با محمد حقی، مشاور مجمع ناشران انقلاب اسلامی

مردم کتاب‌های چاپ افست نخرند

کدخبر: 2053976

محمد حقی، عضو هیات مدیره انتشارات کتابستان و مشاور مجمع ناشران انقلاب اسلامی معتقد است خود ارشاد در پدیده چاپ کتاب‌های ممنوعه و افستی باید شاکی باشد، چون از سوی متخلفان دور خورده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، محمد حقی، عضو هیات مدیره انتشارات کتابستان و مشاور مجمع ناشران انقلاب اسلامی معتقد است خود ارشاد در پدیده چاپ کتاب‌های ممنوعه و افستی باید شاکی باشد، چون از سوی متخلفان دور خورده است. او در این‌باره به ضرورت تاسیس پلیس فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید چاره برخورد با این کتاب‌ها، مقابله با خرده‌فروش‌ها نیست، بلکه مقابله باید در فضای سازمان‌دهندگان این دست کتاب‌ها باشد. این فعال نشر همچنین با تقسیم‌بندی انواع این کتاب‌ها، درباره نقش مردم هم در بی‌توجهی به این کتاب‌ها توضیحاتی می‌دهد.

مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

در بازار نشر امروز شاهدیم که بسیاری از کتاب‌ها به صورت غیرقانونی و بدون مجوز به صورت افست منتشر می‌شوند و در بساط خرده‌فروشی‌های کتاب به فروش می‌رسند. نمونه‌های بسیاری از انتشار و فروش کتاب‌های ممنوعه به این شکل سراغ داریم. به نظر شما چه نهادی باید با این موضوع برخورد کند؟

به لحاظ حقوقی این مساله چند وجه دارد. شاکی مساله باید وزارت ارشاد باشد، چون رسانه مکتوبی به نام کتاب تولید می‌شود که به لحاظ قانونی وزارت ارشاد به آن مجوز می‌دهد، اما متاسفانه شاهدیم این رسانه مکتوب، از غیر مبدا رسمی منتشر می‌شود و درواقع وزارت ارشاد دور می‌خورد. بنابراین مدعی و شاکی این موضوع باید وزارت ارشاد باشد تا با این پدیده برخورد شود، ولی این‌که کدام نهاد باید با این موضوع برخورد کند، من گزینه خاص دارای صلاحیتی را نمی‌شناسم. به نظرم نیاز به تاسیس مجموعه جدیدی ذیل پلیس وجود دارد که متصدی برخورد با این برخوردها باشد. شاید نوعی پلیس فرهنگی بتواند با این تخلفات مقابله کند.

اصلا چطور این کتاب‌ها تولید می‌شود و کسی خبردار نیست؟

نکته همین‌جاست که این کتاب که از فضا تولید نمی‌شود. به هر حال برای انتشار این کتاب‌ها حتی به صورت افست، متخلفان با ناشران و چاپخانه‌ها کار می‌کنند. جست‌وجوی پیچیده‌ای نیست. با یک پرسش ساده می‌توان آنها را از مبدا شناسایی کرد. من فکر می‌کنم این یک حرک سازمان یافته است. نه به این معنا که یک توطئه پیچیده شکل گرفته است، بلکه منظورم تیراژ و پخش این کتاب‌هاست. یعنی برای انتشار این کتاب‌های ممنوعه و افست، در تیراژ وسیع چاپخانه‌ای پشت قضیه است و از طرفی یک پخش‌کننده وجود دارد. بنابراین برخورد با خرده‌فروش‌های این کتاب‌ها چاره نیست، بلکه برخورد باید در فضای سازمان‌دهنده‌ها باشد.

مردم چطور می‌توانند از این کتاب‌ها نخرند و به نوعی به تخلفات نه بگویند؟

بعضی از کتاب‌هایی که به این شکل منتشر می‌شوند، کتاب‌های پرفروش هستند. بسیاری از ناشران خودشان شاکی هستند، چون ناشر کلی زحمت کشیده، اما عده‌ای سودجو کتابش را افست می‌کنند و به صورت غیرقانونی می‌فروشند. برخورد مردمی باید این‌طور باشد که خرید از مراکز تعریف شده صورت بگیرد. سوداگران می‌آیند و کتاب را چاپ می‌کنند. نه هزینه حق‌التالیف و نه متحمل هزینه‌های دیگر می‌شوند. این ضرر به ناشر خدوم است.

بحث دیگر بحث مجوز است. برخی دیگر از کتاب‌هایی که به این شکل منتشر می‌شوند، کتاب‌هایی هستند که اغلب با اخلاق و حداقل شرع در تعارضند. در این دسته از کتاب‌ها بی عفتی، بی‌اخلاقی، مباحث جنسی، انکار شرعیات و اهانت به اعتقادات مسلم دینی نهفته و یک سم است. وقتی مردم بدانند این کتاب‌ها سم هستند، می‌توانند رفتار سلبی نشان دهند. همین رفتار سلبی مردم منجر می‌شود استقبال از این کتاب‌ها کاهش پیدا کند و این نوعی شکست برای متخلفان است.

منبع: جام جم

ارسال نظر: