فرآورده: فیلمسازی درباره "دهه فجر، رحلت امام و ایام عاشورا" فقط حرف بوده نه عمل

کدخبر: 944822

این تهیه‌کننده ادامه داد: اینکه ما درتولید مضامین دینی کم کارهستیم دارای سه وجه است؛ همت عالی سینماگران، نقشه راه مدیران و صبر علما/ سینماگران بچه های حرف گوش کنی نیستند

به گزارش «نسیم»، میزگرد شب گذشته برنامه "هفت" در خصوص راهکارهای مناسب برای تولید مضامین دینی میزبان مجتبی فرآورده و عبدالحمید قدیریان بود.

در این میزگرد فرآورده اشاره داشت: اگر در سال های اخیر به برنامه های وزیران فرهنگ دقت می کردیم متوجه می شدیم که سه مقطع دهه فجر، رحلت امام و ایام عاشورا از جمله موضوعاتی است که قرار بر کارکردن روی آن ها است اما این در هر سال تنها معطوف به حرف می شد ولی اقدامی صورت نمی گرفت.

وی اذعان داشت: اینکه ما درتولید مضامین دینی کم کارهستیم دارای سه وجه است. سینماگران که باید همت عالی داشته باشند، مدیران و مسئولین که نقشه راه را باید دردست داشته باشند و علما که صبوری باید داشته باشند.

این تهیه کننده گفت: سینماگران بچه های حرف گوش کنی نیستند چون خود نیز وارد فضای تفکر اندیشی شده اند و با مدیوم می خواهند صحبت کنند که این مدیوم نیز اقتضائات خاص خود را دارد اما تازمانی که با بزرگان در خصوص مباحث دینی صحبت نکنیم به نتیجه ای هم نمی رسیم.

عبدالحمید قدیریان نیز درادامه صحبت های فرآورده اظهار کرد: نیاز و احساس نیاز در خصوص این موضوع کاررا خیلی راحت تر می کند. زمانی که تعریف درستی از کار دینی نداریم بنابراین جایگاه آن را هم نمی توانیم پیدا کنیم. صرف فضاهای اخلاقی نیز نمی تواند جایگاه اصلی کار دینی را تبلور دهد. اگر تبیینی برای آن داشتیم متوجه بودیم که بسیاری از مشکلات ما درهمین فضا می تواند حل شود، اما زمانی که نگاه موضوعی به آن می شود تا زمانی که نگاه مفهومی و معرفتی به آن می شود شکل آن متفاوت است.

وی بیان کرد: هنردینی که بهترین نمونه آن هنراسلامی است در قالب قرآن، عترت و احادیث تعریف می شود و ما نیز معتقدیم راهکار خیلی از مشکلات درهمین است. گستره هنر دینی که مفاهیم قرآن را باید به تصویر کشد نیز زیاد است و تنها فیلم دینی نیست که می تواند آن را به تصویر کشد.

این طراح هنری گفت: دین یک اتمسفرنفس کشیدن است و اگراتمسفردینی باشد و یا فضای دینی ایجاد کند بسیاری ازمباحثات اجتماعی حل می شود.

قدیریان تصریح کرد: در روش ها مشکل داریم و باید یک نگاه دگرباره به روش ها بیندازیم و اگر نیاز را دراین موضوع احساس می کنیم باید یکسری تغییرات رخ دهد. باید تمامی گروه ها سعی کنند و همدیگر را یاری کنند تا مشکلات در این حوزه رفع شود.

مجتبی فرآورده در باب این مسئله گفت: این یک کار فردی نیست بلکه تمام کسانی که در این حوزه دغدغه دارند مشغول فعالیت هستند و کار خودشان را انجام می دهند اما چنین پرداخت هایی جریانی را ایجاد نمی کند و مشکل در همین جا خود را نشان می دهد.

ارسال نظر: