حجت‌الاسلام مؤمنی: محبت بی‌معرفت به بیراهه می‌رود

کدخبر: 953196

استاد حوزه علمیه قم گفت: در صورتی که پیش از محبت، معرفت نباشد، انسان در مواقع حساس نمی‌تواند در این سیر استوار بماند و استواری و ثبات در محبت به اهل بیت، انسان را به ولایت می‌رساند

به گزارش «نسیم»، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی در جمع نمازگزاران و مجاوران مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: سیره اهل بیت(علیهم السلام) بهترین و مطمئن ترین راه برای رسیدن به سیر الی الله است که هر کسی با معرفت آن را دنبال کند همه چیز عایدش خواهد شد.

وی با بیان اینکه محبت بدون معرفت اهل بیت(علیهم السلام) تداوم و نفعی برای انسان ندارد، افزود: محبت اهل بیت(علیهم السلام) باید از رهگذر معرفت در دل قرار بگیرد.

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه مائده پیرامون سلوک در مسیر اهل بیت(علیهم السلام) گفت: بر اساس آیات قرآن و روایات افراد برای رسیدن به درگاه الهی می بایست معصومین(علیهم السلام) را نزد خداوند واسطه کنند و طبق سیر بیان شده در زیارات جامعه کبیره و عاشورا، انسان برای تمسک ابتدا باید نسبت به اهل بیت(علیهم السلام) معرفت پیدا کند که در این صورت به نتایج مطلوب می رسد.

وی خاطر نشان کرد: امام سجاد(علیه السلام) در خطبه ای نورانی فرمودند: «قراردادن محبت ائمه اطهار(علیهم السلام) در قلوب مؤمنان عنایت خداوند و از ویژگی های اهل بیت(علیهم السلام) است.»

استاد حوزه علمیه قم افزود: اهل بیت(علیهم السلام) نور الله و صراط مستقیم هستند؛ سالک طریق اهل بیت(علیهم السلام)، سالک صراط مستقیم است و اگر کسی از این طریق فاصله بگیرد، به ظلمت رفته است.

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به فرمایشی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، عدول از طریق اهل بیت(علیهم السلام) را ورود به بیراهه و ضلالت دانست و گفت: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به اباذر فرمود: «مَثَل اهل بیت(علیهم السلام) در میان امتم، مثل کشتی نوح است، هر کسی سوار بر این کشتی شود، نجات پیدا خواهد کرد و کسی که بر این کشتی سوار نشود، به هلاکت می رسد».

وی ادامه داد: واسطه قرار دادن اهل بیت(علیهم السلام) در درگاه الهی، شوق نسبت به خداوند، معرفت واقعی به خداوند و ایمان به اراده و فوق تمام قدرت ها بودن خداوند از جمله ویژگی های مهمی است که مؤمن واقعی از آنها برخوردار است.

سخنران مراسم دعای توسل مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه تحقق عبودیت و بندگی، به واسطه اهل بیت(علیهم السلام) است، گفت: بر اساس زیارت جامعه کبیره ائمه اطهار(علیهم السلام) واسطه در قوس نزولی و صعودی هستند، به طور یقین امضای معصوم(علیه السلام) شرط سیر الی الله است و بدون این امضا امکان سیر برای انسان وجود ندارد.

حجت الاسلام مؤمنی اظهار داشت: هنگامی که انسان به معرفت نسبت به امام معصوم(علیهم السلام) برسد، به هیچ قیمتی ایشان را رها نخواهد کرد، معرفت خیری است که به جهت عبادت و از رهگذر اهل بیت(علیهم السلام) به انسان می رسد.

وی با بیان اینکه انسان از رهگذر معرفت نسبت به ائمه اطهار(علیهم السلام)، به جایگاه محبت خواهد رسید، گفت: محبت، جایگاهی بس رفیع است؛ تمام دین بر پایه محبت به خدا و عداوت نسبت به اغیار و خروج از ولایت ابلیس و ورود به ولایت خدا پایه گذاری شده است؛ انسان به واسطه محبت اهل بیت(علیهم السلام)، می تواند به ثبات قدم و مقام محمود برسد که اینها یعنی به مقام عبودیت و بندگی رسیدن.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در صورتی که پیش از محبت، معرفت نباشد، انسان در مواقع حساس نمی تواند در این سیر استوار بماند و استواری و ثبات در محبت به اهل بیت(علیهم السلام)، انسان را به ولایت می رساند.

حجت الاسلام مؤمنی گفت: اگر کسی می خواهد بداند که به معرفت، محبت و ولایت دست پیدا کرده است، باید موالات نسبت به ایشان و برائت از اعداء در زندگی او متجلی و ظاهر شود؛ توجه به موالات و برائت از اعداء انسان را به مقامات بعدی می رساند.

وی در پایان تصریح کرد: زمانیکه نماز، انسان را اصلاح و به معنای واقعی معراج المومن شود این تغییر و نورانیت در جان انسان نمایان خواهد شد.

ارسال نظر: