سازمان منع تسلیحات شیمیایی استفاده از گاز خردل در سوریه را تایید کرد

کدخبر: 1036378

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ سازمان منع تسلیحات شیمیایی استفاده از گاز خردل در سوریه در ماه اوت را تایید و اعلام کرد؛ از نوعی سلاح شیمیایی دیگر به نام گاز کلر نیز به نظر می‌رسد ماه مارس در ادلب استفاده شده است

به گزارش «نسیم»، خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز جمعه استفاده از گاز خردل در سوریه در ماه اوت را تایید و اعلام کرد از نوعی سلاح شیمیایی دیگر به نام گاز کلر به نظر می رسد ماه مارس در ادلب ( شمال غرب سوریه ) استفاده شده است.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بیانیه ای اعلام کرد « یک تیم این سازمان توانست با بالاترین اطمینان تایید کند که دو نفر در معرض گاز خردل قرار گرفته اند و این که به احتمال زیاد اثرات این سلاح شیمیایی به مرگ یک کودک منجر شده است .»

چند منبع این سازمان پنجشنبه شب در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کردند در گزارشی استفاده از گاز خردل در 21 اوت در مارع شهری در استان حلب در شمال سوریه کاملا تایید شده است.

این سازمان بر اساس اساسنامه خود عاملان این حمله را مشخص نکرد اما به نوع سلاح های شیمیایی استفاده شده اشاره کرد.

فعالان سوری صبح جمعه بار دیگر انگشت اتهام را متوجه گروه دولت اسلامی ( گروه تکفیری صهیونیستی داعش ) کردند. این در حالی است که اتهامات استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه مثل عراق افزایش یافته است.

به گفته فعالانی که هنگام حمله در سوریه حضور داشتند داعش همان روز بیش از 50 خمپاره به سوی این شهر شلیک کرد.

آلمانی ها سال 1917 نخستین بار در بلژیک از گاز خردل استفاده کردند گازی که ناراحتی تنفسی ایجاد می کند. سازمان ملل متحد سال 1993 استفاده از این گاز را ممنوع کرد.

سازمان منع سلاح های شیمیایی اعلام کرد در استان ادلب در شمال غرب سوریه یک تیم دیگر از کارشناسان به این نتیجه رسید که « در حوادث مارس 2015 به نظر می رسد از یک یا چند ماده شیمیایی از جمله گاز کلر به عنوان سلاح شیمیایی استفاده شده است .»

دیده بان حقوق بشر آن زمان رژیم سوریه را به استفاده از بشکه های پر از کلر علیه غیر نظامیان در این منطقه تحت کنترل شورشیان در شش حمله از 16 تا 31 مارس متهم کرد.

بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی سپتامبر 2014 استفاده « نظام‌مند و مکرر » از گاز کلر را به عنوان سلاح شیمیایی در کفر زیتا در استان حماه در مرکز سوریه و دو منطقه در استان ادلب تایید کردند.

روسیه متحد رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه از مدت ها قبل اعلام می کند سندی درباره مسئولیت نیروهای سوری در این حملات وجود ندارد اما آمریکا بار ها استفاده از کلر را در بشکه های مواد منفجره پرتاب شده از بالگردها مطرح کرده است.

کشورهای غربی معتقدند فقط رژیم سوریه بالگرد در اختیار دارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هفتم اوت به اتفاق آرا تشکیل یک گروه کارشناسی را برای شناسایی « افراد، نهادها، گروه ها و دولت های » مسئول در این حملات تصویب کرد.

کارشناسان سازمان منع سلاح های شیمیایی همچنین درباره جوبر منطقه تحت کنترل شورشیان در شرق دمشق تحقیق کردند که 29 اوت هدف حمله قرار گرفت و طبق گزارش رژیم دمشق به مصدوم شدن سربازان ارتش منجر شد.

بر اساس این گزارش، کارشناسان با اطمینان به این نتیجه نرسیدند که از این مواد شیمیایی به عنوان سلاح شیمیایی استفاده شده است.

سوریه بعد از حمله شیمیایی اوت 2013 که در غوطه شرقی در شرق دمشق به کشته شدن صدها نفر منجر شد پذیرفت فهرست سلاح های شیمیایی خود را در چارچوب توافقی با نظارت سازمان منع سلاح های شیمیایی ارائه کند.

در مجموع 1300 متر مکعب سلاح شیمیایی در سوریه جمع آوری شد. بیشترین بخش این سلاح ها متشکل از گاز خردل و سارین روی یک کشتی آمریکایی منهدم شد.

ارسال نظر: