مجاهدی: انقلاب اسلامی، نقطه عطف شعر عاشورایی بود

کدخبر: 955121

این شاعر در مراسم رونمایی از کتاب عکس "از سنگ ناله خیزد" گفت: عنصر برجسته فرهنگ عاشورا حماسه است/ ائمه هر چه دارند از عبودیتشان است/ این کتاب، به لایه‌های ناگفته عاشورا توجه کرده است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، در ادامه این مراسم، جواد هاشمی، شاعر و محقق گفت: در روزگاری که شاهد کتاب‌هایی هستیم که به جمع آوری اشعاری کوتاه چاپ و منتشر می‌کنند شرکت چاپ و نشر بین الملل در سال 93 کتابی در قطعی وزیری با بیش از 1400 صفحه و 1500 نسخه به چاپ رساند نگاه مؤلف به کتاب از سنگ ناله خیزد به دو فقط معطوف بود یک فقط شعر عاشورایی و دوم غالب غزل.

وی افزود: برخی بخش‌های این کتاب پیرامون اشعاری بود که مورد غفلت کتاب‌های دوره پیشین قرار گرفته بود ومنتشر نشده بود مؤلف این کتاب کوشیده تا در گزینش‌های خود از الفاظ و تعابیری که موجب وهم و توهین نسبت به ائمه معصومین شود پرهیز کند.

هاشمی ادامه داد: مؤلف کتاب سعی کرده تا اشعاری که در این کتاب چاپ و منتشر شده با تاریخ مطابقت داشته و ایرادهای فاحش ادبی نداشته باشد.

وی تأکید کرد: کتاب هفتاد و دو بخش دارد که در آن آثار 322 شاعر در نظر گرفته شده و مجموع غزل‌هایی که در کتاب چاپ شده به 1300 غزل می‌رسد که به طور متوسط در هر صفحه یک غزل چاپ شده است.

هاشمی در ادامه گفت: در بین مجموعه منابع این کتاب نام سه دیوان خطی به چشم می‌خورد که دیوان بیدل شیرازی و دیوان محمدخان دشتی از جمله این دیوان‌های خطی است نقاط مثبت این کتاب تعداد غلط‌های کم و قابل اغماظ است تنها نکته‌ای که می‌توانست کمی کمرنگ‌تر در این کتاب دیده شود غلبه زمان گذشته بر زبان کتاب است که می‌توانست مؤلف این غلبه را کمتر کند.

ارسال نظر: