سرگئی لاوروف: مذاکرات هسته‌ای ایران مورد استثنایی بود

کدخبر: 1025833

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از رویکرد یکجانبه گرایانه غرب در مسایل جهانی گفت: مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران مورد استثنایی و نادری بود که با موفقیت انجام گرفت

به گزارش «نسیم»، ایرنا نوشت:

«سرگئی لاوروف» روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه اول تلویزیون سراسری روسیه، گفت: در شرایط کنونی، شرکای غربی ما در ابتدا تحت تاثیر القائات روانی مقام های آمریکایی، فرهنگ مذاکره و دستیابی به راهکارهای دیپلماتیک را از دست می دهند .

وی افزود: مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران نمونه بارز و در عین حال استثنایی و نادر بود .

ایران و گروه 1+5 پس از سالها مذاکره در اواسط ماه جولای به توافق درباره شاخص های برنامه هسته ای ایران دست یافتند که برجام نام گرفته است .

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت: در بسیاری موارد در مناقشاتی که در مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا رخ می دهد (کشورهای غربی) سعی می کنند به دخالت نظامی مستقیم متوسل شوند؛ نمونه ای از این اقدامات را در عراق و لیبی شاهد بودیم که به نقض تصمیمات شورای امنیت پرداخته یا تحریم هایی را علیه این کشورها اعمال کردند .

وی ادامه داد: غرب در مراحل حل و فصل سیاسی برخی کشورهای منطقه ازجمله سودان جنوبی و یمن روندی را آغاز کرده و برای تحمیل راه حل های پیشنهادی خود در این کشورها تلاش کرد .

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: چنین ساز و کاری اگر بر پایه و اساس محکمی و توافق های طرف های مناقشه استوار بود و نه نسخه های از خارج پیچیده شده، درازمدت می شد .

وی گفت: اما همین که این راه حل درجا می زند غرب به چماق تحریم ها متوسل شده و پیشنهاد می کند افرادی را که با این مکانیسم همکاری نمی کنند مجازات کند .

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از عادت غرب به توسل به تحریم ها برای حل مسایل سیاسی اظهار داشت: به محض این که شرکای غربی در رسیدن به هدف خود در مساله ای موفق نمی شوند به سلاح تحریم متوصل می شوند .

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری روسیه در باره موضوع تحریم ها و مساله تقسیم بندی پهنه اقتصادی جهانی، در مجمع عمومی سازمان ملل سخن خواهد گفت، زیرا در شرایط کنونی در چارچوب سازمان تجارت جهانی مذاکرات برای تامین رویکرد جهانی برای پیوندهای میان کشورها در عرصه های اقتصادی و فناوری های پیشرفته دچار رکود شده است .

وی گفت: رئیس جمهوری روسیه همچنین در سخنرانی خود موضوع های مانند مسایل سوریه و بحران اوکراین را مطرح خواهد کرد. تمام این بحران ها از مسایل حاد ناشی می شود که در نتیجه تلاش هایی برای توقف روند ایجاد نظام چند قطبی جهانی به وجود آمده است.

ارسال نظر: