حمزه‌زاده: قبل از انقلاب ادبیات کودک‌ و نوجوان نداشتیم اما الان در نقطه اوج هستیم

کدخبر: 1030374

مدیر انتشارات سوره مهر در جشن رونمایی از تازه‌های ادبیات کودکان‌ و نوجوان این انتشارات گفت: ۸۰ درصد بازار کتاب کودک‌ و نوجوان در اختیار کتاب‌های ترجمه‌ای است

به گزارش «نسیم»، محمد حمزه زاده مدیر انتشارات سوره مهر در جشن رونمایی از تازه‌های ادبیات کودکان ونوجوان این انتشارات با ابراز خوشحالی نسبت به حضور در این جمع گفت: بالغ بر 50 عنوان کتاب از 20 نویسنده در این مراسم رونمایی می شود.

حمزه زاده با اشاره به اینکه یکی از آورده های انقلاب ادبیات کودک و نوجوان است، افزود: ما قبل از انقلاب ادبیات کودک و نوجوان نداشتیم و الان در نقطه اوج هستیم. این ماحصل تلاش احمد دهقان و آقای فتاحی بوده است. امیدوارم اعتماد شما به انتشارات سوره مهر ادامه پیدا کند و یقینا با حضور آقای شاه آبادی کتاب ها با نظم و رونق بیشتری منتشر می شود.

وی ادامه داد: حضور نویسندگان در حوزه کودک و نوجوان برای ادبیات تألیفی به جای خود ارزشمند است. همان طور که می دانید 80 درصد بازار کتاب کودک و نوجوان در اختیار کتاب های ترجمه ای است و این ضعف است که ناشران از کتاب های تألیفی استفاده کنند.

حمزه زاده در پایان صحبت های خود در پاسخ به سوال نویسنده ای که جویای پرداخت حق التألیف ها بود، گفت: طی 6 ماهه سال 94 ، 180 کتاب فروشی برای بی رونقی تعطیل شدند اما ما با وجود رکود فعالیت، چراغ نشر را روشن نگه داشتیم. ما نیز درگیر مشکلات نشر هستیم. تا پایان سال مراحل آماده سازی کتاب ها به پایان خواهد رسید. بخشی از چاپ کتاب در اختیار ناشر و بخشی در اختیار تصویرگر است و به هر حال با وجود این شرایط و وضعیت اقتصادی همچنان به راه خود ادامه خواهیم داد.

در ادامه این مراسم حسین فتاحی مسئول دفتر کودک و نوجوان حوزه هنری با ابراز خشنودی از حضور در این مراسم گفت: حضور در چنین جمعی برای دفتر ادبیات کودک و نوجوان سوره مهر کم اتفاق می افتد و قصد داشتیم بگوییم همه همکاران ما تلاش می کنند که کارها به موقع منتشر شود و حق التألیف ها به موقع پرداخت شود.

فتاحی ادامه داد: رونمایی از کتاب ها یکی از کارهایی بوده که می توانستیم انجام دهیم و این زحمت آقایان دهقان و الوندی است و آقای شاه آبادی به عنوان مدیر تولید و نویسنده ای که کار کودک را می شناسد، به ما کمک کرد.

وی در پایان صحبت های خود گفت: امیدوارم فاصله انتشار کمتر و رونمایی ها بیشتر شود و این اتفاق بزرگی برای سوره مهر به حساب می آید.

احمد دهقان نویسنده دفاع مقدس نیز گفت: وقتی این دفتر تشکیل شد، هیچ کس نبود اما سه نفر بودند که کار یک انتشارات را انجام دادند و ظرف دو سال 180 کتاب را آماده کردند. علاوه بر این مشاورانی در کارگروه های مختلف این حوزه بودند که گفتند چه طور امکان دارد همه نویسندگان خواهرانه و برادرانه کنار هم جمع شوند.

وی اظهار کرد: از نویسندگانی که مهربانانه کتاب های خود را به حوزه هنری و سوره مهر تقدیم کردند، تشکر می کنم. ممکن است این کتاب ها دیر چاپ شود اما همه به بار می نشیند. اگر سال آینده حوزه هنری نهالی داشته باشد، همه شما در آبیاری این نهال شریک هستید.

شاه آبادی مدیر تولید انتشارات سوره مهر نیز گفت: خوشحالم در جمع شما و بچه های خوب سوره مهر هستم و قبل از من نیز کارها به خوبی انجام می شد و امیدوارم در اینجا بتوانم کاری یاد بگیرم.

در ادامه این مراسم جمعی از نویسندگان کتاب کودک و نوجوان آثار خود را معرفی و صحبت هایشان را درباره کتاب بیان کردند.

زهره پری رخ در ابتدای این صحبت ها گفت: هر وقت نویسندگان کنار هم جمع می شوند، نشان می دهد که اتفاق خوبی خواهد افتاد. کتاب تألیفی ام«پنج وجبی» نام دارد که مجموعه ای با 9 قصه بود که برایم یک مقوله عینی و ملموس به حساب می آمد. در زندگی خانوادگی با این سو‍ژه برخورد داشتم و شاید با احساس خودم آن را نوشتم. این کتاب یک اثر صمیمی درباره کودکانی است که دیر بزرگ می شوند.

اسدالله شعبانی نویسنده نیز عنوان کرد: یکی از دغدغه هایم این است که وقتی کتابی منتشر می شود بتوانم با علاقه و انگیزه آن را ورق بزنم اما متأسفانه اغلب کتاب ها یک مشکلی دارند. وقتی اولین بار کتاب های این مجموعه را دیدم، متوجه شدم که گرافیک و تصویرسازی خوبی داشت و وقتی قصه های خودم را خواندم برای اولین بار از نوشته های خودم بدم نیامد.

فرهاد حسن زاده نیز با اشاره به اینکه بودن در جمع حوزه هنری برایش خاطره انگیز است، گفت: سوره مهر اوایل دهه 70 یک کانتینر در حیات حوزه هنری داشت و اولین رمانم همین جا چاپ شد و این شروع کار جدی ام در ادبیات کودک و نوجوان با حوزه هنری بود.

جعفر ابراهیمی دیگر نویسنده کتاب کودک نیز درخصوص کتاب«قصه های شیرین» گفت: دو کار بازنویسی را با سوره مهر دارم.«قصه های شیرین» قصه شاعری به نام عضد یزدی است که کتابی به نام سندبادنامه دارد. هرچند با افکار ضد زن او مخالف هستم و در قصه های او اکثر شخصیت ها مرد هستند اما قصدم از بازنویسی این بود که جوانان اصل کتاب را روزی بخوانند. سعی کردم کتاب را با نثر کودکانه و طنزآمیز بنویسم.

محمد پوروهاب به عنوان نویسنده ای از شهرستان قم گفت: من کتابی 10 جلدی به نام«یک کار خوب» داشتم که بچه ها با آن به راحتی ارتباط برقرار کردند و کار تصویرگران در این زمینه شاخص بود اما احساس کردم کمی افت چاپی دارد. با همه این تفاسیر از چاپ کتابم راضیم.

در پایان سپیده خلیلی دیگر نویسنده کتاب کودک گفت: من کتاب بوستان سعدی و بهارستان جامی را برای بچه ها بازنویسی کردم. از بهارستان جامی راضی ام اما متأسفانه سالهاست که زیر چاپ مانده است. از تمام مسائل بوستان سعدی از لحاظ فنی و هنری راضی بودم اما شیوه پرداخت ها کند بود و امیدوارم با آمدن آقای شاه آبادی شرایط بهتر شود.

در انتهای این مراسم از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان از جمله محمد پوروهاب، سپیده خلیلی، محمدرضا شمس، جعفر ابراهیمی، کمال شفیع، اسدلله شعبانی، احمد میرزاده، حسین فتاحی، غلامرضا بکتاش با ارائه لوحی تقدیر شد.

ارسال نظر: