فلاح‌پور: هر فیلمساز توانایی باید برای ساخت فیلم عاشورایی آستین بالا بزند

کدخبر: 959001

این کارگردان به «نسیم»، گفت: نباید بین فیلمسازان دسته بندی کرد تا برخی نتوانند فیلم عاشورایی بسازد؛ باید شرایط را فراهم کرد که نگاه‌های نو وارد عرصه شود چون تکرار است که باعث زدگی مخاطب می‌شود

اسماعیل فلاح پور کارگردان و نویسنده درباره تاثیرگذاری سینما در احیای فرهنگ عاشورا به خبرنگار «نسیم» گفت: ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی مبتنی بر مفاهیم عاشورایی قطعا می تواند در کمک به تبیین فرهنگ عاشورا نزد عموم مردم موثر باشد اما در صورتی که با دوری از نگاه کلیشه گرای متداول این کار صورت پذیرد.

*نیاز به تصاویر به روز در فیلمسازی از عاشورا هستیم

وی ادامه داد: نسلهای جدید ما نیاز دارند که تصاویری به روز و ارزشمند درباره قیام امام حسین(ع) ببینند؛ تصاویری که منطبق با ویژگهای روز تولید شود تا مخاطب نسل جدید بتواند با آنها ارتباط برقرار کند.

این کارگردان درباره اینکه آیا طیف فکری خاصی هستند که میتوانند درباره عاشورا فیلم بسازند اظهار داشت: به نظرم هر کسی که در خود توانایی خاصی در این باره می بیند باید آستین بالا زند و وارد کار شود.

*تکراری ساختن، مخاطب را دلزده می‌کند

فلاح پور تأکید داشت: البته که یکی از مشکلات دسته بندی کردن افراد است؛ اینکه دسته بندیها باعث شود هر کسی نتواند فیلم عاشورایی بسازد درست نیست. باید شرایط را فراهم کرد که نگاههای نو وارد عرصه شود چون تکرار است که باعث زدگی مخاطب میشود.

این کارگردان با اشاره به ساخت آثار سفارشی با زمینه مذهبی ادامه داد: سفارش باید با قبول استقلال صاحب اثر باشد. اینکه سفارشی سازی را عاملی کنیم برای تولیدات بیفایده، درست نیست. نباید مانع ورود افراد جدید به عرصه باشیم.

فلاح پور با اشاره به اثری با نام "ما هنوز زنده ایم" که خودش با مضمون عاشورا ساخته گفت: من در این تلفیلم سعی کردم ماجرای عاشورا را با اتفاقات روز پیوند زنم و البته نتیجه گیری عاشورایی لازم را بگیرم اما متاسفانه کار مهجور ماند و نگذاشتند چنان که باید دیده شود.

وی ادامه داد: در این تلفیلم عاشورا مصادف شده بود با چهارشنبه سوری و از آن سو اتفاقات داستانی نیز در کنار آسایشگاه جانبازان روی میدهد. سوژه کار تکان دهنده بود و پرداختن به بچه های جانباز اعصاب و روان نیز باب طبع دوستانی که عاشق میزهایشان هستند واقع نشد.

ارسال نظر: