داشته است. البته در این میان خبرنگاران سهم عمده و مهمی در معرفی تئاتر برای مردم داشته اند.

وی افزود: پنجمین جشنواره تئاتر شهر از 22 تا 30 شهریورماه برگزار می شود. بر این اساس مراسم افتتاحیه رور 22 شهریورماه در باغ موزه هنرهای ایرانی و مراسم اختتامیه نیز روز 30 شهریورماه در پردیس تئاتر تهران برگزار می شود.

دبیر پنجمین جشنواره تاتر شهر ادامه داد: برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در پردیس تئاتر تهران در واقع مقدمه ای بر فعالیت رسمی این پردیس تئاتری است. البته تا امروز به دنبال رفع مسایل و مشکلات زیرساختی این پردیس بودیم. بر این اساس هفته قبل مشکلات امتیاز آب و گاز این مجموعه برطرف شد و این مسایل برقرار شد. برای امتیاز برق نیز درحال تفاهم با شرکت برق هستیم که تا 2 ماه آینده این مورد نیز برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پردیس تئاتر تهران به صورت غیر رسمی از مهرماه و به صورت رسمی از دهه مبارک فجر فعالیت خود را آغاز می کند. این افتتاح رسمی هم همزمان با اجرای چند نمایش حرفه ای نیز خواهد بود.

کرمی اضافه کرد: نکته دیگر اینکه وضعیت مرکز تئاتر صبا نیز در دست بررسی است. زیرا فکر می کردیم این مرکز از پردیس تئاتر تهران زودتر آماده شود ولی اینگونه نشد و پردیس تئاتر تهران زودتر آماده شد.

مدیر هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یادآور شد: پنحمین جشنواره تئاتر شهر با رویکرد توجه به گروه های تئاتری جوان که در فرهنگسراها فعال هستند و گروه های تئاتری که در محلات فعالیت می کنند برگزار می شود.

وی متذکر شد: برگزاری جشنواره تئاتر تهران از سال آینده رسما متحول خواهد شد زیرا از سال بعد با اضافه شدن 14 سالن تئاتر رویکرد ما حرفه ای تر می شود.

کرمی ادامه داد: فراخوان برگزاری این جشنواره در هفته اول اردیبهشت ماه اعلام شد. این جشنواره در 8 بخش برگزار می شود.

دبیر این جشنواره افزود: تعداد 1355 گروه تئاتری در مرحله اول متقاضی حضور در جشنواره بودند. بر این اساس این گروه ها در بخش ای تئاتر صحنه ای، تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی، تئاتر شورایی، مدرسه تئاتر، نمایشنامه خوانی در جشنواره امسال حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: امسال در یک بخش ویژه مرور آثار استاد "اسماعیل خلج" را خواهیم داشت. بر این اساس 6 نمایشنامه در فرهنگسرای سرو خوانده می شود.

کرمی اضافه کرد: همچنین در این برنامه از دو هنرمند پیش کسوت به نام های "اکبر زنجان پور" و "مریم معترف" در مراسم اختتامیه تقدیر و تجلیل به عمل خواهد آمد.

ارسال نظر: