عطریانفر: اثرگذاری ایران در منطقه می‌تواند محل طمع برای نفوذ آمریکا باشد

کدخبر: 1034526

عضو سابق شورای مرکزی حزب کارگزاران در مناظره با رضا سراج با عنوان "از تسخیر تا نفوذ": تا نتوانیم تعریفی روشن از منافع ملی و نظام سیاسی داشته باشیم نمی‌توانیم برداشت درستی نیز از مساله نفوذ داشته باشیم

به گزارش خبرنگار «نسیم» صبح امروز مناظره ای با عنوان «از تسخیر تا نفوذ» با حضور محمد عطریانفر عضو سابق شورای مرکزی حزب کارگزاران و رضا سراج کارشناس مسائل راهبردی در دانشکده خبرگزاری فارس برگزار شد. عطریانفر درباره سیر تاریخی جریان نفوذ پس از انقلاب گفت: وقتی بحث نفوذ دشمن را مطرح می کنیم به این معنی است که کشورهایی که منافعشان با ما سازگار نیست در این حوزه حضور دارند و فعالیت می کنند، در واقع این کشورها که به صورت مشخص آمریکا در این بحث مد نظر قرار میگیرد با روش هایی غیر مشروع زمینه هایی برای نفوذ و بهره گیری از بستر جمهوری اسلامی ایران برای خود تدارک می بینند.

وی ادامه داد: در واقع وقتی سخن از نفوذ میکنیم باید ببینیم که چه کسانی و با چه منافعی در این زمینه حضور دارند.

عضو سابق شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه نظام سیاسی ایران کشوری با اقتدار ملی و اعتقادی در جغرافیای سیاسی منطقه و خاورمیانه محسوب میشود گفت: همین شرایط باعث شده تا همچنان که کشورما در گذشته مد نظر کشورهای دیگر بوده است امروز نیز مورد نظر و طمع کشورهای بزرگ باشد.

رضا سراج کارشناس مسائل استراتژیک در بخش اول سخنان خود در این مناظره در خصوص مساله نفوذ با بیان اینکه این مساله امری بسیار جدی در دهه اول انقلاب بوده است گفت: در واقع به صورت مشخص در دهه اول انقلاب چند جریان نفوذ را داشتیم که البته با مدیریت امام از بیشتر شدن منفذهای آن جلوگیری شد.

وی در همین رابطه اظهار د اشت: در آن دوران انگلیس و آمریکا بسیار تلاش کردند تا جریان روحانیت تقویت نشوند و به دنبال خلا لباس روحانیت از سوی رضا خان بودیم اما خوشبختانه روحانیت تقویت شد و در نتیجه انقلاب به رهبری امام راحل به پیروزی رسید

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب و شکست خوردن سیاسیت اعمال زور آمریکایی ها در قبال ایران، آنها ناگذیر به رفتن به سمت سیاست نفوذ علیه جمهوری اسلامی شدند.

سراج با اشاره به پیش بینی های امام در خصوص برنامه نفوذ آمریکایی ها در دهه اول انقلاب افزود: در آن دوران چند خط نفوذ از جمله لیبرال ها و ملی گرایان را شاهد بودیم و از سوی دیگر التقاطیون که منافقن را باید از این دسته بر شمرد و نیز الحادیون که مارکسیست ها و حزب و توده از جله آن بودند حضور داشتند و از سوی دیگر شاهد خط نفوذ جریان اعتقادی بودیم که انجمن حجتیه را در این جرگه باید تعریف کرد اما خط نفوذی که پس از این ها شکل گرفت خط نفوذی بود که توسط مهدی هاشمی معدوم صورت کرفت که این باند برنامه ریزی خطرناکی را برای جمهوری اسلامی ایران داشتند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه تسخیر لانه جاسوسی باعث شد که یک خط نفوذ قوی در همان ابتدای انقلاب بسته شود گفت: حضرت امام 12 آبان ماه 58 در پیامی خطاب به دانشگاهیان خواستند که با قدرت تمام مبارزات خود را گسترش دهند کما اینکه پناه دادن شاه توسط آمریکایی‌ها دیدار مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت و ابراهیم یزدی به عنوان وزیر امور خارجه با مشاور امنیت ملی کارتر و این دست اتفاقات زمینه‌ساز انگیزه‌ای برای مبارزه با آمریکا شد و تسخیر لانه جاسوسی به عنوان اقدامی به موقع و به جا این منافذ نفوذ را بست که از سوی امام (ره) انقلاب دوم نام گرفت.

سراج ادامه داد: استراتژی دولت موقت بعد از تسخیر لانه جاسوسی استعفای این دولت بود که از این استعفا به عنوان وسیله‌ تهدید برای امام استفاده کردند که دو شرط باز شدن دست دولت در همه امور و آزادسازی گروگان‌ها در پی استعفا مطرح کنند سند این حرف نیز حضور حاج احمد آقا در دفتر بازرگان و صحابی که نقل کردند آنها انتظار عدم پذیرش استعفای خود از سوی حضرت امام را داشتند که خوشبختانه این استعفا پذیرفته شد و با قبول این استعفا و افشای اسنادی که از لانه جاسوسی به دست آمد اولین جریان نفوذ را ناکام گذاشت.

محمد عطریان فر عضو سابق شورای مرکزی حزب کارگزاران در ادامه صحبت‌های خود با تأیید مسیری که سراج تصریح کرد گفت: باید توجه داشت وقتی سخن از نفوذ می‌شود باید بدانیم که این نفوذ خوب است یا بد چرا که مقوله به عنوان نفوذ فاقد معنا است و باید دید این عنوان از منظر چه کسی خوب است و از منظر چه کسی بد.

وی افزود: امروز اگر ایران تلاش می‌کند با حضور خود در منطقه خاورمیانه (سوریه و لبنان) در بسیاری از مسائل از اصول انقلاب و مبانی آن حمایت می‌کند و نفوذ می‌کند این سوال مطرح می‌شود که این نفوذ خوب است یا بد .

عطریان‌فر همچنین گفت: این حرکت ما در منطقه از ناحیه کسانی که در این کشورها به دنبال تأمین منافع خود هستند امری مزاحم تلقی می‌شود این معنای نفوذ و آن معنای نفوذ باید در برابر هم تعبیر شود اقدام آمریکا که در کشور ما به دنبال تأمین مافع خودش بود و سعی داشت نفوذ کند از دید من اقدامی بد است اما از منظر آمریکا اقدامی خوب و مناسب تلقی می‌شود .

عضو سابق شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به اقدامات سید مهدی هاشمی در کنار آیت الله منتظری گفت: این رویکرد هاشمی را نمی‌توان با رفتارهای دولت موقت، خسارت‌های سنگینی که جریان منافقین به کشور وارد کرد، اقدامات جریان توده و اقدامات جریان چپ مارکسیستی در کشور یکسان دانست. آیا ینها یکسان هستند؟ قطعاً اینها از یک سنخ نیست و هرکدام تأثیرگذاری متفاوتی دارد .

وی ادامه داد: نفوذ باید نسبت روشنی با منافع ملی پیدا کند تا نتوانیم تعریفی دقیق و روشن از منافع ملی و نظام سیاسی داشته باشیم به نظر می‌رسد به صرف اینکه بگوییم فلان گروه قصد نفوذ داشته است کافی نیست .

ارسال نظر: