رئیس سابق حج و زیارت در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

فاجعه منا، کوتاهی محض عربستان است اما ماحصلش کمتر از یک توطئه نبود

کدخبر: 2060456

رئیس سابق سازمان حج و زیارت گفت: معتقدم فاجعه منا کوتاه محض دولت عربستان بوده است؛ البته نمی‌گویم که این کار یک توطئه بوده، هر چند که حاصل آن از یک توطئه کمتر نبوده است.

مصطفی خاکسار قهرودی، رئیس سابق سازمان حج و زیارت در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، درباره فاجعه منا و عدم تحقق وعده های مسئولان سعودی به خانواده شهدای این فاجعه گفت: سیاست های عربستان متاثر از منافع آنها و منافع کسانی که از بیرون از عربستان بر این کشور تاثیر می گذارند، است و این سیاست همواره با یک شیطنت و خصومت نسبت به نظام جمهوری اسلامی همراه بوده است.

وی ادامه داد: از چندی پیش این شیطنت و خصومت به اوج بالایی رسیده و نمود آن را می توان به راحتی در مسائل گوناگون از جمله فاجعه منا دید و حتی بحث و وضع خواسته های غیرمعمولی و غیرمنطقی آن هم برای مسئله حج که یک واجب دینی است، از دیگر خصومت های آنها به شمار می رود. طبیعی است که نباید زیر بار این خواسته ها می رفتیم و باید از حقوق کشور، نظام جمهوری اسلامی و زائران دفاع می کردیم و برای اعزام زائران سعودی ها موظف به انجام وظیفه های خود هستند و در مقابل ما نیز موظف هستیم از حقوق مردم مان دفاع کنیم.

رئیس سابق سازمان حج و زیارت اظهار داشت: حقوق زائران ایرانی شامل سلامت، حفظ شان و کرامت آنها، ارائه خدمات مناسب، رفاه زائران، اخذ تضمین برای جلوگیری از هرگونه جسارت و ... خواهد بود و به طور جدی آنها را مطالبه و از آن کوتاه نیامدیم.

قهرودی افزود: معتقدم کاری که سال گذشته در منا رخ داده کوتاهی محض دولت عربستان بوده است، البته نمی گویم که یک توطئه بوده؛ هر چند که حاصل آن کمتر از یک توطئه و کار برنامه ریزی نبوده است، حداقل راه برای جبران این کوتاهی پرداخت دیه و جبران خسارت است که طفره رفتن دولت سعودی از آن یعنی طفره رفتن از پرداخت حداقل حقوق زائران شهید.

وی در پایان درباره اقدامات مناسب مسئولان کشور در خصوص فاجعه منا خاطر نشان کرد: مسئولان ما و در راس همه آنها مقام معظم رهبری بهترین رفتار و حق ترین حرکت را از خودشان نشان دادند و سایر مسئولین نیز کارهایی که می توانستند را انجام دادند؛ هر چند در بخشی از حوزه ها می توانستند کارهای بهتری انجام دهند.

ارسال نظر: