از اختلاف با رونالدو تا تحقیر در ال‌کلاسیکو

۵ میخ به تابوت بنیتس

کدخبر: 2002060

پنج اتفاق مهم در دوران ۷ ماهه حضور رافا بنیتس در رئال‌مادرید باعث شد تا او از تیم جدا شود.

گروه ورزشی « نسیم آنلاین » - سیامک خاجی؛ فلورنتینو پرس تنها 7 ماه توانست بنیتس را تحمل کند و پس از تساوی این تیم برابر والنسیا و قرار گرفتن در رده سوم جدول، کاسه صبرش لبریز شد. رفتن بنیتس و انتصاب زیدان بجای او دوازدهمین جابجایی در بین مربیان رئال در 12 فصل اخیر را رقم زد. انتخاب سرمربی سابق والنسیا، لیورپول، اینترمیلان، چلسی و ناپولی در همان ابتدای فصل نیز منتقدان زیادی داشت و می‌شد حدس زد که بنیتس در بازگشت به کشورش چندان موفق نخواهد بود. البته برکناری او در این برهه از فصل کمی دور از انتظار بود اما اتفاقات مختلف در برنابئو دست به دست هم داد تا او خیلی زود با نیمکت داغ رئال و این سمت رویایی خداحافظی کند.

اختلاف با رونالدو مشکلات بنیتس با بازیکنان تاثیرگذار تیمش سابقه‌دار است و پیش از این نیز بارها او در این زمینه خبرساز شده است. از ژابی آلونسو تا جان تری و حتی مارکو ماتراتزی. او در رئال مادرید نیز نتوانست این عادت بد را ترک کند و با نفراتی چون رونالدو، راموس، ایسکو و خامس به مشکل خورد. نخستین چالش او با رونالدو بود و از گفتن این جمله که او بهترین بازیکن جهان است خودداری کرد و حتی نگفت که رونالدو بهترین بازیکن رئال است. بنیتس روی گرت بیل بیشتر از رونالدو حساب می‌کرد و همین موضوع باعث عمیق شدن اختلافات او و ستاره پرتغالی تیمش شد. البته او بعدها به تمجید از رونالدو پرداخت اما دیگر دیر شده بود و روابط این دو هیچگاه بهتر نشد. راموس نیز از انتقادات مربی اسپانیایی در امان نماند. بنیتس پس از تساوی رئال در دربی مادرید برابر اتلتیکو، مدافع تیمش را متهم کرد که با دادن یک پاس ریسکی غیرضروری مانع از کسب 3 امتیاز این تیم شده. 24 ساعت بعد راموس گفت که همه ممکن است اشتباه کنند؛ حتی سرمربی! نیمکت‌نشین کردن ایسکو و خامس رودریگز حتی شایعات جدایی آنها را بدنبال داشت. انتقاد از عدم آمادگی بدنی خامس پس از دیدارهای ملی و همچنین خنده ایسکو روی نیمکت زمانیکه تیمش 2 بر یک از وایکانو عقب بود باعث شد تا این دو هافبک تاثیرگذار نیز به این فهرست اضافه شوند.

شکست در ال‌کلاسیکو نخستین ال‌کلاسیکو برای بنیتس پایان تحقیرآمیزی داشت. شکست 4 بر صفر برابر بارسلونا بدترین اتفاق ممکن برای او بود و مشخص کرد که نمی‌توان روی حضور طولانی مدت او روی نیمکت چندان حساب کرد. پیش‌بینی‌ها این بود که او حداکثر تا پایان فصل روی نیمکت رئال حضور خواهد داشت که در نهایت هم همین اتفاق افتاد و پایان فصل را ندید. پس از اینکه بارسایی‌ها در فصل گذشته سه گانه را فتح کردند، نخستین ماموریت بنیتس تازه وارد این بود که اوضاع را تحت کنترل درآورده و از اوج گرفتن مجدد کاتالان‌ها جلوگیری کند. او و تیمش در خانه، حریف دست و پا بسته‌ای بودند و هواداران رئال هم آندرس اینیستا، بهترین بازیکن آن دیدار را تشویق کردند. بنیتس در آن مسابقه بجای سیستم دفاعی معمول خود تصمیم گرفت کمی تهاجمی‌تر کار کند و تاوان آنرا هم داد.

مقصر دانستن دیگران این بازی بنیتس هم نتوانست کمکی به او کند. این مربی وقتی رسانه‌ها را متهم به تشکیل کمپینی علیه رئال مادرید، فلورنتینو پرس و خودش کرد مشخص بود که درمانده شده و بدنبال راهی برای فرار از انتقادات است. درست همانند کاری که او در زمان حضورش در لیورپول با منچستریونایتد و مربی این تیم، الکس فرگوسن کرد. او همواره دیگران را متهم می‌کرد و نمی‌دانست که مقصر اصلی اتفاقاتی که در تیم می‌افتد خود اوست. رافا اکثر زمان خود را به انکار حرف‌های دیگران می‌گذراند، حتی وقتی در دیدار یکشنبه شب برابر والنسیای گری نویل متوقف شد در نشست خبری گفت که تیمش بسیار عالی بازی کرده و شایسته تقدیر است نه انتقاد آنهم در حالیکه دو بار بازی برده را با تساوی عوض کرده بود. البته پرس چندان با او هم عقیده نبود و 24 ساعت بعد به نوعی دیگر از او تقدیر کرد.

بدون تاکتیک مشخص رئالی‌ها تنها بدنبال برد هستند و در هر مسابقه‌ای عدم کسب سه امتیاز می‌تواند یک ناکامی باشد. آنها در ابتدای فصل نتایج تقریبا خوبی گرفتند اما هواداران از نمایش کیلور ناواس درون دروازه و همچنین عدم درخشش کافی سه مهاجم این تیم(بن‌زما، بیل و رونالدو) رضایت نداشتند. بنیتس نتوانست متد و شیوه خاص خودش را در تیم پیاده کند و آن اقتدار گذشته در دیدارهای ردال دیده نمی‌شد. در بیشتر زمان مسابقات، کنترل بازی از دستشان خارج می‌شد و همین موضوع باعث از دست رفتن امتیازات زیادی شد.

حذف عجیب از کوپا‌ دل‌ری البته شاید بنیتس در این مورد مقصر اصلی نباشد اما در این اتفاق عجیب نقش داشته است. او دنیس چریشف که محروم بود را در دیدار رفت با کادیز به میدان فرستاد و این اشتباه بچه‌گانه باعث کنار رفتن رئال از جام حذفی شد. البته هیچکس به بنیتس اطلاع نداده بود که این جوان روس محروم است. عده‌ای معتقدند خود بازیکن باید این قضیه را اطلاع می‌داده و عده‌ای دیگر نیز بابت این اتفاق تحقیرآمیز برای باشگاه، به پرس تاختند. مسلما بنیتس در این میان تقصیر زیادی ندارد اما در نهایت سرمربی سابق رئال بود که متهم اصلی لقب گرفت.

وقتی رئالی‌ها به عصر بنیتس در این باشگاه نگاهی بیندازند از آن به عنوان یک فاجعه یاد می‌کنند و به پرس حق می‌دهند که تصمیم به اخراج او گرفت اما این تصمیم مخالفینی نیز داشت که معتقدند در این برهه از فصل شاید بهتر بود فرصت بیشتری به این مربی اسپانیایی داده می‌شد یا حداقل مربی باتجربه‌تری نسبت به زیدان هدایت تیم را برعهده می‌گرفت.

ارسال نظر: