مفتح: در طرح کارت ۱۰ میلیونی خرید کالا دولت از همان ابتدا نمی‌‌دانست باید چکار کند

کدخبر: 1042519

معاون وزیر سابق صنعت در گفتگو با «نسیم»: دولت اصناف را در اجرای طرح وام ۱۰ میلیونی دور بزند، طرح شکست خواهد خورد/ احتمال درگیر شدن طرح خرید کالا با مشکلات طرح وام خرید خودرو وجود دارد

محمد صادق مفتح معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با «نسیم» در خصوص مشکلات پیرامون اجرای طرح کارت 10 میلیونی خرید کالا اظهار کرد: در حال حاضر اصناف و واحدهای صنفی بابت اجرای طرح کارت اعتباری 10 میلیونی خرید کالا از دولت گله مندند و اظهار نگرانی می کنند. اظهارات واحدهای صنفی نشان می دهد که دولت برای اجرای این طرح هیچگونه هماهنگی را با آنها انجام نداده است.

دولت اصناف را در اجرای طرح وام 10 میلیونی دور بزند، طرح شکست خواهد خورد

وی خاطرنشان کرد: بخش مهم کار این است که باید با عوامل اجرایی کار هماهنگی صورت گیرد و بدون هماهنگی با واحدهای صنفی این طرح حتما شکست می خورد.

مفتح با اشاره به تبعات اشتباه احتمالی دولت در اجرای این طرح به نسیم گفت: اگر دولت فقط با کارخانه ها هماهنگ باشد و اصناف را به عنوان پیشانی توزیع طرح نادیده بگیرد، حتما این طرح با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.

وی در تشریح دلیل تعویق در اجرای این طرح علی رغم وعده مسئولین بیان کرد: مشکلات اجرایی این کار خیلی زیاد است به حدی که امروز با وجود وعده مسئولان سه هفته است که اجرای این طرح به تعویق می افتد. دولت در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای اجرای طرح است و هر مقدار که این طرح با طمانینه اجرا شود، بهتر است.

احتمال درگیر شدن طرح خرید کالا با مشکلات طرح وام خرید خودرو وجود دارد

معاون وزیر سابق صنعت با هشدار در خصوص احتمال گرفتار شدن طرح کارت 10 میلیونی خرید کالا با مشکلات طرح وام 25 میلیونی خرید خودرو تصریح کرد: در حال حاضر نگرانی های زیادی وجود دارد که این طرح هم به سرنوشت وام 25 میلیونی خودرو دچار شود و دولت با عجله نکردن در اجرای این طرح کار درستی را انجام می دهد.

مفتح افزود: عدم هماهنگی با اتحادیه ها در طرح کارت خرید 10 میلیونی کالا تجربه تلخ وام خودرو را تکرار خواهد کرد ولی هماهنگی با این اتحادیه ها ضریب اطمینان موفقیت طرح را افزایش خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که این طرح ممکن است چقدر در تحریک تقاضا موثر باشد گفت: اگر این طرح با در نظر گرفته شدن همه جوانب به شکل صحیح انجام شود، حتما تقاضا را تحریک می کند.

این طرح در همان مراحل اولیه کارشناسی نشده بود

معاون وزیر سابق صنعت معدن و تجارت با انتقاد از عدم کارشناسی در مراحل اولیه اجرای طرح خاطرنشان کرد: در قسمت اول اجرای این طرح کار کارشناسی دقیقی انجام نشده و دولت هنوز نمی داند که باید این کارت اعتباری را به کارمندان دولت، بازنشستگان و یا به کارگران بدهد. حتی به نظر می رسد دولت در همان ابتدا که در خصوص اجرای این حرف زد هم نمی دانست که باید چگونه آن را اجرا کند.

مفتح تصریح کرد: در حال حاضر بهترین توصیه به دولت این است که اول کار کارشناسی لازم برای این طرح را انجام دهد و بعد وارد مرحله اجرا شود تا مانند وام 25 میلیونی خودرو باعث سلب اعتماد مردم نشود.

ارسال نظر: