صالحی: شعبه ویژه و دادگاهی برای کپی‌های غیرمجاز ایجاد می‌شود

کدخبر: 1042501

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مشکلات پیگیری حقوقی ناشران در رابطه با کپی‌های غیرمجاز، طولانی بودن مراحل است/کتابفروشی‌ها پایگاه اصلی فرهنگ در ۵۰ سال گذشته بوده‌اند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد امروز با حضور در کتابفروشی توس فعالیت جدیدش یعنی حضور در کتابفروشی های تهران را آغاز کرد.

در این بازدید باقرزاده، مدیر انتشارات توس و مدیران سایر انتشارات مانند انتشارات واحه، پریماه، نشر نیلوفران و نسل آفتاب حضور داشته و با سیدعباس صالحی گفتگو کردند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد بعد از بازدید از این کتابفروشی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازدید از کتابفروشی برای ارتباط برقرار کردن با فضا و امکانات فرهنگی است، گفت: مدیران نهادهای فرهنگی باید بکوشند تا این ارتباط آنها با چنین فضاهایی بیشتر شود و سایت اهل قلم که 8 تا 10 هزار نفر از اهالی قلم در آن عضو هستند نیز در همین زمینه ایجاد شده است.

صالحی افزود: گسترش ارتباطات حضوری در چنین مکان هایی از دیگر فرصت هایی است که باید از آن استفاده کرد؛ از این رو در نظر داریم تا هر هفته دیدارهای مشخصی را با اهالی فرهنگ در نهادها و مکان‌های فرهنگی داشته باشیم و قرار است بعد از آن شنبه ها از ساعت 16 تا 18 به کتابفروشی ها بیایم و از نزدیک با مردم و افرادی که در این حوزه انتقاد و پیشنهادی دارم، صحبت کنم.

وی اظهار داشت: کتابفروشی ها در حقیقت پایگاه اصلی فرهنگ در 50 سال گذشته بوده اند و سابقه بیشتری نسبت به سایر نهادهای فرهنگی که بعدا ایجاد شده اند، دارند به همین دلیل کتابفروشی ها را انتخاب کردیم. از سوی دیگر درباره کتابفروشی ها هم نگرانی هایی هم درباره کتابفروشی ها وجود دارد و این برنامه می تواند باعث ایجاد ارتباط بیشتر میان مدیران و اهالی فرهنگ شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه کتابفروشی ها با مسائل جدی از جمله مالیات و پست رایگان دست به گریبان هستند، اظهار داشت: وضعیت نشر سه بخش دارد؛ یعنی گاهی خوب، گاهی خاکستری و گاهی ضعیف است. البته ما مولدان خوبی در حوزه تولید در چند دهه گذشته داشتیم و قومیت ها نیز حضور پررنگی در این حوزه داشته اند و باید ناشران خوبی که در سال های اخیر در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند، دیده شوند.

متاسفانه در حوزه خرید یا مطالعه کتاب در سبد خانوار ما آمار بالایی نداریم

صالحی افزود: متاسفانه در حوزه خرید یا مطالعه کتاب در سبد خانوار ما آمار بالایی نداریم که این بخش ضعیف وضعیت نشر است و این مهم برای کشوری که دو هزار و 500 سال سابقه تمدنی دارد ارزنده نیست .

وی به کتاب‌های بدون مجوز که داخل یا خارج از کشور توزیع می‌شوند اشاره و بیان داشت: تا به حال به مالکیت فکری و معنوی در کشور توجه نشده و این حوزه و ساختار فکری آن جا نیفتاده است؛ در حالی که مردم در خصوص آثار ملموس اینگونه عمل نمی‌کنند و مالکیت آنها را پذیرفته‌اند؛ اما در زمینه مالکیت فکری و معنوی کتاب، این اتفاق نیفتاده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه در حوزه مالکیت فکری و معنوی کتاب نیاز به فرهنگ‌سازی داریم تا مردم به این نتیجه برسند که مالکیت فکری کمتر از مالکیت ملموس نیست، گفت: در حال رایزنی با قوه قضاییه هستیم تا شعبه ویژه و دادگاهی برای کپی‌های غیرمجاز ایجاد شود؛ مشابه آنچه در دادگاه رسانه و مطبوعات داریم. چرا که یکی از مشکلات پیگیری حقوقی ناشران در رابطه با کپی‌های غیرمجاز، طولانی بودن مراحل پیگیری آن است.

صالحی افزود: نشر غیرمجاز به معنای غارت‌کردن فکرها و سرمایه‌هاست که قوه قضاییه باید در برخورد با آن وارد عمل شود؛ چرا که اگر چنین نکند غارت‌ها ادامه می‌یابد و شرایط سخت‌تر می‌شود. البته ما در معاونت فرهنگی کمیته مستقلی را تشکیل داده‌ایم که در حوزه اختیارات وظایف خود عمل کنیم. علاوه بر آن با اتحادیه ناشران و کتاب فروشان نیز هماهنگی‌هایی داشته‌ایم.

طرح ویترین کتاب به زودی برای کتابفروشی‌ها هم راه‌اندازی می‌شود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علی‌رغم حضور حمایتی تان در کتاب‌فروشی‌ها به عنوان نماینده وزارت ارشاد، موسسه خانه کتاب که به این وزارتخانه وابسته است، سایت ویترین را در جهت ارتباط ناشران با مخاطبان و استفاده از تخفیف های ویژه پست طراحی کرده ولی ظاهرا کتابفروشی ها به نوعی از این چرخه حذف شده اند، نظرتان درباره این سیاست دوگانه چیست، گفت: داد: هدفمان این است که کتاب‌فروشی‌های فیزیکی به آنلاین تبدیل شوند با این نگاه که در کنار فضاهای ثابت فضاهای آنلاین را نیز داشته باشد؛ البته عملاً باید بستری فراهم کنیم تا این محیط به‌وجود آید.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد اظهار داشت: در حوزه شهرستان‌ها و تهران باید فرصت‌هایی برای کتاب‌فروشان ایجاد شود تا در کنار مراجعه فیزیکی مخاطبان امکان ارائه دیگری نیز داشته باشند؛ از این رو کتاب‌فروشی‌ها نیز می‌توانند هم در فضای فیزیکی و هم فضای آنلاین فعالیت کنند و طرح ویترین کتاب به زودی برای آنها هم راه‌اندازی می‌شود .

صالحی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه کتاب‌فروشی‌های خُرد از سطح شهر در حال رخت بر بستن است؛ حمایت های وزارت ارشاد در این زمینه چیست؟ تصریح کرد: فروشگاه‌های بزرگ برای حوزه رونق نشر مفیدند و فروشگاه‌های بزرگ در همه دنیا یک فرصت برای نشر هستند و باید از آنها حمایت کرد اما نباید آنها را به گونه‌ای ترویج کرد که خُرده فروشی‌ها در همه حوزه‌ها حذف شوند؛ ما در سرمایه‌داری حوزه اقتصادی یک مدل داریم که به طرف فروشگاه‌های بزرگ حرکت می‌کند و در مقابل آن یک نگاه سنتی قدیمی‌تر هم داریم که صرفاً به خُرده‌فروشی فکر می‌کند .

وی با بیان اینکه مدلی که می‌توان دفاع جدی‌تری از آن داشت، ترکیب‌سازی این دو نوع بازار است، اظهار داشت: باید بازارهای خُرده‌فروشی و کوچک را حفظ کنیم و در کنار آن به بازارهای بزرگ بیاندیشیم؛ چرا که ذائقه‌های مصرف همانطور که در کالاهای اقتصادی به طرف خُرده‌فروشی نیست، در حوزه فرهنگ هم صرفاً در خُرده فروشی‌ها پاسخگویی ندارند و بالطبع باید به سمت فروشگاه‌های بزرگ هم حرکت کرد.

در شرایط فعلی قدرت مانور محدودی در حوزه فرهنگ داریم

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: در فروشگاه‌های کوچک چیزهایی وجود دارد که در فروشگاه‌های بزرگتر وجود ندارد. برای نمونه در کتاب‌فروشی‌های کوچک فردی عاشقانه ایستاده و صرفاً کارمند نیست. اکنون آقای باقرزاده فرزند مرحوم محسن باقرزاده است که بین او و پدرش 50 سال ارتباط وجود دارد. نظیر چنین حس‌هایی را در فروشگاه‌های بزرگ نمی‌توان دید . در فروشگاه‌های بزرگ افراد صرفاً کارمند هستند. سیاست ما در نشر باید اینگونه باشد که همپای شکل‌گیری فروشگاه‌های بزرگ تلاش کنیم فروشگاه‌های کوچک را نیز حفظ کنیم .

صالحی درباره متورم شدن نشر کتاب‌های دانشگاهی و کمک درسی که به‌دلیل صرفه اقتصادی کتاب‌فروشی‌های قدیمی‌تر را از میان برمی‌دارد، افزود: 30 سال است که آموزش کشور به سمت آموزش مدرک محور رفته و ما یک تب مدرک‌‌گرایی به‌وجود آورده‌ایم که برای خانواده‌ها ایجاد شده و به دور از فرهنگ‌محوری حرکت کرده‌ایم. عطشی از تقاضا به‌وجود می‌آید افراد دیگری هم به آن تقاضا فکر می‌کنند .

وی با بیان اینکه ما در حوزه فرهنگ در چنین شرایطی قدرت مانور محدودی داریم، افزود: باید ابتدا واقعیت را لمس کنیم. مقدورات خود را بدانیم و آن چیزی که به‌نظر می‌آید حوزه فرهنگ بتواند انجام دهد این است که کتاب را در یک تفسیر جدید صرفاً چیزی که بین دو جلد به شکل کاغذی و یا غیر آن چاپ می‌شود ندانیم. کتاب شکل‌های مختلفی داردما کتاب در آموزش را باید از کتاب در فرهنگ جدا کنیم .

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: اجبار و شبه اجبار‌ها فرهنگ درست نمی‌کنند؛ کتاب‌های درسی و کمک‌درسی حتی اگر به ادبیات بپردازند فرهنگ‌ساز نیستند؛ از این رو مجبور هستیم تفسیر جدیدی از حوزه فرهنگ داشته باشیم.

صالحی با اشاره به طرح تفویض مجوز کتاب‌فروشی‌ها به اتحادیه‌های ناشران در شهرستان‌ها خاطر نشان کرد: استان‌هایی که اتحادیه دارند تفویض به اتحادیه داده شده و در استان‌هایی که اتحادیه ندارند، نزدیک‌ترین صنف با هماهنگی اداره ارشاد استان مجوز را صادر خواهد کرد و ما مسیر را به همین شکل دنبال می‌کنیم.

امیرزاده: دیدارهای معاون فرهنگی وزیر ارشاد از کتابفروشی‌ها معطوف به تهران نیست

در ادامه همایون امیرزاده، مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: دیدارهای سیدعباس صالحی از کتاب‌فروشی‌ها تنها به تهران معطوف نخواهد بود و کتاب‌فروشی‌های شهرستان‌ها نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه معاون فرهنگی وزیر ارشاد در بازدید دوم خود به کتابفروشی اساطیر می رود، افزود: در مرحله نخست 4 کتابفروشی هدف‌گذاری شده که اولویت اصلی آنها قدمت، اثرگذاری و مهمتر از همه فعالیت بخش خصوصی است و امروز نیز به دلیل پیشکوست بودن مرحوم باقرزاده وخدمت 50 ساله وی به صنعت نشر به کتابفروشی توس آمده ایم.

مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: بعد از این مدیران نهادهای مختلف معاونت فرهنگی بدون وقت قبلی آماده پاسخگویی مراجعان هستند و به طور مثال دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی روزهای سه‌شنبه از ساعت 8تا 12، دفتر امور چاپ روزهای دوشنبه از ساعت 9تا 11، اداره کل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی روزهای دوشنبه از ساعت 10 تا 12، دفتر مطالعات و برنامه ریزی روزهای سه‌شنبه از ساعت 14تا 16 ، مؤسسه خانه کتاب روزهای دوشنبه از ساعت 9تا 11، مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی روزهای سه‌شنبه از ساعت 9تا 11، بنیاد شعر و ادبیات داستانی روزهای یکشنبه از ساعت 10تا 12، مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاون فرهنگی روزهای سه‌شنبه از ساعت 9 تا 11، هیئت انتخاب و خرید کتاب روزهای دوشنبه از ساعت 9 تا 10، مشاوره منابع انسانی روزهای دوشنبه از ساعت 9تا 11 و حوزه امور مالی معاونت فرهنگی روزهای شنبه از ساعت 8 تا 9 پاسخگوی مراجعه کنندگان خواهد بود.

امیرزاده خاطر نشان کرد: با توجه به ضرورت پاسخگویی سریع‌تر در این مراجعات تأکید شده تا به درخواست‌ها و مطالباتی که در این نشست‌ها بین مدیران معاونت فرهنگی و ارباب رجوع شکل می‌گیرد، پاسخ‌های لازم داده شود .

ارسال نظر: