نرسی قربان: بعد از لغو تحریم‌های ایران، قیمت نفت به شدت ارزان می‌شود

کدخبر: 1023291

کارشناس ارشد انرژی: ایران مصمم است بازار قبلی خود را بازیابد و اگر کشورهایی که در این چند سال تولید نفت خود را افزایش داده‌اند، بخواهند از این امر ممانعت به عمل بیاورند، ممکن است موجب کاهش قیمت نفت شوند.

نرسی قربان -کارشناس ارشدانرژی- درباره وضعیت صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها به روزنامه آرمان گفته است: در چند سال گذشته روسیه، بازارهای اروپایی نفت ایران، عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان حوزه خلیج فارس، بازارهای آسیایی ایران را پر کردند و حالا هم نمی‌خواهند بازارهای ایران را واگذار کنند. در اینکه تمام رویکرد ایران در این بازار این است که بازار پیشاتحریم خود را در پساتحریم باز پس بگیرد، هیچ تردیدی نیست و به همین دلیل این امکان وجود دارد که با «کاهش قیمت» این هدف خود را محقق کند.

در هر صورت ایران مصمم است بازار قبلی خود را بازیابد و اگر کشورهایی که در این چند سال تولید نفت خود را افزایش داده‌اند، بخواهند از این امر ممانعت به عمل بیاورند، ممکن است موجب کاهش قیمت نفت شوند. وی معتقد است: این کاهش قیمت بر درآمد ایران آسیب کمتری نسبت به روسیه و عربستان وارد می‌کند، چون صادرات ایران در شش ماه آینده بین یک تا یک و نیم میلیون بشکه در روز خواهد بود، این در حالی است که صادرات عربستان 8 و روسیه 7 میلیون است. پس می‌توان این‌طور گفت که اگر اغراض سیاسی نباشد و سوءرفتار از سوی کشورهای نفتی مشاهده نشود باید گفت به نفع همه است که اجازه داده شود تا ایران آمار فروش نفت خود را به آمار واقعی چند سال گذشته برساند.

گفتنی است وزیر نفت چندی پیش اعلام کرده بود که در گام اول لغو تحریمهای خارجی حدود 500 هزار بشکه به صادرات نفتی ایران افزوده خواهد شد

ارسال نظر: