"مدیریت ضعیف اوپک، قیمت نفت را کاهش داد"

کدخبر: 926040

نماینده سابق ایران در هیأت عامل اوپک در گفتگو با «نسیم»، افزود: مجموع تولید اوپک نوسان نکرده و تعدادی از صادرکنندگان نفت نسبت به جبران کسری تولید اقدام کرده‌اند

به گزارش «نسیم»، امروز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه، بهای هر بشکه نفت‌خام"برنت دریای شمال" با ۸۸ سنت کاهش به ۹۸ دلار و ۹۸ سنت و هر بشکه نفت‌خام "وست‌ تگزاس اینترمدییت" نیز با کاهشی ۱۶ سنتی به قیمت ۹۲ دلار و 76 سنت معامله شد.

این اولین بار است که قیمت نفت خام برنت در معاملات روز چهارشنبه به پایین‌ترین سطح خود در ١٧ ماه اخیر رسیده است.

محمدعلی خطیبی با اشاره به کاهش تولید و عرضه نفت کشورهایی چون "ایران، لیبی و عراق" و انتظار عمومی برای افزایش قیمت نفت، تصریح کرد: مجموع تولید اوپک نوسان نکرده و تعدادی از صادرکنندگان نسبت به جبران کسری تولید این سه کشور اقدام کرده‌اند.

به گفته وی، این کشورها از جمله کشورهایی هستند که دارای مازاد تولید بوده و این مازدا تولید را در مواقعی خاص روانه بازار می‌کنند.

کارشناسان امر بر این باورند که تحقق نیافتن خشونتها در خاورمیانه و در پی آن کاهش نگرانی‌ها از عرضه نفت و در عین حال از سرگیری تولید در میدان نفتی بازار در دریای شمال پس از تعطیلی‌های مداوم سبب کاهش قیمت نفت خام برنت در روز سه‌شنبه شده است.

با این حال، خطیبی اذعان دارد که تقاضای نفت خام ضعیف بوده و رشد روز افزون تولید اوپک هم رو به تزاید گذارده است.

وی، داشتن قیمت مستحکم در شرایط کنونی را منوط به مدیریت عرضه در بازار با توجه به وضعیت خاص و تنوع در عرضه نفت مرسوم و غیر مرسوم برشمرده است.

ارسال نظر: