"مدل جدید قراردادهای نفتی تا پایان مرداد به دولت ارائه می‌شود"

کدخبر: 911300

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی وزارت نفت در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» ضمن تشریح واگذاری طرح توسعه میدان گازی به یک موسسه خیریه مالزیایی، گفت: دنیا می‌داند که تحریم نفت و گاز ایران نمی‌تواند ادامه یابد

سید مهدی حسینی با بیان اینکه طبق توافقات صورت گرفته مدل جدید قرارداد‌های نفتی در 3-4 نوامبر 2014 طی کنفرانسی در لندن به صورت بین‌المللی ارائه خواهد شد، افزود: هیچ تاخیر در روند ارائه رخ نداده است.

14 بار قرار داد را اصلاح کردیم

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده، اظهار داشت: تا کنون این مدل 14 بار مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته، چراکه تمام تلاش ما این است که مدل جدید با کمترین اشکل و خطا ارائه شود ضمن اینکه تا کنون بازخورد‌های مثبتی را در خصوص این مدل دریافت کرده‌ایم.

حسینی اضافه کرد: ما بازخورد بسیار مثبتی از آنها دریافت کردیم و فکر می‌کنم که از مدل جدید بسیار خوب استقبال کنند. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930501000603#sthash.xEz9hosO.dpuf
حسینی اضافه کرد: ما بازخورد بسیار مثبتی از آنها دریافت کردیم و فکر می‌کنم که از مدل جدید بسیار خوب استقبال کنند. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930501000603#sthash.xEz9hosO.dpuf

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی وزارت نفت در خصوص زمان نهایی شدن این مدل نیز گفت: کارشناسی بر روی مدل نهایی در وزارت نفت همچنان ادامه دارد ضمن اینکه نشست‌هایی کارشناسی با دستگاه‌هایی همچون مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های اقتصادی نیز در این رابطه برگزار یا در حال برگزاری است .

ارائه مدل جدید به دولت تا پایان مرداد ماه

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پس از کارشناسی‌های لازم مدل جدید قرارداد جهت تصویب نهایی باید به هئیت وزیران ارائه شود، تاکید کرد: در مدل جدید تلاش شده که همواره منافع ملی حفظ شود .

حسینی در پاسخ به سئوالی که آیا مدل جدید تا پایان مرداد ماه به دولت ارائه می‌شود، گفت: من دلیلی برای تاخیر بیش از این مقدار نمی‌بینم ولی تصمیم نهایی بر عهده وزیر است.

یک مدل برای 8 حالت قراردادی

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر قرارداد‌های نفتی کشور به 8 مدل، نفتی، گازی، اکتشافی، میادین در حال توسعه، توسعه میادین خشکی و دریایی، میدان‌های در حال تولید، توسعه میادین آب‌های عمیق و میدان‌های مشترک تقسیم بندی می‌شود، صورت می‌گیرد، ادامه داد: اما در مدل جدید تلاش شده تا مدل قراردادی مشترک با قابلیت انعطاف که قدرت پوشش‌دهی همه مدل‌ها را داشته‌ها را باشد، ارائه شود.

مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای طرح‌های اولویت‌دار

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی وزارت نفت، میادین مشترک را اولیت نخست سرمایه‌گذاری در مدل جدید قرارداد‌های نفتی اعلام کرد و افزود: بر همین اساس مشوق‌هایی برای این طرح‌ها و پروژه‌هایی کعه از ریسک بالاتری برخوردار هستند، در نظر گرفته شده است.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در حوزه اکتشاف مناطقی همچون دریای خزر در مقایسه با خیلج فارس، خوزستان، فارس و زاگرس از ریسک بالاتری برخوردار است ولی از آنجایی که ما علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این مناطق هستیم مشوق‌هایی برای آنها در نظر گرفته شده که البته رقم آنها نیز در مناقصه تعیین می‌شود.

گشایش‌های جدید نفتی در راه است

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اشاره‌ای به مذاکرات ژنو داشت و در خصوص تاثیر نتایج این دور از مذاکرات بر مدل جدید قرارداد‌های نفتی نیز گفت: من همچنان به نتیجه مذاکرات امیدوارم و فکر می‌کنم در راند بعدی که در نوامبر صورت می‌گیرد گشایش‌های قابل قبولی ایجاد خواهد شد.

حسینی بر این باور است که با تعلیق تحریم‌ها فرصت جدیدی برای میدان آمدن غولی‌های نفتی و سرمایه‌گذاری در در طرح‌های سرمایه‌گذاری در ایران فراهم می‌شود.

دنیا می‌داند که تحریم نفت و گاز ایران نمی‌تواند ادامه پیدا کند

وی تصریح کرد: آمریکا و کشور‌های اروپایی خود نیز می‌دانند که محروم کردن دنیا از نفت و گاز ایران یک ظلم بین‌المللی است و با توجه به نیاز موجود در جهان نمی‌تواند ادامه پیدا کند به عنوان مثال در حال حاضر کشور‌های حاشیه خلیج فارس تشنه گاز هستند و تنها ایران قادر به تامین این نیاز است.

داستان واگذاری طرح توسعه میدان گازی به یک موسسه خیریه مالزیایی

رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی وزارت نفت با بیان اینکه اعتقادی به فسخ قرارداد ندارم، افزود: به جز در مواردی که ما در واگذاری‌ها غلط عمل کردیم هیچ یک از شرکت‌های پیمانکار نسبت به فسخ قرار داد خود با ایران اقدام نکردند.

وی واگذاری طرح‌های نفتی و گازی به پیمانکاران فاقد صلاحیت را مورد انتقاد قرار داد و افزود: به عنوان مثال طرح توسعه میادن‌های گازی به یک شرکت مالزیایی واگذار شده بود که وقتی در خصوص روند پیشروی کار از آن شرکت سئوال پرسیدیم هیچ اطلاعی در این خصوص نداشت و بعدها متوجه شدیم که این شرکت یک موسسه خیریه بوده و اینها تماما ایراداتی است که به خود ایران باز می‌گردد.

به گفته حسینی شرکت‌های دارای صلاحیت به دلیل ترس از به خظر افتادن اعتبارشان هیچ‌گاه اقدام به تعلل و کارشکنی نمی‌کنند، ادامه داد: به عنوان مثال برخی از شرکت‌های خارجی که در طول دو دهه گذشته با ایران قرارداد نفتی امضا کرده‌اند، نه تنها هیچگونه سودی نبرده بلکه متحمل زیان هم به دلیل فعالیت در صنایع نفت و گاز ایران شده اند ولی با این وجود تعهدات خود را به پایان رساندند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در گذشته در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی و ایجاد کارخانه LNG این پروژه با افزایش شدید قیمت نفت از 17 دلار به 70 دلار شرکت‌های توتال فرانسه و شل انگلیس خواستار منطقی شدن قیمت‌ها شدند و اینگونه نبود که کارشکنی از طرف آنها صورت گرفته باشد.

ارسال نظر: