درخواست قائم‌‌مقام خانه کشاورز از دولت: جلوی واردات بی‌رویه را بگیرید

کدخبر: 1018008

بیابانی در گفتگو با «نسیم» افزود: واردات بی رویه شکر و برنج تعادل تولید داخل را بر هم زده؛ به طور مثال ما هزار تن شکر نیاز داریم، می‌روند و ۲ هزار تن شکر وارد می‌کنند این تعادل در تولید را به هم می‌زند

عنایت‌الله بیابانی، قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با «نسیم» و در رابطه با این موضوع که اخباری مبنی بر تمایل فرانسوی‌ها برای تسخیر بازار محصولات دانش‌بنیان کشاورزی ایران و واردات نهاده‌های دامی از سوی این کشور منتشر شده است، گفت: ما در سال‌های گذشته در بخش تحقیقات به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری‌ها نتوانستیم توفیقات زیادی در بحث نهاده‌های دامی کسب کنیم بنابراین مقایسه کشاورزی خودمان با کشورهای پیشرفته دنیا مشکل است.

وی ادامه داد: باید معترف باشیم اگر نهاده‌ای از خارج و بر اساس تأیید بخش تحقیقات وارد شود، قطعا توفیقاتی در آن وجود دارد. البته این را نیز باید مد نظر داشت که مطلوب‌تر این است که سرمایه‌گذاری‌هایی در بخش تحقیقات داخلی خودمان صورت بگیرد.

وی تأکید کرد: قطعا پژوهشگران زیادی در بحث نهاده‌ها زحمات زیادی کشیده‌اند اما اگر قرار باشد این پژوهش‌ها به صورت پایلوت مشخص معرفی شود قطعا باید روی آن سرمایه‌گذاری و تجاری سازی شود و بعد که مورد تصویب قرار گرفت، از آن استفاده شود.

بیابانی اضافه کرد: در گذشته برخی موارد بود که معرفی می‌شد و از سوی کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما بعدا نتایج مطلوبی را کسب نمی‌کرد.

وی بیان داشت: برخی از محققین ما همگام با علم روز و حتی گامی جلوتر از آن هستند، اما این دلیل نمی‌شود که آن را به عنوان شاخص اصلی به حساب آورد و آن را به کار برد. این موارد باید مورد صحه قرار بگیرد و بعد معرفی شود.

قائم مقام خانه کشاورزی گفت: این حرف بسیار درستی است که ما در بخش تحقیقات سرمایه‌گذاری‌های لازم را نکرده‌ایم و در نهایت نیز این تحقیقات تجاری‌سازی نشده است.

وی در رابطه با بحث واردات اقلامی مانند شکر و برنج و میزان آن نیز به نسیم بیان داشت: بدون شک در این رابطه عدم تعادل وجود دارد، به طوری که بخش تولید، مصرف و واردات ما همخوانی ندارد، یعنی اگر به طور مثال ما هزار تن شکر نیاز داریم، می‌روند و 2هزار تن شکر وارد میکنند این تعادل در تولید را به هم می‌زنند.

وی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی نیز بر روی این اصل پافشاری می‌کند که باید برای تولید و واردات به اندازه‌ای که مورد نیاز است مجوز داده شود اما متأسفانه ما شاهد هستیم که از طرق مختلف واردات بی‌رویه نیز صورت می‌گیرد، که این موضوع در یک جایی باید جلویش گرفته شود.

وی کم شدن قدرت خرید مردم، عدم مدیریت بازار و عدم دستیابی مصرف کننده به بازار روز از عوامل رکود در بازار میوه دانست و در پاسخ به بحث واردات میوه به صورت غیرمجاز و قانونی گفت: در شرایط کنونی بهتر است به جای تمرکز بر روی این موضوع به این بیندیشیم که چرا میوه‌ها روی دست مغاز‌ه داران مانده است و از سوی مردم مورد مصرف قرار نمی‌گیرد، این موارد به معضلاتی برای باغداران تبدیل شده است.

قائم مقام خانه کشاورزی در پایان و در پاسخ به این که آیا با این سخن مشاور معاون اول رئیس جمهور در رابطه با این که زور وزارت جهاد کشاورزی به واردکنندگان نمی‌رسد، موافق هستید یا خیر، گفت: بهتر است این را از خود ایشان بپرسید بدون شک فرمایشات ایشان درست و برای ما حجت است و بنده نیز اظهار نظری بر روی سخنان ایشان ندارم.

ارسال نظر: