حقیقی: ۱۰۷۰ هنرجو در قالب جشنواره فیلم شهر آموزش رایگان فیلم‌سازی دیدند

کدخبر: 1004747

دبیر پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در مراسم اختتامیه گفت: ۱۰۷۰ هنرجوی ۱۲ تا ۷۲ ساله در سطح شهر تهران به صورت رایگان دوره‌های کارگردانی، تصویربرداری و تدوین فیلم را سپری کردند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سیاوش حقیقی دبیر پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم شهر در مراسم اختتامیه این جشنواره که شب گذشته در برج میلاد برگزار شد در سخنانی گفت: پس از وقفه ای چند ساله در کار برگزاری جشنواره فیلم شهر به همت آقای دکتر قالیباف شهردار شهر تهران تصمیم بر این شد تا این جشنواره با قدرت و در بهترین شکل احیا شود. بر اساس این تصمیم در تاریخ 20 مرداد ماه سال 93 حکم دبیر این دوره از جشنواره توسط حجت الاسلام و المسلمین آقای شهاب مرادی مدیر وقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صادر شد.
وی افزود: پس از تغییر و تحولات در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و روی کار آمدن آقای محمود صلاحی به عنوان رئیس جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دبیر این دوره از جشنواره بر سمت خود باقی ماند و مدیر جدید به صورت همه جانبه از جشنواره حمایت کرد. بر همین اساس از فردای روز 20 مرداد و صدور حکم، دبیرخانه پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر ایجاد و جذب مدیران آغاز و احکام آنها نیز صادر و کارها با ریتم تندی آغاز شد.
حقیقی ادامه داد: 2 هزار و 604 اثر در بخش ملی، هزار و 461 اثر در بخش سینمای ایران، حدود 1000 اثر در بخش اقلام تبلیغاتی اعم از عکس و پوستر و آنونس و تیزر و تیراژ به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شد. همچنین 332 اثر از 50 کشور جهان نیز به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شد. این آثار از ایالت متحده تا کشور همسایه افغانستان، از امریکای لاتین تا خاور دور، از جای جای کشورهای اسکاندیناوی تا حاشیه خلیج فارس و از کشورهای اروپایی تا کشورهای مشترک المنافع آسیای میانه به دبیرخانه ارسال شده بود.
دبیر پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم شهر خاطرنشان کرد: تمامی این آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره به هیات های انتخاب سپرده شد. البته این داوران همگی از افراد آگاه و صاحب نظر در حوزه فیلم و سینما بودند. در نهایت از بین تمام آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره 366 اثر به بخش های رقابتی و مسابقه راه پیدا کردند که در مراسم پایانی به 40 اثر برگزیده جوایزی تقدیم می شود.
وی تصریح کرد: در قالب پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر در یک حرکت ابتکاری و بی سابقه 1070 هنرجوی 12 تا 72 ساله در سطح شهر تهران و تمامی فرهنگسراهای 22 گانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به صورت رایگان دوره های کارگردانی، تصویربرداری و تدوین فیلم را سپری کردند. بر این اساس از تولیدات این جوانان 158 فیلم در اختیار سینمای ایران قرار گرفت.
حقیقی اضافه کرد: در این مراسم از مدیران و کارگزاران مقدس نظام جمهوری اسلامی درخواست می کنم به یاری و کمک جوانان حاضر در این جشنواره بیایید و از آنها حمایت کنید. امروز در شرایط بحران ها و تحریم های تحمیل شده بر این ملت بزرگ تنور سینمای ما فقط با آتش غیرت فیلمسازانی که زندگی آنها در این مسیر قرار دارد گرم مانده است. در حقیقت سینمای ما نیاز به نفس های تازه و ذهن های خلاق و جوانان خستگی ناپذیر دارد تا شهرت پیشرفت این ملت و دستاوردهای این انقلاب را به گوش ملت های جهان رسانده و پرچم پر افتخار پیام های آسمانی ایران را بر بام جهان به اهتزاز در بیاورد.
دبیر پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم شهر ادامه داد: سینما بر دو پایه هنر و صنعت استوار است. نیمه اول آن که "هنر و هنرمند" است در سراسر این سرزمین هنر پرور به فراوان در دسترس قرار دارد. بر این اساس اگر چرخ های این نیمه به کمک شما مسئولان به حرکت در بیاید با اطمینان می گویم در سراسر جهان آوازه آن خواهد پیچید.
وی در پایان تصریح کرد: بر این اساس و باتوجه به مطالبی که بیان کردم شهرداری تهران را می توان یکی از بهترین و شایسته ترین نهادهایی دانست که می تواند حامی فیلمسازان و موجب دلگرمی هنرمندان باشد.
سپس در بخش مسابقه سینمای ایران تندیس زرین و دیپلم افتخار به ترتیب به "مهدی جعفری" مدیر فیلمبرداری فیلم "عصر یخبندان"، "مصطفی کیایی" برای نگارش فیلم نامه "خط ویژه"، "سحر احمدپور" برای بازی در فیلم "چهارشنبه 19 اردیبهشت" برای نقش مکمل زن، "حمیدرضا آذرنگ" برای بازی در فیلم "بلوک 9 خروجی 2" برای نقش مکمل مرد، "مهتاب کرامتی" برای فیلم "عصر یخبندان" و "آهو خردمند" برای فیلم "میهمان داریم" به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن، "فرهاد اصلانی" برای نقش آفرینی در فیلم های "عصر یخبندان" و "دوران عاشقی" به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد اهداء شد.
در بخش دیگر تقدیری های این دوره از جشنواره تندیس زرین و دیپلم افتخار به ترتیب به "امیر آقایی" برای فیلم "چهارشنبه 19 اردیبهشت"، "پرویز شهبازی" برای کارگردانی "فیلم دربند"، "منوچهر محمدی" برای تهیه فیلم "بوسیدن روی ماه" و در نهایت نیز جایزه ویژه هیات داوران به "وحید جلیلوند" برای کارگردانی فیلم "چهارشنبه 19 اردیبهشت" تعلق گرفت.
در ضمن در بخش جایزه منتقدان سینما نیز لوح سپاس و تندیس بهترین فیلم با نگاه شهری را به فیلم "چهارشنبه 19 اردیبهشت" به کارگردانی "وحید جلیلوند" و تهیه کنندگی "علی جلیلوند" اهداء کردند.
همچنین در بخش جایزه ویژه دبیر جشنواره "علی ملاقلی پور" برای کارگردان فیلم "قندون جهیزیه" و "بهرام عظیمی" برای کارگردان فیلم "تهران 1500" این جایزه را دریافت کردند.

گفتنی است که در مراسم اختتامیه شهاب حسینی برنده تندیس بهترین بازیگر مرد در فیلم های ویدئویی تندیس خود را به کودکان سرطانی تقدیم کرد

ارسال نظر: