مدیرعامل توانیر: برای تولید و انتقال برق سالانه ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیازاست

کدخبر: 1037615

آرش کردی اظهار داشت: در سال ۹۳ از ۱۰۰ درصد خدمات فنی مهندسی صادره، ‌۹۰ درصد مربوط به وزارت نیرو و قسمت عمده آن مربوط به شبکه‌های برق بوده است

به گزارش «نسیم»مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: هم‌اکنون 95 پروژه برقی توسط شرکت‌های داخلی به ارزش 6.6 میلیارد دلار در خارج از کشور در دست اجرا است .

آرش کردی اظهار داشت: در سال 93 از 100 درصد خدمات فنی مهندسی صادره، ‌90 درصد مربوط به وزارت نیرو و قسمت عمده آن مربوط به شبکه‌های برق بوده است .

وی با بیان اینکه اگر در دوره پرفشار تحریم کمترین خدشه و مشکلی برای مشترکان ایجاد نشد، به‌خاطر تلاش بخش دولتی و خصوصی بوده است، افزود: با توجه به پارامترهای موجود، بررسی‌ها نشان از آن دارد که جمهوری اسلامی جزو شبکه‌های بزرگ برق جهان است که ظرفیت تولید نصب شده 74 هزار مگاوات و پشت سر گذاشتن پیک مصرف بیش از 51 هزار مگاوات و خدمات‌رسانی به 32 میلیون 700 هزار مشترک موید این ادعاست .

کردی ادامه داد: وجود 604 واحد نیروگاهی در 112 نیروگاه کشور، 121 هزار کیلومتر شبکه انتقال و فوق توزیع،‌ 733 هزار کیلومتر شبکه توزیع، 225 هزار مگاوات ظرفیت در پست‌های انتقال و فوق توزیع و 104 هزارمگاوات ظرفیت در پست‌های توزیع نشان دهنده جایگاه درخشان صنعت برق کشور است .

وی با بیان اینکه صنعت برق ایران سالانه به‌طور متوسط با 5 درصد رشد روبروست و سالانه بایستی حداقل 5 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود، یاد آور شد: هر ساله در بخش تولید و انتقال برق به 7 تا 8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیازمند هستیم .

مدیرعامل توانیر تصریح کرد: در شرایط پساتحریم در سال آینده شاهد رشد و شکوفایی بخش صنعت خواهیم بود که این شکوفایی، رشد 7 درصدی مصرف انرژی را به همراه خواهد داشت .

وی با بیان اینکه صنعت برق ایران یک عرصه خوب و مهم برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی است افزود: اخیرا از سوی توانیر بسته‌ای به منظور سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کشور آماده شده که رقم اولیه آن بالغ بر 25 میلیارد دلار است .

کردی با بیان اینکه از سال گذشته تا امسال حدود 4.5 درصد از مجموع تلفات برق کشور در بخش توزیع کاسته شده و الان میزان تلفات برق به 10.5 درصد رسیده افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری این میزان تک رقمی شده و تا پایان سال آینده به 7 درصد برسد .

وی در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: در سال 93 از 100 درصد صدور خدمات فنی مهندسی، ‌90 درصد مربوط به وزارت نیرو و قسمت عمده آن مربوط به بخش برق بوده است .

مدیرعامل توانیر تصریح کرد: در حال حاضر بخش خصوصی در حال مذاکره برای عقد قرار داد 46 پروژه برقی در خارج از کشور با رقمی معادل 2.4 میلیارد دلار است .

ارسال نظر: