گزارش «نسیم‌آنلاین» از روند هشت‌ماهه انتخاب مکان نمایشگاه کتاب؛

همه راه‌ها به مصلی تهران می‌رسد

کدخبر: 2000337

بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران، کمتر از پنج ماه دیگر آغاز می‌شود و هنوز از قول برگزاری این نمایشگاه در تپه‌های عباس‌آباد خبری نیست و همه گزینه‌ها به مصلی می‌رسد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «نسیم‌آنلاین»، اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران برای اهالی نشر و کتاب نوید یک خبر خوش را به همراه داشت، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در این مراسم به مجموعه باغ کتاب تهران اشاره کرد و از وزارت ارشاد خواست تا با همکاری یکدیگر بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال آینده در تپه‌های عباس‌آباد با ۱۳۰ هزار مترمربع فضای استاندارد برگزار کنند.

این خبر خوش مورد استقبال مسئولان وزارت ارشاد قرار گرفت و علی جنتی در همین مراسم مطالبه جدی وزارت متبوعش از شهرداری را آماده سازی باغ کتاب برای نمایشگاه سال 95 دانست و قول داد تا هر گونه همکاری را با شهرداری در این زمینه داشه باشد.

**تشکیل گروه کارشناسی در ارشاد برای رصد باغ کتاب

بعد از خوابیدن تب و تاب برگزاری اختتامیه، وزارت ارشاد دست به کار شد تا به قول و قراری که در روز اختتامیه با اهالی نشر گذاشته بود، عمل کند؛ دراولین جلسه دست‌اندرکاران بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران علی جنتی دستور داد تا یک گروه کارشناسی خیلی سریع تشکیل و کار خود را شروع کند و نظر این گروه هم در یک کارگروه مشترک بین شهرداری و وزارت ارشاد، بررسی شود و این کارگروه هم حداکثر تا تیرماه در این خصوص به جمع‌بندی برسد.

به گفته علی اکبر اشعری، مسئول پروژه باغ کتاب پیشنهاد وزارت ارشاد به شهرداری برای آماده سازی باغ کتاب برای نمایشگاه کتاب این بوده است که در میدان فرهنگ (فضای مابین کتابخانه ملی و فرهنگستان‌ها) که الان شهرداری تهران در حال گودبرداری آن است، فضایی مسقف در دوطبقه به مساحت ۸۰ تا ۹۰ هزار مترمربع ساخته شود و طبقات زیرین آن هم پارکینگ ساخته شود و این، تبدیل شود به محل دائمی نمایشگاه‌های فرهنگی شهر تهران؛ در اردیبهشت ماه هم کل این فضا به همراه مجموعه باغ کتاب به طور کامل در اختیار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار گیرد.

وزارت ارشاد می‌گوید برای برگزاری نمایشگاه نیازمند ۱۲۰ هزار مترمربع فضا است

وزارت ارشاد می‌گوید که برای برگزاری نمایشگاه نیازمند ۱۲۰ هزار مترمربع فضا در سطح است که با مجموع امکانات و فضایی که در تپه های عباس آباد وجود دارد این فضا آمادگی برگزاری نمایشگاه را دارد.

اشعری می گوید: تقریباً در همه نظرسنجی‌هایی که هر ساله از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران صورت می‌گیرد، مردم باغ کتاب را بر هر جای دیگری در تهران برای حضور در این نمایشگاه ترجیح می‌دهند.

جواب های تکراری آقای سخنگو

نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در نشست های هفتگی خود با خبرنگاران همیشه در جواب سوال در مودر مکان نمایشگاه کتاب می گفت، در حال مذاکره با شهرداری هستیم تا بتوانیم از تپه های عباس آباد و امکانات این مکان برای برگزاری نمایشگاه استفاده کنیم.

نامه علی جنتی به محمدباقر قالیباف

آذرماه امسال و بعد از گذشت هفت ماه از قول شهرداری وزیر ارشاد طی نامه ای از شهردار تهران خواست تا در خصوص مکان نمایشگاه و برگزاری در تپه های عباس آباد نظر خود را ارائه کند؛ اما شهرداری پاسخ روشنی به نامه علی جنتی نداد.

گلایه نوش آبادی از بدقولی شهرداری

در این بین سخنگوی ارشاد در یکی از نشست های خبری خود گلایه ای از شهرداری را مطرح کرد و گفت: ارشاد همچنان منتظر اعلام نظر شهرداری در این زمینه است؛ البته این صحبت های نوش آبادی با واکنش علی جنتی وزیر ارشاد همراه شد.

درخواست علی جنتی از مجموعه وزارتش: توپ را در زمین شهرداری نی اندازید

شنیده‌های خبرنگار «نسیم‌آنلاین» حاکی از آن است که علی جنتی از همه مجموعه وزارتش خواسته است تا در این زمینه اظهار نظر نکنند و توپ را به زمین شهرداری می اندازند.

وقتی نامه اتحادیه ناشران به مسئول اراضی عباس‌آباد ارجاع می‌شود!

محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص آخرین اقدامات برای برگزاری نمایشگاه کتاب در تپه های عباس آباد گفت: ما از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نامه ای را به شهرداری پیرامون این موضوع نوشتیم اما نامه ما از شهرداری به مسئول اراضی عباس آباد ارجاع داده شد و آنها جواب مثبتی تا به حال نداده اند؛ و بعید می دانم با توجه به نیازهایی که وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه می خواهد این مکان تا زمان برگزاری نمایشگاه کتاب آماده شود.

قولی که اجرا نشد!

کمتر از 5 ماه دیگر بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران آغاز می شود و باز هم یک گزینه تنها برای برگزاری باقی خواد ماند و آن هم مصلی تهران است؛ آنچه که از روند این چندماهه برمی آید وزارت ارشاد تلاش های خود را برای برگزاری نمایشگاه در مکانی به غیر از مصلی انجام داده، اما شهرداری باید بگوید که چه کاری از اردیبهشت ماه امسال انجام داد تا یار مهربان سال آینده در فضایی بهتر پذیرای مخاطبانش باشد.

ارسال نظر: