رئیس سازمان نظام پزشکی: عفونت‌های بیمارستانی بار اقتصادی زیادی به‌نظام سلامت تحمیل می‌کند

کدخبر: 1037522

زالی افزود: در کشور ما نیز موضوع مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها به‌خصوص در کودکان به‌عنوان چالش نظام سلامت تلقی می‌شود که می‌تواند، منجر به مرگ شود

به گزارش «نسیم»، یازدهمین همایش سالانه انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران و هفتمین بزرگداشت استاد دکتر سید احمد سیادتی با حضور دکتر علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور و نیز جمعی از متخصصان، استادان و پیشکسوتان حوزه بیماری‌های عفونی کودکان صبح روز چهارشنبه در دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی آغاز به کارکرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: عفونت‌های بیمارستانی بار اقتصادی زیادی را به‌نظام سلامت کشور وارد می‌کند و ازآنجاکه این عفونت‌ها کودکان را نیز مبتلا می‌سازد، نیازمند توجه ویژه‌ای است.

دکتر علیرضا زالی روز چهارشنبه 22 آبان ماه در مراسم آغاز به کار "یازدهمین همایش عفونی کودکان ایران و هفتمین بزرگداشت استاد دکتر سید احمد سیادتی" با اعلام این خبر افزود: بحث عفونت‌های کودکان در کشور ما با توجه به تغییرات مشخصات سیمای بیماری‌ها، امروزه به یکی از مسائل مبتلا به‌نظام سلامت تبدیل‌شده است.

وی با اشاره به اینکه پیچیدگی و مشکلات متفاوت بیماری‌های عفونی در کودکان از یک‌سو و از سوی دیگر شیوع بالای بیماری‌های ویروسی در این گروه سبب شده که بیماری‌های عفونی کودکان در زمره بیماری‌های با مرگ‌ومیر قرار گیرد، یادآور شد: خوشبختانه به کمک متخصصان عفونی کودکان کشور شاهد توفیقات خوبی در کاهش بیماری‌های کودکان و تبع آن کاهش مرگ‌ومیر بوده‌ایم.

دکتر زالی ادامه داد: مسئله مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها به یک دغدغه جهانی تبدیل‌شده تا جایی که سازمان جهانی بهداشت، طی سه سال گذشته موضوع سالیانه التفات جهانی را به موضوع آنتی‌بیوتیک‌ها اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: در کشور ما نیز موضوع مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها به‌خصوص در کودکان به‌عنوان چالش نظام سلامت تلقی می‌شود که می‌تواند، منجر به مرگ شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: برای مقابله با مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها نیازمند اصلاح برخی آموزش‌های پزشکی هستیم که این امر با بازآموزی و نوآموزی روش‌های نوین به پزشکان محقق می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از برپایی هفتمین بزرگداشت دکتر احمد سیادتی هم‌زمان با یازدهمین همایش عفونی کودکان گفت: دکتر سیادتی، نمادی از یک پزشک دلسوز، اخلاق مدار و حکمت مدار بودند که به‌عنوان یک الگو به‌خصوص برای نسل‌های جدید می‌تواند، قرار گیرند.

دکتر زالی ادامه داد: به پیشنهاد انجمن عفونی کودکان قرار است، بنیادی بانام ایشان در کشور تأسیس شود که این اقدام در شرایطی که جامعه پزشکی مورد هجمه و تهاجم غیرمنصفانه قرارگرفته است به‌عنوان یک حرکت اثباتی و ایجابی می‌تواند، بیش از هر زمان دیگر نیاز جامعه پزشکی باشد.

وی تصریح کرد: به دلیل پیچیدگی‌هایی که درزمینهٔ مای تشخیصی و درمانی کودکان نسبت به بزرگ‌سالان وجود دارد و اینکه معمولاً یک کودک قادر به بیان درد و مشکل خود نیست، متخصصان کودکان ناگزیر زمان بیشتری را برای معاینات صرف می‌کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: از سوی دیگر به دلیل حساس بودن کودک، میزان و نحوه مصرف دارو برای آنان با دشواری‌هایی روبروست، اما متأسفانه شاهدیم که متخصصان عفونی کودکان درزمینهٔ تعرفه‌ها هیچ تفاوت ترجیحی نسبت به سایر گرو مای پزشکی ندارند که این امر نیازمند اصلاح است.

در این همایش دکتر محمدرضا بلورساز، رئیس انجمن عفونی کودکان نیز گفت: از مهم‌ترین مسائل در حوزه پیشگیری از بیماری‌های عفونی کودکان، بحث واکسیناسیون است که در حوزه رشته فوق تخصصی عفونی کودکان قرار دارد. این در حالی است که در گروه واکسیناسیون کشوری تنها تعداد معدودی متخصصان این رشته وجود دارد و بقیه اعضای این گروه را متخصصان گوارش، تغذیه و... تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در مورد تعداد واکسن مای ضروری برای نوزادان و شیرخواران در حیطه تخصص عفونی کودکان قرار دارد، یادآور شد: ضروری است، حداقل 50 درصد اعضای کمیته واکسیناسیون را متخصصان عفونی کودکان تشکیل دهند تا تصمیم مای کشوری که می‌بایست، برای واکسیناسیون کودکان گرفته شود بر مبنای فعالیت تخصصی و کارشناسی صورت پذیرد.

دکتر بلورساز خاطرنشان ساخت: در دنیا نوزادان و شیرخواران را علیه 17 واکسن واکسینه می‌کنند، این در حالی است که در کشور ما کودکان علیه 11 واکسن واکسینه می‌شوند که تا چندی قبل این تعداد تنها 10 واکسن بوده است.

گفتنی است، یازدهمین همایش سالانه انجمن علمی پزشکان عفونی کودکان ایران و هفتمین بزرگداشت استاد دکتر سید احمد سیادتی که روز چهارشنبه 20 آبان ماه در دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی آغاز به کارکرد تا روز جمعه 22 آبان ماه به کار خود ادامه می‌دهد.

ارسال نظر: