واشنگتن: ایران، مقاوم است و در مذاکرات هسته‌ای تسلیم نمی‌‌شود

کدخبر: 1002754

معاون دستیار رئیس‌‌جمهور آمریکا در جریان یک سخنرانی با یادآوری مقاومت ۸ ساله ایران در جنگ با عراق درخواست‌ها برای تسلیم ایران در مذاکرات هسته‌ای را "خیالبافانه" دانست

به گزارش «نسیم»، "کولین کال"، معاون دستیار رئیس‌جمهور آمریکا و مشاور "جو بایدن" در امور امنیت ملی حدود ده روز پیش در اظهاراتی که در رسانه‌های خارجی و ایرانی منعکس نشده به توصیف مشروح رویکرد دولت باراک اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداخته است.

"کال" روز 14 ماه مه در نشست سالانه "انجمن کنترل تسلیحاتی آمریکا" که متن کامل آن روی وب‌سایت این انجمن قرار گرفته انتظارات منتقدان آمریکایی از توافق هسته‌ای با ایران را "خیالبافانه" ارزیابی کرده و با یادآوری مقاومت 8 ساله مردم ایران در برابر عراق انتظار برای "تسلیم کامل" ایران در این گفت‌وگوها را غیرممکن دانست.

این مقام ارشد آمریکا با اشاره به تفاهم ایران و گروه 1+5 بر سر چارچوب‌ راه‌حل‌ها در لوزان، توافق جامع را "نزدیک" دانست و گفت: "ما به توافقی جامع که تأمین‌کننده اهداف پایه‌ایمان باشد، نزدیک‌تر شده‌ایم." وی با وجود این تأکید کرد دو طرف هنوز به خطوط اصلی هدف نهایی که توافق هست نرسیده‌اند.

"کولین کال" علاوه بر این گفت: "بگذارید خیال شما را راحت کنم، اگر ایرانی‌ها از این راه حل‌ها عدول کنند یا در صورتی که موضوعات حل‌نشده در ارتباط با تحریم‌ها یا بازرسی‌ها همچنان حل نشده باقی بمانند، به نحوی که ما نتوانیم پایبندی ایران به توافق جامع را تضمین کنیم توافقی در کار نخواهد بود. ختم کلام."

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه با بیان برخی از انتقادات از توافق هسته‌ای احتمالی با ایران گفت:" برخی از منتقدان هم بر این اساس این توافق را رد می‌کنند که می‌گویند اگر ما (از مذاکرات) بیرون بیاییم، تحریم‌ها را افزایش دهیم، شمشیر را از رو ببندیم، تهدیدهای نظامی بیشتری انجام دهیم و رژیم ایران را به سمت نابودی زیرساخت‌های هسته‌ایش برای همیشه و به طور کامل حرکت دهیم، توافقی بهتر امکان‌پذیر است."

"کال" در ادامه گفت: "این رشته از استدلال‌ها، فقط یک مشکل دارند؛ خیالبافانه هستند. ما این فیلم را قبلاً دیده‌ایم و پایان خوشی ندارد."

این مقام کاخ سفید اضافه کرد: "در سال 2005 دولت جورج دبلیو بوش بعد از تعلیق دو ساله برنامه هسته‌ای ایران از قبول توافق نهایی خودداری کرد و خواستار غنی‌سازی صفر درصدی و نابودی زیرساخت‌های مرتبط با غنی‌سازی شد. بنابراین ما یعنی آمریکا این نمایش را قبل‌تر دیده است. و نتیجه چه بود؟"

"کولین کال" سپس با تأکید بر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در دوران تحریم‌ها و فشارها گفت: "ایران از سال 2006 از 164 سانتریفیوژ - تأکید می‌کنم 164 - به هزاران سانتریفیوژ رسید. تصور عمومی این بود که این آمریکا - و نه ایران - است که دارد بر سر مواضعش سرسختی می‌کند و این باعث شده بود که در سالهای پایانی دولت بوش، گردهم آوردن فشارهایی، از آن نوع که ما در سالهای گذشته توانسته‌ایم کنار هم قرار دهیم، بسیار بسیار دشوار باشد."

معاون اوباما در ادامه برای تأکید به یادآوری مقاومت سرسختانه مردم ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس پرداخت. او گفت: "این همان حکومتی است که دو دهه پیش در دوران جنگ ایران و عراق در دهه 1980 زیربار شاید یک میلیون تلفات و 600 میلیارد دلار خسارت اقتصادی رفت اما بعد از گذشت 8 سال با قبول یک پیمان موافقت کرد."

کال اضافه کرد: "پس چرا منتقدان فکر می‌کنند که ایران امروز فقط به خاطر خواست ما یا به خاطر اظهارات آنها احتمال دارد کاملاً تسلیم بشود؟ هیچ کارشناسی چه در داخل دولت و چه در خارج آن به اعتقادی به این ندارد. هیچ کارشناسی!"

ارسال نظر: