امیرخانی: تعداد عناوین کتاب‌ها نشان‌دهنده سرانه مطالعه نیست

کدخبر: 951422

این نویسنده در برنامه مناظره گفت: در واقع اینکه تعداد عناوین به عنوان سرانه مطالعه در نظر گرفته شود، نشان دهنده پراکندگی صنعت نشر و تعداد ناشران است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، رضا امیرخانی در برنامه مناظره شبکه یک با موضوع سرانه مطالعه که در حال حاضر از شبکه اول سیما در حال پخش است، گفت: به نظر می رسد اول برنامه باید خوشبختی ام را از این اعلام کنم که ما در حال صبحت لز یک شاخصه توسعه یعنی سرانه مطالعه هستیم .

وی با بیان اینکه تا 6 سال گذشته عددی که به عنوان شاخص توسعه برای صنعت نشر کشور و صنایع فرهنگی کشور گفته می شد تعداد عناوین کتاب ها بود، اظهار داشت: این عدد نه تنها شاخص توسعه نبود بلکه بزرگ ترین عامل گرفتار صنعت نشر کشور نیز بود؛ در مقاله ای که 11 سال پیش نوشتم سال 80 شمسی را با سال 2000 میلادی مقایسه کردم در حالی که در آن زمان 31 هزار عنوان کتاب در ایران چاپ شد ولی در آمریکا و کانادا تنها 11 هزار عنوان چاپ شده بود یعنی تعداد عناوین چلپ شده در آمریکا کمتر بود . این نویسنده در همین زمینه افزود: در واقع اینکه تعداد عناوین به عنوان سرانه مطالعه در نظر گرفته شود نشان دهنده پراکندگی صنعت نشر و تعداد ناشران است و اینکه ما به یک عددی به عنوان سرانه مطالعه برسیم به عنوان سرانه مطالعه چای خوشبختی دارد . امیرخانی اظهار داشت: زمانی که ما از تعدد عناوین به سرانه مطالعه رسیدم ارقام اعلام شده در رسانه ها، رقم دستی نبود و حتی 76 دقیقه در روز سرانه مطالعه اعلام شده در حالی که این جزو خطاهای بزرگ ما در این عرصه است و باید اعلام کرد که نمی توان سرانه مطالعه را با نظرسنجی پیدا کرد .

امیرخانی گفت: در مسیری که تنها دانش آموزان به کنکور ختم می شوند صحبت از کتابخوانی صحبت اشتباهی است؛ در حالی که همه سیستم در آموزش و پرورش متمرکز است؛ در حالی که باید کاری انجام دهیم که معلمان به این حوزه وارد شوند . وی تصریح کرد: اگر در این برنامه از نهاد کتابخانه های عمومی مسئولی حضور داشت به آنها می گفتم که کتابخوانی در روستاها را به معلمان روستا واگذار کنید.

در ادامه امیرخانی اظهار داشت: مطالعه کتاب الکترونیکی و یا کتاب مکتوب تفاوتی با یکدیگر ندارند.

امیرخانی در خصوص حضور نویسندگان در تلویزیون گفت: به گمان من همین که در هفته کتاب هیچ نویسنده ای ندیدم در سازمان صداوسیما ندیدم رسانه کسی به اسم نویسنده مرده بیشتر دوست دارد تا زنده.

در ادامه برنامه امیرخانی گفت: کتاب طبق بهترین آمار در کشور سالی 2 یا 4 کتاب خوانده می شود و ما می گوییم که بروید یک کتاب بیشتر بخوانند؛ حال اصلی ترین مشکل ما این است که تیم ملی کتاب در کشور مشخص نشده است و هیچگاه حاضر نیستیم اسم کتاب و نویسنده را در رسانه ملی بیاوریم . وی اظهار داشت: ما 50 هزار عنوان کتاب در کشور داریم و اگر مخاطبی یک کتاب از این 50 هزار عنوان کتاب را انتخاب کند، 95 درصد احتمال دارد که کتاب را به اشتباه انتخاب کرده باشد و گرفتاری ما در این است که ما جرات معرفی کتاب را نداریم . این نویسنده کشورمان خاطر نشان کرد: وزارت ارشاد و سایر دستگاه های مربوطه با هر ملاکی تیم ملی کتاب را در کشور مشخص کنند.

ارسال نظر: