از نسل کشی مسلمانان میانمار تا تحقیر، تبعیض و محرومیت از حقوق اجتماعی

کدخبر: 1035746

گاردین: مسلمانان حتی از مشارکت در انتخابات پیش‌روی این کشور هم محروم شده‌اند/ به جامعه مسلمان این کشور گفته شده برای گرفتن کارت ملی، باید ملیت خود را به عنوان هندی و یا پاکستانی ثبت کنند

به گزارش گروه بین الملل «نسیم» به نقل از "گاردین"،‌ همچنان که میانمار برای یک نظرسنجی چالش برانگیز آماده می شود، میلیون ها مسلمان از رأی دادن به کاندیدای منتخب خود محروم شدند.

انتخابات آتی که به عنوان آزادترین و عادلانه ترین انتخابات چندین دهه اخیر مطرح می شود، در حالی در شرف برگزاری است که میلیون ها مسلمان میانمار ـ از افراد عادی تا کارشناسان و سیاستمداران ـ از شرکت در آن محروم شده‌اند.

"وین مایا مایا"، معاون رئیس اتحادیه ملی دموکراسی ( NLD ) در ماندالی میانمار،‌ کانون تنش های مذهبی، یکی از ده‌ها مسلمانی است که برای شرکت در انتخابات مجلس ثبت نام کرد،‌ اما در همان بدو ورود وی را رد صلاحیت کردند. وی می‌گوید: "رهبر ما آنگ سان سو چی،‌ گفت که باید به کشورهای مسلمان برویم و از مسلمانان بخواهیم که در انتخابات رأی بدهند اما از من نخواست که کاندیدا بشوم."

دیدار صمیمانه کلینتون با آنگ سان سو چی

در حالی که مسلمانان میانمار 5 درصد از 51 میلیون جمعیت را تشکیل می دهند اما هیچ مسلمانی که رهبر حزبی و یا از مخالفین دولت، در برگه ها ی آرا وجود نخواهند داشت. NLD اعتراف کرده است که تحت فشارهای فزاینده جنبش های فراملیتی بودائیسم قرار گرفته است.

این در حالی است که بیش از یک میلیون نفر از اعضای اقلیت مسلمان روهینگیا، مردمی ستمدیده در غرب میانمار نیز، تابعیت کشوری ندارند و آن ها را جزو شهروندان محسوب نمی کنند و ادعا دارند که این افراد فاقد شرایط لازم برای رأی دادن هستند. دراین زمینه سازمان عفو بین الملل هشدار داد که هزاران روهینگیایی برای فرار از این کشور مصیبت زده، توسط قایق به کشورهای دیگر پناهنده می شوند.

در بین این جامعه بزرگ اسلامی برمه،‌ حالا این افراد بیگانه شناخته می شوند که از دادن کارت شناسایی به آن ها اجتناب می شود .یک عضو کمپین برمه در بریتانیا به گاردین می گوید: " مسلمانان برمه ای به ما گفتند که آن ها همیشه خود را جزوی از جامعه برمه می دانستند، اما حالا به آن ها نسبت بیگانه می دهند."

یک مقام اداره مهاجرت اذعان داشت، به این مسلمانان صرف نظر از اینکه شهروند میانمار هستند، گفته شده برای گرفتن کارت شناسنامه ملی، آن ها باید ملیت خود را به عنوان هندی و یا پاکستانی ثبت کنند. گفته می شود که برای رأی دادن و مسافرت به کشورهای دیگر کارت هویت نیاز است.

ارسال نظر: