سیار: انقلاب اسلامی یک حرکتی شاعرانه بوده و پیوند عمیقی با شعر دارد

کدخبر: 1009899

این شاعر گفت: تعامل رهبری با شعر و ادبیات را می‌توان یک تاریخ ادبی دانست/ لازم و ضروری است تا خاطرات ادبی مقام معظم رهبری به صورت مکتوب چاپ و منتشر شود

به گزارش خبرنگار «نسیم»، میلاد عرفان پور شاعر جوان کشور نیز که در نشست شاعران حاضر در جلسات شعرخوانی در محضر رهبر معظم انقلاب حضور داشت در سخنانی گفت: باید نگاه رهبری در حوزه شعر الگوی سایر مسئولین و مدیران کشوری شود. این نگاه رهبری در حوزه شعر را می توان به چند دسته تقسیم کرد. نخست اینکه مسئولین و مدیران کشور باید نگاه خود را به شاعران به نگاه رهبری نزدیک کنند. رهبر معظم انقلاب از نگاه شاعری شعر را در سطحی می بینند که در یکی از همین جلسات شعر فرمودند که شعر ثروت ملی است و باید آن را بسط و گسترش بدهیم.
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر این نزدیکی در نگاه مسئولان کشور به غیر از رهبر معظم انقلاب به شاعران وجود ندارد. در واقع این تفاوت نگاه مسئولان با رهبر انقلاب بیش از این قابل قبول نیست. بر این اساس جا دارد تا مسئولان نیز نگاه خود را به نگاه رهبری نزدیک کنند.
عرفان پور ادامه داد: مجری یک برنامه شعری و مسئول چنین جلسه ادبی باید خود نسبت به شعر و ادبیات شناخت کافی و لازم را داشته باشد. در این راستا حضرت آقا همانند یک شاعر خبره و پیش کسوت در این حوزه احاطه دارند و به اندازه یک منتقد بر شعر تسلط لازم را دارا هستند.
این شاعر جوان کشور خاطرنشان کرد: هر برنامه ادبی و شعری که اجرا می شود خود مجری باید شناخت لازم را از آن حوزه داشته باشد. شعر را بفهمد و شاعران را درک کند. بر این اساس جلسات شعرخوانی باید در کشور تقویت شود. در این راستا نیز حضرت آقا چندین مرتبه بر تقویت انجمن و جلسات شعر و شعرخوانی در کشور تاکید کرده اند و خواستار سرمایه گذاری بیشتری در این امر شده اند.
وی تصریح کرد: توجه به شاعران باید در اولویت قرار بگیرد. زیرا رهبر انقلاب نیز بیش از سایرین به جوانان شاعر توجه می کنند. ایشان همچنین عمدا و با قصد تشویق شاعران و اینکه در اولویت مسئولین قرار بگیرند آنها را مدنظر قرار می دهند. همچنین رفتار رهبر انقلاب با شاعران را می توان از سر تکریم و کرامت دانست. بر همین اساس هم این نوع برخورد باید در تمام سطوح گسترش پیدا کند.
عرفان پور ادامه داد: برگزاری این دیدارها و پوشش رسانه ای آن هم این پیام را در خود دارد که رسانه ها باید در انعکاس شعر و فعالیت شاعران بیش از پیش همت کنند. زیرا متاسفانه در بسیاری از مناسبت ها شاعران در صدا و سیما زینت مجالس هستند. در واقع هیچگاه توجه درست و اصولی به شاعران در صدا و سیما نمی شود.
این شاعر جوان اضافه کرد: باید شعر را با یک دید باز و گسترده نگاه کرد. اما حضرت آقا دید بسیار بازی دارند و با اعتقاد و سعه صدر اشعار را در این قبیل جلسات می شنوند. ایشان در کل به تمام اشعاری را که چهارچوب کلی اخلاقی را رعایت کنند احترام می گذارند. نگاه و تشویق جوانان شاعر توسط ایشان تاثیر خود را داشته و می بینیم که بیش از 70 درصد شاعران حاضر در جلسات شعرخوانی در محضر رهبر انقلاب را جوانان تشکیل می دهند.
مصطفی محدثی خراسانی شاعر دیگر حاضر در این نشست نیز در سخنانی گفت: علاقه رهبری به شعر دارای پیشینه و سابقه ای چند دهه ای است. در واقع علاقه رهبر انقلاب به شعر و شعرخوانی به دوران جوانی ایشان برمی گردد. در حقیقت بیشترین دوستان ایشان در دوران جوانی و نوجوانی در شهر مشهد را به جای روحانیون شاعران تشکیل می دادند. سابقه برگزاری جلسات شعر خوانی در محضور ایشان به قبل از دوره رهبری ایشان برمی گردد.
وی افزود: جلسات دیدارهای رهبری با شاعران تقریبا از سال 1367 آغاز شده است. در ان زمان ایشان پست ریاست جمهوری را برعهده داشتند. ایشان در آن زمان و در این جلسات شعرخوانی برای جلوگیری از سنگین بودن فضا حتی عبا و عمامه خود را نیز در می آوردند و نسبت به صمیمی تر شدن فضا اقدام می کردند.
خراسانی ادامه داد: به خوبی بیاد دارم که در آن سالها ما اقدام به خواندن اشعار تندی هم می کردیم که ایشان در مقام نصیحت به ما برمی آمدند و می فرمودند که این تند روی ها و راهها به آنارشیست ختم می شود و درست نیست اینگونه حرکت کنیم. از طرف دیگر شفیعی کدکنی نیز در خاطرات خود می گفتند که در کتاب فروشی رفت و آمد می کردم و هروقت به آنجا می رفتم حضرت آقا را می دیدم که ساعت ها آنجا حضور داشتند و به دنبال کتاب مورد نظر خود می گشتند.
این شاعر تصریح کرد: یادم می آید در دوره های قبل یک رئیس جمهوری چنین جلسه شعرخوانی را با حضور شاعران برگزار کرد و از قضا هم در آن جلسه به آن شاعران سکه هم اهداء کرد.
محمد مهدی سیاری شاعر جوان دیگری که در این نشست حضور داشت در سخنانی گفت: تعامل حضرت آقا با شعر و ادبیات را می توان یک تاریخ ادبی دانست. بر این اساس جا دارد تا در اینجا اعلام کنم که بسیار لازم و ضروری است تا خاطرات ادبی مقام معظم رهبری به صورت مکتوب چاپ و منتشر شود. البته بخشی از خاطرات ایشان در این سالها و در محافل و جلسات متعددی که تشکیل شده بازگو شده ولی اینکه به صورت منسجم منتشر شده باشد این امر محقق نشده است.
وی افزود: اساتیدی که در جلسات شعرخوانی در برابر مقام معظم رهبری حضور دارند بر این نکته تاکید می کنند که رهبری علاقه شخصی به شعر و شاعری دارند. من هم تاکید می کنم که این علاقه شخصی از لوازم رهبری و حکومت داری در ایران است. زیرا نمی توانیم تصور کنیم مدیری لایق و شایسته حکومت داری باشد ولی با ادبیات بیگانه باشد و علاقه شخصی و قلبی به شعر و شاعری نداشته باشد.
سیاری ادامه داد: اگر در ایران بخواهیم شاخصه های یک مدیر و مدبر را بشناسیم باید بگوییم که شعر دوست بودن و ادبیات دوست بودن و همینطور تسلط بر شعر و ادبیات از این شاخصه ها است. در حقیقت این ابزار و لوازم رهبری است و فقط صرفا یک نوع علاقه و کار دلی محسوب نمی شود. بر این اساس از روی تصادف و اتفاق نبود که امام راحل شاعر بودند و مقام معظم رهبری هم اینگونه هستند.
این شاعر خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران را یک حرکتی شاعرانه و یک بازگشت شاعرانه به باطن عالم دانست. در واقع انقلاب اسلامی ارجاع ظاهر و باطن عالم است. بر همین اساس است که انقلاب اسلامی پیوند عمیقی با شعر دارد. انقلاب اسلامی انقلابی بود که شعرای ما بهترین تعاریف را کردند تا در قالب این انقلاب به سمت انبیاء و امامان حرکت کنیم.
وی تصریح کرد: این جلسات شعرخوانی قرار بود تا سرچشمه ای شود تا جریان آن در همه عرصه های مدیریتی دیده شود. اما متاسفانه همانند سایر مبحث هایی شده است که توسط مسئولان اجرایی نمی شود. در واقع این جلسات شعر بسیاری از کارهایی را که نظام فرهنگی ما باید انجام می داده را یک تنه بر عهده گرفته و انجام داده است. در حقیقت این جلسه را می توان تنها پنجره ورود واقعی شعر به رسانه دانست.
ارسال نظر: