اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران موافقتنامه تجارت آزاد امضا می‌کند

کدخبر: 1000884

آندرسی اسلپنف، نماینده روسیه در کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت، در جریان نشستی در سطح کارشناسان که در ایروان، پایتخت ارمنستان برگزار شد، این پیشنهاد با موافقت تمام اعضای پنل روبرو شد

به گزارش «نسیم»، به نقل از پرس تی وی، ااتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی متشکل از جمهوری های استقلال یافته شوروی سابق به رهبری روسیه است که هدف از آن تضمین ترانزیت آزادانه کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار بین کشورهای عضو است.

اسلپنف، در گفت و گو با خبرنگاران، ایران را یک شریک کلیدی برای اتحادیه در خاورمیانه توصیف کرد و بر افزایش وزن این کشور در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر با توجه به «چشم انداز لغو تحریم های بین المللی» تاکید کرد.

خبرگزاری روسی ایتارتاس به نقل از اسلپنف نوشت: «در این رابطه، پیش بینی دراز مدت ما، توسعه مناسبات اقتصادی با ایران است. و انتظار داریم این رشد اقتصادی قطعا بتواند یک زمینه جدی برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و این کشور (ایران) باشد.»

چین و هند هم پیشتر نسبت به ایجاد یک منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز تمایل کرده اند.

اسلپنف افزود، اتحادیه همچنین مذاکراتی را با مصر، رژیم صهیونیستی و ویتنام برای انعقاد موافقتنامه های تجارت آزاد انجام داده است.

«در حال حاضر، اتحادیه دارای جمعیتی 170 میلیون نفری و تولید ناخالص داخلی 2.7 تریلیون دلاری است.»

این اتحادیه که از ابتدای ژانویه 2015 فعالیت خود را آغاز کرده می تواند به عنوان یک رقیب اقتصادی، اتحادیه اروپا و آمریکا را به چالش بکشد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همچنین خواستار ایجاد یک اتحادیه ارزی منطقه ای شده و گفته، ایجاد چنین اتحادیه ای «واکنش به تهدیدات مالی و اقتصادی خارجی را آسان تر می کند و از بازار مشترک ما حمایت می نماید.»

ارسال نظر: