شهرام کرمی در گفت و گو با «نسیم آنلاین» اظهار کرد:
اجرامحور بودن، خصیصه بارز سوگواره "خمسه" است
شهرام کرمی گفت: از جمله نکات بارز و ویژگیهای این سوگواره میتوانم به اجرامحور بودن آن اشاره کنم که کمتر در جشنواره و سایر رویدادهای تئاتری شاهد چنین مدل اجرایی هستیم که یک اثر نمایشی این امکان را داشته باشد که در قالب جشنواره تجربه ۱۰ یا ۱۴ اجرا را داشته باشد.
شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین » ، گفت: به شخصه از اینکه «خمسه» هر سال به عنوان یک رویداد هنری و ارزشی برگزار میشود و پرچمدار پرداختن به هنر دینی با محوریت عاشورا در قالب هنرهای نمایشی و آئینی است خوشحالم و خوشحالی زایدالوصفم به این جهت است که «خمسه» توانسته است با وجود آنکه تنها سه دوره از برگزاری آن میگذرد به بلوغ و قوام لازم برسد. وی ادامه داد: این بلوغ در شرایط کنونی به حدی است که حتی شاهد هستیم فعالان حرفهای تئاتر در این سوگواره مشارکت کرده و با تولید آثار قابل تأمل و حرفهای نمایشی حضور مؤثری در این زمینه داشتهاند و علاوه بر آن باید به این نکته اذعان کرد که «خمسه» در طی این سه دوره سیر تکاملی را پشت سر گذاشته و در شرایط کنونی با هفت بخش در حال برگزاری است در حالیکه در دورههای قبلی با چنین تنوعی مواجه نبودیم. این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه با اشاره به نکات ویژه این سوگواره به « نسیم آنلاین » ، تصریح کرد: از جمله نکات بارز و ویژگیهای این سوگواره میتوانم به اجرامحور بودن آن اشاره کنم که کمتر در جشنواره و سایر رویدادهای تئاتری شاهد چنین مدل اجرایی هستیم که یک اثر نمایشی این امکان را داشته باشد که در قالب جشنواره تجربه 10 یا 14 اجرا را داشته باشد. کرمی در ادامه گفت: سوگواره «خمسه» در این دوره هوشمندی نیز به خرج داد و با توجه به احساس نیازی که ما در حوزه ادبیات نمایشی به ویژه نمایشهای دینی و مذهبی داشتیم، با ایجاد بخش مسابقه نمایشنامهنویسی، رغبتی را در میان اهالی تئاتر و به ویژه نمایشنامهنویسان برای پرداختن به این حوزه به وجود آورد تا زین پس شاهد تولید آثار فاخر نمایشی در این حوزه باشیم و البته نباید انتظار داشته باشیم که تنها با ایجاد چنین بخشی مشکلات در حوزه نمایشنامهنویسی دینی و ارزشی رفع شود. مدیر پردیس تئاتر تهران در پایان افزود: بخشی نیز امسال در سوگواره «خمسه» شاهد برگزاری آن هستیم با نام «تئاتر بچههای مسجد» که این بخش نیز توانسته است ظرفیت مناسبی را در زمینه پرداختن به تئاتر دینی و ارزشی فراهم آورد و از ایدههای خلاقانه هنرمندان فعال در مساجد و کانونهای بسیج در بیان موضوعات گوناگون مورد نظر استفاده کند که در بازدید از مساجد شخصاً از فضای فرهنگی به وجود آمده به سبب اجرای این آثار نمایشی به وجد آمدم.