گزارش نسیم آنلاین از مراسم معرفی کتاب "امین زبان و ادب پارسی"؛

مقیسه: رهبری بیش از آنکه رهبر الهی و سیاسی باشد، رهبر ادبی است

کدخبر: 2090625

مراسم معرفی کتاب "امین زبان و ادب پارسی" شامل بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری امروز با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم، علی موسوی گرمارودی، شاعر و جمعی از فعالان فرهنگی و ادبی در موسسه اوج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین » مراسم معرفی کتاب "امین زبان و ادب پارسی" شامل بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری امروز با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم، علی موسوی گرمارودی، شاعر و جمعی از فعالان فرهنگی و ادبی در موسسه اوج برگزار شد.

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ضرورت گسترش و پاسداشت زبان فارسی در کشور و جهان گفت: هر کسی که ایران برایش به عنوان مسئله افتخارآمیز مطرح است، باید نسبت به زبان فارسی دغدغه دینی و ملی داشته باشد و هر کس دغدغه انقلابی دارد، باید از این وجه به زبان فارسی توجه داشته باشد؛ چرا که زبان فارسی، زبان اول انقلاب و زبان دوم جهان اسلام است.

وی ادامه داد: قطعا نگرشی که رهبر انقلاب نسبت به زبان فارسی دارند را باید به جامعه، جوانان و نسل آینده منتقل کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از نظر دانشگاهی در حوزه ادبیات فارسی تحصیل و کار کرده‌اند اما چنین نگاهی که رهبری که ادبیات دارند را ندارند، از سوی دیگر کتاب‌های درسی ما بیش و پیش از دانش فارسی، باید عرق به زبان فارسی را از منظر دینی و ملی منتقل کند.

حجت الاسلام ذوعلم اظهار داشت: رسانه‌ها در این راه کارسازند، زبان فارسی خاستگاه یک نگاه علمی و حکمی است؛ نگاه فردی عمیق به این مقوله نیز اهمیت دارد. مهم است که جوانان به فارسی‌گویی و فارسی‌نویسی اهتمام داشته باشند. بخشی از آسیب‌های زبان فارسی در اثر بی‌توجهی ما صورت می‌گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در عرصه سیاست‌گذاری بسیاری از کشورهای فارسی زبان از ما انظار دارند، چرا که اروز کرسی‌های زبان فارسی در برخی از کشورها مانند پاکستان و هند خالی از مدرس است. همچنین در اختصاص بودجه برای گسترش این زبان نیز باید دغدغه‌مند باشیم. این‌ها مسائل بنیادین است.

وی با بیان اینکه عامل نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی با گسترش زبان فارسی محقق خواهد می شود، افزود: گسترش زبان فارسی بحث راهبردی است که در سخنان رهبر معظم انقلاب نیز دیده می‌شود. امیدواریم بتوانیم بیش از پیش به دغدغه‌های امین زبان فارسی بپردازیم و اهتمام داشته باشیم. در ادامه علی موسوی گرمارودی گفت: مطالب کتاب گرچه در 7 فصل آمده است، ولی میتوان آن را یک دانشنامه کوچک در حوزه ادبیات به شمار آورد.

وی ادامه داد: این کتاب با بیت سرخوش ز سبوی غم پنهانی خویشم؛ چون زلف تو سر گرم پریشانی خویشم آغاز می شود، از این رو می توان این اثر دری به باغ بسیار درخت دانست، همچنین مولف این کتاب علاوه بر ارائه مستندات هر جا که لازم بوده در پانویس ها نیز مستندات را آورده است.

وی با بیان اینکه این کتاب بسیار شکیل و زیبایی است، بیان داشت: انتخاب و گزینش موضوعاتی که هم پیوند هستند از بین منویات رهبری آن هم در طول 35 سال کار بسیار دشواری است و پیوست موضوعات تا حدی شگفت انگیز است که بنده را یاد تخت جمشید می اندازد. وی در ادامه بخش های مختلف کتاب "امین زبان و ادب پارسی" را برای حضار معرفی کرد. سیدحمیدرضا برقعه ای در ادامه مراسم سروده‌ای به شرح زیر را برای حاضرین خواند:

دوباره پر شده از عطر گیسویت شبستانم دوباره عطر گیسویت؛ چقدر امشب پریشانم

کنارت چای می نوشم به قدر یک غزل خواندن به قدری که نفس تازه کنم؛ خیلی نمی مانم

کتاب کهنه‌ای هستم پر از اندوه یا شاید درختی خسته در اعماق جنگل‌های گیلانم

رها، بی شیله پیله، روستایی، ساده ساده دوبیتی‌های باباطاهرم عریان عریانم در ادامه محمدحسن مقیسه، گردآورنده کتاب "امین زبان و ادب فارسی" گفت: بر این فکر بودم که اگر رهبران دنیا نظریه های سیاسی، بین المللی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشند که دارند، چرا به نظریه های ادبی یک رهبر پرداخته نمی شود و بر همین اساس بود که 4 سال تلاش کردم تا نظریه های ادبی رهبر را به جهان بشناسانیم، چرا که رهبری، پیش از آن یک رهبر الهی و سیاسی باشد، یک رهبر ادبی بوده است.

وی ادامه داد: به گفته خود رهبری، ایشان پیش از آنکه رهبری الهی و سیاسی را برعهده بگیرند، هزار رمان خوانده و ایشان ما را با ادبیات فرانسه و روسیه آشنا کرده است و زمانی که پوتین به کشورش بازگشت عنوان کرد که رهبر ایران پیش از من پوتین روسیه را می شناسد.

مقیسه تصریح کرد: پرداختن به آرا و اندیشه های ادبی رهبر معظم انقلاب که برای اولین بار در کتاب "امین زبان و ادب پارسی" گردآوری شده از لازمه ها و ضرورت های زمانه بود. وی ادامه داد: زبان فارسی زبانی است که حامل زبان اسلام در دنیا بوده است و در این کتاب بیش از 15 ویژگی زبان فارسی از زبان فارسی اورده شده است که مهم ترین آن غنی بودن زبان فارسی است. وی بیان داشت: زمانی که دین اسلام به ایران آمد، ایرانی ها مسلمان شدند ولی عرب زبان نشدند و وقتی دین اسلام به مصر و شامات و... رفت،مردم آنجا عرب زبان شدند، ولی وقتی دین اسلام از ایران به کشورهای دیگر رفت، زبان فارسی را هم برد.

مقیسه تصریح کرد: از 15 هزار بیت اقبال لاهوتی، 9 هزار شعر به زبان فارسی و تنها 6 هزار بیت به زبان اردویی است و وی در اعتراض به این روند، گفته بود زبان اردو نمی تواند خواسته هایم را برآورده کند و تنها با زبان فارسی می توانم حرف هایم را بگویم، در حالی که وی زبان مادری اش پنجاب بود و به زیان انگلیسی و آلمانی هم تسلط داشت.

مقیسه تصریح کرد: در بازدیدی که رهبری چندین سال قبل از یکی از کارخانه های ماشین سازی داشتند یکی از مهندسان گفت که این ماشین ایرانی است و اسمش مینیاتور است که رهبری گفتند چرا این واژه را انتخاب کردید، باید یک اسم ایرانی برای آن انتخاب کنید، همچنین رهبری فرمودند در هواپیما تا زمانی که هواپیما در آسمان ایران است، خلبان باید به زبان فارسی صحبت کند.

وی تصریح کرد: به دوستانم در فرهنگستان ادب طبق گفته رهبری توصیه می کنم که اگر می خواهند واژه سازی کنند از واژه هایی که در گویش های مختلف ایران است، می توانند استفاده کنند.

وی ادامه داد: رهبری می گویند عرب ها یک خصوصیتی دارند و آن هم اینکه برای واژه هایی که به زبان عربی وارد می شود، یک لباس عربی برای آن می دوزند و چه می شود اگر ما هم برای واژگانی که وارد می شوند لباس فارسی بدوزیم.

وی تصریح کرد: رهبری در حوزه ادبی بیش و پیش از آنچه که گفته شده، صاحب‌نظر هستند و امیدوارم این کتاب مقدمه ای برای معرفی این مهم باشد.

مقیسه گفت: این کتاب تنها یک کتاب علمی نیست که تنها در دانشکده ها مورد توجه قرار بگیرد، بلکه راهکارهای علمی و عملی مقام معظم رهبری درباره پویش و گسترش زبان و ادب پارسی است.

ارسال نظر: