کارگردان مستند "پیشمرگان": پیشمرگان کرد مسلمان فراموش شده‌اند

کدخبر: 931299

محسن هادی در نشست رونمایی این اثر گفت: ما با مدیران ترسویی روبرویم که هرجا فکر ‌کنند مسئله خطرناک است به آن ورود نمی‌کند/ سلیم غفوری نیز: فراموش نکنیم که سازمان پیشمرگان کرد مسلمان ۱۰ سال برای نظام جنگید

به گزارش «نسیم»، مراسم رونمایی از مستند "پیشمرگان" ساخته محسن هادی و تهیه‌کنندگی سلیم غفوری به همراه محمد الله‌مرادی از پیشمرگان مسلمان کرد برگزار شد.

محسن هادی کارگردان "پیشمرگان" گفت: به حوادث کردستان در اوایل انقلاب پرداخت جدی و عمیقی نشده است و کسانی که در سازمان پیشمرگان کرد مسلمان فعالیت می‌کردند فراموش شده‌اند. من در کتاب زندگی‌نامه "حاج احمد متوسلیان" یک اسم از این سازمان دیدم و برای همین به دنبال آن رفتم.

وی افزود: برای آغاز تحقیقات خود سراغ کتاب در زمینه پیشمرگان مسلمان کرد رفتم. ولی متاسفانه کتابی در این زمینه پیدا نکردم. نکته جالب اینکه در زمینه مسائل اوایل انقلاب کردستان نیز حتی کتابی وجود نداشت و به همین علت سراغ دنبال خرید کتاب‌های تاریخ کردستان رفتم. در مرحله بعد نیز پس از آن به تحقیقات اینترنتی روی آوردم.

هادی ادامه داد: در نهایت تحقیقات من به 3 روایت پیرامون کردستان و حوادث اوایل انقلاب در این خطه منتج شد که در کتاب ها و مجلات وجود داشت. نخستین روایت دارای حجمی زیاد و مربوط به دموکرات‌ها و کومله‌ها بود که آن هم به صورت مغرضانه بازگو شده بود. دومین روایت وای از لحاظ کمی کم بود ولی از لحاظ کیفی خوب بود. به این صورت که شامل روایت منتشر شده توسط ملی‌گراها بود.

این کارگردان اضافه کرد: سومین روایت نیز مربوط به نظام جمهوری اسلامی بود که تنها در چند گزارش خبری و سخنرانی خلاصه می‌شد. همچنین تنها کتاب های در دسترس مجموع مصاحبه‌های شهید چمران با نام کردستان بود که منتشر شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود چرا روایت سوم که مربوط به ایران از مسائل کردستان است در کتب و فیلم‌ها دیده نمی‌شودجوب داد و گفت: متاسفانه ما با مدیران ترسویی روبرو هستیم. آنها هرجا فکر ‌کنند طرح مسئله خطرناک است به آن ورود نمی‌کند. البته دلیل این مساله خاکستری بودن فضای این حادثه است که مثل قیام جنگل سفید یا مانند کودتای پهلوی سیاه نیست.

هادی ادامه داد: درست است که "قاضی محمد" اشتباه بزرگی مرتکب شده بود کارهای مثبتی هم داشت. نمی توان آن را کاملا منفی دانست و به او اتهاماتی چون تجزیه طلب زد. همچنین نمی شود هم کاملا تاییدش کرد. در نتیجه باید نسبی نگر باشیم و شرایط زمان را در نظر بگیریم و سپس قضاوت کنیم.

الله مرادی یکی دیگر از پیشمرگان کرد مسلمان نیز در سخنانی گفت: در زمان جنگ جوانی 19 ساله بودم. از سال 58 وارد سپاه شدم و در ماجرای تشکیل سازمان پیشمرگان مسلمان کرد همراه شدم. ولی متاسفانه از زمانی که پای سیاسیون به استان کردستان باز شد فضای این استان خراب شد.

وی افزود: در آن زمان یک رزمنده بودم اما روند فعالیت سیاسیون را نمی‌پسندیدم. در حقیقت آنها حرکت شهید بروجردی، سپاه و جهاد سازندگی را خراب کردند. زیرا سازمان پیشمرگان با عزت و احترام تشکیل شد اما بعدها به دست سیاسیون تحریف شد.

این پیش مرگ کرد ادامه داد: کردستان هیچ وقت این شرایط را نداشت که گروهک‌ها بتوانند در آن پایگاه فکری بین مردم ایجاد کنند. البته آنها پایگاه‌های فیزیکی زیادی داشتند. اما حقیقت این است که مردم کردستان با گروهک‌ها همراهی نکردند و همراه نظام بودند و به همین دلیل سازمان پیشمرگان کرد مسلمان را تشکیل دادند.

الله مرادی تصریح کرد: هیچ وقت دموکرات‌ها ترسی از نیروهای سپاهی‌ و ارتشی‌ نداشتند. اما از پیشمرگان مسلمان به شدت می‌ترسیدند. زیرا اعتقاد داشتند آنها همانند خودشان هستند و همانند آنها توانایی خوبی برای جنگ در کوهستان‌ها دارند. نکته جالب اینکه پیرمردی به نام عمو اسماعیل با 11 نیرو در سازمان پیشمرگان کرد به گونه‌ای عمل می‌کرد که دموکرات‌ها به آنها لشگر عمو اسماعیل می‌گفتند و از آن می‌ترسیدند.

وی خاطرنشان کرد: پیشمرگان کرد مسلمان جریانی است که قبل از آنکه نظامی باشد یک جریان فکری در برابر تجزیه‌طلبان مذهبی، مذهبی‌های مخالف با نظام، ارتش بعث عراق و گروهک‌های محارب مسلح بود.

مرادی در پایان گفت: سازمان پس از دو سه سال فعالیت منحل شد و نیروهای آن به عنوان بسیج مردمی در قالب سپاه فعالیت کردند. شهید بروجردی‌ها همه چیز را بخاطر مردم و نظام می‌خواستند اما امروزی ها همه چیز را برای خود می‌خواهند.

سلیم غفوری تهیه‌کننده مستند «پیشمرگان» نیز در سخنانی گفت: در طول 35 سال گذشته اتفاق های زیادی در ایران افتاده که مغفول مانده و اراده‌ای برای تاریخ‌نگاری آن وجود ندارد. برخی از این نادیده گرفتن ها عامدا صورت گرفته زیرا شاید منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد. در بسیاری از مقاطع انقلاب دلیل موفقیت ما مدیریت درستی بود که در آن عرصه داشتیم.

وی افزود: سازمان پیشمرگان کرد مسلمان چیزی حدود 10 سال است که برای نظام جنگید اما مورد بی‌مهری قرار گرفت. اتفاقاتی که پیرامون گروهک پژاک در کشور رخ داد نشان داد که باید اتکای ما به نیروهای مردمی منطقه باشد تا پیروز شویم. شهید بروجردی و شهید کاظمی نیز همین راهبرد را در نظر داشتند. راهبرد اصلی شهید بروجردی این بود که ما آمدیم به مردم منطقه خدمت کنیم. پس باید برای هر کاری از آنها استفاده کنیم.

غفوری ادامه داد: در تولید این مستند 2 هدف اصلی را دنبال می‌کردیم که نخستین آن، تاریخ‌نگاری منطقه بود. زیرا کردستان خطه‌ای از ایران است اگر در آنجا امنیت برقرار باشد در ایران نیز امنیت برقرار است. نکته دیگر اینکه ما می‌خواستیم تجلیل کوچکی از افرادی داشته باشیم که شهید شدند ولی کمتر نامی از آنها برده شد.

این تهیه کننده در پایان گفت: بسیاری از مسئولان سیاسی که به منطقه می‌آیند اساسا نگاه استان را درک نمی‌کنند. زمانی که شناختی در این زمینه ندارند مردم نیز به آنها اعتماد نمی‌کنند و این عدم اعتماد باعث بروز مشکلاتی در استان می‌شود. در ضمن عدم شناخت توانمندی‌های مردم نیز یکی دیگر از مشکلات مسئولان است.

ارسال نظر: