رئیس سازمان بسیج دانشجویی: برخی معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها به دنبال تشکل‌سازی هستند

کدخبر: 1042669

داوود گودرزی در بازدید از «نسیم»: تشکل‌های ارزشی برای برگزاری برنامه حتی باید از سد معاون سیاسی استاندار هم عبور کنند/ ۱۱۰۰ گروه جهادی بسیج دانشجویی در کشور فعال هستند/ دولت هنوز هم حرف‌های منتقدین را نمی‌شنود

به گزارش خبرنگار «نسیم»؛ در آستانه پنجمین16 آذر دهه پیشرفت و عدالت، دانشگاه های کشور علاوه بر کاهش سرعت رشد علمی، درگیر چالشهای مهم دیگری از چالشی به نام "نفوذ"، تغییر نگراش و ایجاد یاس ناشی از برنامه های عملیاتی غرب و دنیای استکبار به مصداق ایالات متحده آمریکا گرفته؛ تا فضای انتخاباتی و حضور جریان های سیاسی در بستر فضای علمی و آکادمیک خود هستند. چالش هایی که در صورت عدم مدیریت میتواند موتور محرک انقلاب اسلامی را بسیار سریع از کار بیاندازد.

در این میان بسیج دانشجویی به عنوان بزرگترین تشکل دانشجویی کشور همواره نقش موثری در تحولات دانشگاه داشته و با بنیه نیروی انسانی خود نیز توانسته در عرصه های مهمی علمی و فرهنگی جامعه دانشگاهی کشور نقش آفرینی کند. از اینرو در گفتگویی مفصل با داوود گودرزی رئیس جدید سازمان بسیج دانشجویی به واکاوی شرایط این روزهای دانشگاه های کشور و فعالیت های این تشکل دانشجویی پرداختیم که در ادامه از نظر خواهد گذشت:

*«نسیم»: چند روز پیش شما نامه مفصلی را در خصوص تشکیل بسیج دانشجویی و طلبه منتشر کردید، از همین رو و با توجه به وجود بسیج مستضعفین، از نظر شما فلسفه شکل گیری بسیج دانشجویی چه بوده و رویکردهای جدیدتان در این تشکل دانشجویی چیست؟

گودرزی: ابتدا جا دارد روز 16 آذر را به همه دانشجویان ایران اسلامی تبریک بگویم و گرامی بداریم روزی که به مناسبت شهادت سه تن از دانشجویان عزیز ما روز دانشجو نام گرفت.

جنبش دانشجویی از ابتدا در ایران ضد استکباری و ضد استبدادی شکل گرفت. اولین فعالیت های اجتماعی سیاسی دانشجویان در سالهای 32 و سالهای بعد از آن با محوریت مبارزه با ظلم استبداد و استکبار همراه بود و این ویژگی جنبش دانشجویی ایران تاکنون ادامه یافته و هرگز هم قابل تفکیک از بدنه جنبش دانشجویی کشور نبوده و نیست.

در مورد فلسفه تشکیل بسیج دانشجویی در سالیان عمر پربرکت این نهاد مقدس حرف های مختلفی بیان شده است، تنها تشکلی که با نفس و پیام حضرت امام (ره) تشکیل شده مجموعه بسیج دانشجویی است، ولی اگر بصورت اجمال بگویم امام بسیج دانشجویی را تاسیس کرد تا انقلاب ادامه پیدا کند و این جمله ای شعار نیست و برای آن استدلال وجود دارد و از فرمایشات شخص امام است.

اگر این فرمول را بپذیریم که در هر انقلابی ایدئولوژی و نیروهای وفادار به آن و مقام معظم رهبری انقلاب عوامل پیروزی و بقایش است، هم باید رهبری باشد که جهت دهد و هم ایدئولوژی باشد و هم نیروهایی باشد که برای این آرمان ها و مقام معظم رهبری حاضر باشند فداکاری کنند و مایه بگذارند. لذا اگر انقلابی بخواهد پیروز شود این سه را می خواهد، برای ماندگاریش هم همین سه را می خواهد.

انقلاب حرکتی تدریجی است نه حرکتی دفعی،به فرموده حضرت آقا، انقلاب یک تحول ودگرگونی از بدی‌ها به خوبی‌ها است.حد یقف هم ندارد؛ اگر این فرمول را بپذیریم که ما همیشه در حال انقلاب هستیم تا به اهداف عالیه برسیم پس اولاً انقلاب باید تداوم پیدا کند و دوماً رمز تداوم انقلاب نیروهای وفادار به انقلابند چون آنها خدشه‌پذیری‌شان کمتر است و این نیروهای وفادار به انقلاب و مدیران آینده انقلاب در دانشگاه تربیت می‌شوند. در دانشگاه مسئولین و نسل‌های آینده کشور تربیت می شوند البته عده ای هم از کانال حوزه عبور می‌کنند.

* نگاه راهبردی و استراتژیک امام(ره) در تشکیل بسیج دانشجو و طلبه مشخص و آشکار است

لذاست که در پیام آذرسال 67 امام (ره) می فرمایند: «امروز ضروری ترین تشکل، تشکل بسیج دانشجو و طلبه است»، هم دانشجو را می‌بیند و هم طلبه را می‌بیند و هم می‌گویند تشکل؛ یعنی آن خودجوشی و داوطلبی را می‌بیند. لذا کاملاً یک نگاه راهبردی و استراتژیک است. هم فرمایش امام و هم تعبیرات متعددی که مقام معظم رهبری در مورد بسیج دانشجویی دارد کاملاً یک مجموعه و تشکل راهبردی و استراتژیک است و این در این جمله‌ای که آقا سال 86 به مسئول بسیج دانشجویی فرمودند که شما جایگاهت خیمه فرماندهی انقلاب است، این نگاه راهبردی را تایید می‌کند. یعنی این نیست که بسیج دانشجویی تاسیس شده باشد که یک عده‌ای جوان دور هم جمع شوند و اوقات فراغتشان را خوش بگذرانند؛ بلکه یک رسالت و وظیفه سنگین و راهبردی برای بسیج دانشجویی تعریف شده و آن هم تداوم انقلاب اسلامی است.

بسیج باید در دانشگاه باشد و مدیران آینده کشور را انقلابی تربیت کند و با دمیدن روح مطالبه‌گری و روح جسارت و توانمند کردن، آنها را در عرصه‌های مختلف معرفتی و مهارتی و بصیرتی توانمند کند که آینده انقلاب تضمین شود؛ به نظر من اگر از این زاویه نگاه کنیم این جمله گزافی نیست که بسیج دانشجویی تاسیس شد تا انقلاب تداوم پیدا کند این جمله ناظر به این است که ما باید طراحی‌ها و برنامه‌هایمان را دنبال کنیم البته همه دلسوزان کشور هم این نقش و این جایگاه را برای این تشکل دانشجویی قائلند.

حال اینکه ما باید چکار کنیم باید گفت اولاً تلاش ما این است که همه بدنه بسیج دانشجویی متوجه رسالت خود شوند ؛ لذا در نشست‌ها و دوره‌ها و در محیط های محتوایی که در حال انجام است این را تکرار می کنیم که شما یک نقش استراتژیک و راهبردی دارید و حداقلی به خودتان نگاه نکنید؛ درست است که شما دانشجوی بسیجی هستید و سن و سال و تجربه زیادی ندارید؛ ولی بالاخره یک وظیفه سنگین برای شما دیده شده است. وقتی وارد این عرصه می‌شوید، عرصه سنگینی است و باید خودتان را آماده کنید.

این که می‌گوییم بسیج دانشجویی باید وارد عرصه نقش آفرینی برای حل معضلات کشور شود، یک حرف شعاری و دلخوش کن نیست؛ واقعاً باید بچه‌ها بیایند و دستگاه‌ها و مجموعه‌های نظام این میدان را بدهند تا این اتفاق بیفتد. اگر کسی دوست دارد و دلش برای مردم و کشور می‌سوزد باید این میدان را به بچه‌ها بدهد، بچه‌ها هم ثابت کرده‌اند که هرموقع ورود پیدا کنندحتما اثرگذارند.تلاش ما این است که دوستان دانشجوی بسیجی در دانشگاه‌ها اولویت خودشان را تربیت و سازندگی خودشان بدانند، یعنی کسی که وارد بسیج دانشجویی دانشگاه می‌شود باید ابتدا خودش را در مسیر یک مدیر انقلابی شدن بداند . لذا درعرصه‌های مختلف تربیتی هم ما برنامه متمرکز داریم و هم خود دانشگاه‌ها برنامه دارند و ما تلاش می‌کنیم که مقوله تربیت یک اولویت شود که به نظرم بحث تربیت در نظام جمهوری اسلامی خلأهای جدی دارد و کادرسازی برای آینه بحثی جدی است.

*بارها اعلام کردیم به دنبال چند صدایی در دانشگاه هستیم / به دنبال نشاط علمی، اخلاقی و سیاسی در دانشگاه هستیم

ما به سهم خودمان تلاش می‌کنیم همانطور که مقام معظم رهبری فرمود فصل جوانی فصل رویش معنوی است، باید این فصلی که دانشجو هستند تلاش کنیم که یک نشاط معنوی و یک نشاط اخلاقی در دانشگاه‌ها ایجاد شود؛در بحث سیاست دانشجو باید سیاسی باشد ودانشگاه باید به معنای درستش سیاسی باشد؛ نه سیاست زده، نه سیاست باز و نه عامل جناح‌های سیاسی و جریان‌های سیاسی. وقتی می‌گوییم دانشگاه باید سیاسی باشد یعنی دانشجو و استاد در دانشگاه قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشند، نه هر حرفی را به راحتی بپذیرند و نه هر حرفی را به راحتی رد کنند. «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ » حرف‌ها زده شود؛مباحث گفته شود و گاردها باز شود، محافظه کاری کنار گذاشته شود، اعمال سلیقه‌ها کنار گذاشته شود و سلایق مختلف در دانشگاه‌ها حرف بزنند؛ به همین دلیل بارها اعلام کردیم به دنبال چند صدایی در دانشگاه هستیم و به دنبال تک صدایی نیستیم که یک نفر که استاد باشد یا تشکل خاص،تنها حرف بزند. نه؛ همه حرف بزنند.

لذا از کرسی آزاد اندیشی تعریف دیگری ارائه کردیم و گفتیم به نظر ما در دانشگاه باید گفتگوی منطقی ایجاد شود.شما بدون ترس و واهمه حرف بزنید، به مقدسات و قانون توهین نکنید، استدلال بیاورید و تحمل حرف مخالف را داشته باشید. ما می‌گوییم اگر این چهار ویژگی رعایت شد با هر موضوع و در هر جمعی بدون محدودیت و انحصار می توان کرسی برگزار کرد بدون هرگونه مشکلی.

برخی از مسئولین دانشگاه فکر می‌کنند اگر فلان حرف زده شد به حراست خبر می‌دهند. اصلاً چه ربطی به حراست دارد؟ دو استاد یا دو دانشجو با هم حرف می‌زنند. لذا از کرسی‌ها به این معنای تعریف ارائه می‌کنیم که دانشگاه‌باید نشاط سیاسی داشته باشد ،حرف‌ها زده شود و مباحث گفته شود و نهایتاً خود به خود مشخص می‌شود که منطق و استدلال چه کسی قوی‌تر است و چه کسی بیشتر دلسوز مردم است و چه کسی منافع ملت را بیشتر رعایت می‌کند و چه کسی عزت ملت ایران را بیشتر دوست دارد و رعایت می‌کند؛ اگر بدون هیاهو و جنجال و توهین حرف‌ها زده شود، مخاطب خیلی راحت حرف درست را از نادرست تشخیص می دهد.

لذا ناظر به داخل دانشگاه این سه نشاط توأم را دنبال می‌کنیم و ناظر به بیرون دانشگاه، مسائل اصلی انقلاب را دنبال می‌کنیم و الآن مسئله اصلی کشور، ملت و انقلاب بحث اقتصاد است و ما هر لحظه در یک جنگ تمام عیار در مقوله اقتصادی فرهنگی و سیاسی با دشمنیم؛ در این سه عرصه تمام عیار می‌جنگیم که الآن اقتصاد برجستگی ویژه‌ای در این چند ساله پیدا کرده و اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکار مقابله بیان شده و بحث نفوذ و جلوگیری از نفوذ و بحث‌های انتخابات به عنوان یک مقوله سرنوشت ساز در کشور و مناسبت‌هایی که پیش می‌آید و مسائلی که در کشور پیش می‌آید و مطالبات اصلی ما واولویت‌های کاری ماست.

** برای ما دولت ها با هم هیچ تفاوتی ندارند، آماده همکاری هستیم

*«نسیم»: کمک به دولت که به صورت دائم در برنامه های بسیج وجود داشته با دولت یازدهم چگونه و به چه اندازه بوده است؟

گودرزی: از زاویه ای که می خواهیم به دولت ها کمک کنیم دولت‌ها اصلاً تفاوتی ندارند، هر دولتی که از ملت رأی بگیرد و حکمش توسط ولی فقیه تنفیذ شود برای ما یکسان است.

شما از مردم رأی گرفتی و تنفیذ هم شده ای و طبق قانون شما رئیس جمهوری؛ حالا موقع آن رسیده که به مردم خدمت کنی. ما تلاش می‌کنیم و کمک می‌دهیم و اگر جایی هم نقدی می‌کنیم یا اینکه مطالبه می‌کنیم باز هم در این زاویه است که احساس می‌کنیم درخدمت‌گذاری به مردم نقص یا کمبودی وجود دارد؛ لذا هر چه که ما با دولت‌ها حرف می گوییم در راه منافع ملی است.

اصلاً شاخص ما در مواضع، مطالبه‌ها و بیانیه‌ها منافع ملی است در بحث دولت یازدهم از ابتدا همان روزهای اولی که آقای روحانی رأی آورد ما نامه زدیم و درخواست وقت کردیم که برویم و تبریک بگوییم و بگوییم که ما آماده‌ایم و ظرفیت عظیم بسیج دانشجویی برای کمک آماده است که متأسفانه وقت داده نشد و در چند دیدار بالاخره در یک حداقل‌هایی وقت‌های حداقلی داده شد. یعنی فرصت گفتگوی مستقیم و درست پیدا نکردیم و همین الآن هم اگر فرصتی باشد استقبال می‌کنیم.

مثلاً در مسئله برجام که بخش عمده‌ای از توان دولت صرف آن شد و بخش عمده‌ای از بدنه دانشجویی و بسیج دانشجویی برای آن گذاشته شد و جلساتی برگزار و بیانیه‌هایی صادر شد، ما گفتیم که حرف ما با دولت اصلاً دعوای سیاسی نیست؛ ما حرفمان در برجام با همان شاخصه‌ای که عرض کردم، این بوده که اولاً ملت ایران برای بقاء و زندگی عزتمندانه خود نیازمندی‌هایی دارد.

مردم ایران ثابت کرده که می‌خواهد با عزت زندگی کنداین را در همه نظرسنجی‌ها و با هر روشی که می‌شود از ملت ایران پرسید، می‌توانند بپرسند که ملت ایران کسانی نیستند که بخواهند زندگی مرفه چهار صباح را به هر شرط و شرایطی بپذیرند؛ لذا اگر کسی عزت ملت ایران را می‌خواهد، باید بتواند اقتدار و استقلال را مهیا کند؛ اگر دولت مقتدری بودید و توانستید وابستگی‌ها را کم کنید و استقلال را به معنای واقعی فراهم کنیم عزت ملت ایران تامین می‌شود.

لذا این یک زاویه در نقد سیاست‌ خارجی و در نقد دولت، بحث ماست؛ جایی احساس ‌کنیم که این اقتدار و عزت رعایت نمی‌شود و زیر سوال است این تأکیدش می‌شود که آن شعارها و حرف‌هایی که زده شد که ما عزت را به پاسپورت ایرانی بر می‌گردانیم و شرایط مختلفی که در زمان تبلیغات ریاست جمهوری از این جملات مطرح شد می‌گوییم بسم الله؛ اگر قرار است ملت ایران عزت داشته باشند با این رفتارهایی که دولت‌های عربستان و... انجام می‌دهند این عزت حفظ نمی‌شود.

* اثبات کردیم که برجام منافع ملی را تضمین نمی‌کند

لذا اگر حرفی زده می‌شود واگر نکته‌ای گفته می‌شود و اگر در مسئله برجام ورود پیدا کردیم، حرفمان کاملاً این بود که ما منافع ملت ایران را وسط گذاشتیم و گفتیم که این برجام در نهایت، باید به نفع ملت ایران باشد و خط قرمزهایی که تعیین شد خط قرمزهای منافع ملی بود؛ کمتر از آنها یا عبور از خط قرمزها باعث ضربه زدن به منافع ملت ایران می‌شود.

حرف ما این بود که شما در بند فلان یا صفحه فلان برجام یا قبل از برجام بیانیه لوزان و ... آنچه ما بررسی و نگاه می‌کنیم اینست که آن چیزی که منتشر شده منافع ملی را تضمین نمی‌کند. لذا نقد کردیم و برخی از دوستان شاید از زوایای دیگری وارد بحث می‌شدند یا مثلاً تحلیل‌های مختلفی وجود داشت که چرا دولت اینطور پای برجام می‌آید؟ چه منافعی را دنبال می‌کند؟

ما اصلاً با آن کاری نداشتیم که سوء استفاده می‌شود یا نمی‌شود ومی‌گفتیم که قراردادی در حال بسته شدن است و این قرارداد باید تضمین کننده منافع ملی باشد، ولی الآن که بررسی کردیم می‌بینیم نیست؛ حرف ما هم کارشناسی بوده و کتاب‌هایی که منتشر کردیم بیانیه‌هایی که منتشر کردیم و در آن کتاب "برجام دروازه نفوذ"، تقریباً 75 سوال پرسیدیم و کاملاً حرف کارشناسی است. دعوای سیاسی که نیست.

از این رو معتقدیم که این رفتار ظلم بین است که همه منتقدین را یک برچسب‌ می‌زنند و این برچسب را به همه منتقدین می‌زنند. منتهی ما به عنوان بسیج دانشجویی از سر دلسوزی و با نگاه کارشناسانه حرف زدیم و گفتیم 75 سوال وجود دارد و اگر می‌خواهید برجام را امضاء‌کنید این 75 سوال را پاسخ بدهید؛ احساس کردیم به عنوان بدنه دانشجویی و نخبگانی کشور این حرف‌ها باید زده شود.

* جنشی دانشجویی در یک کلمه یعنی روشنگری/ هزار و صد گروه جهادی بسیج دانشجویی در کشور فعال هستند

ما یک رسالت در مسئله برجام برای خودمان دیدیم و آن این بود که ما حرف کارشناسی را بزنیم و به مردم و مسئولین بگوییم که یک سری نقدهای اینچنینی وجود دارد. حالادر نهایت مسئولین مصلحت دیدند که امضاء کنند. ما تکلیفمان را انجام داده باشیم و آن تکلیف روشنگری که حرف اصلی جنبش دانشجویی است و بارها هم اعلام کردم که اگر در یک کلمه بخواهیم بگوییم جنبش دانشجویی یعنی چه یعنی روشنگری؛ مهم اینست که ما وظیفه‌مان را انجام دادیم. حالا دیگران نمی‌پذیرند و نقد را دوست ندارند و یا اینکه برخوردهای سطحی با نقدها می‌شود بحث دیگری است ولی انصافاً همه تلاشمان این بوده است.

الآن هزار و صد گروه جهادی بسیج دانشجویی در مناطق مختلف داریم که در عرصه‌های فرهنگی، بهداشتی، درمانی و آموزشی فعالیت می‌کنند؛ در دولت مجموعه‌ای به اسم مناطق محروم و در وزارت کشور به اسم دهیاری‌ها، روستاها و...داریم. بالاخره یک سری نهادها وجود دارد؛ مشخص هست که این دستگاه‌ها برنامه دارند که باید به روستاها خدمت‌رسانی کنند. مثلاً جایی آب ندارد، جایی بهداشت ندارد. یا مثلاً جایی خانه بهداشت دارد ولی نیاز به تعمیر و...دارد؛ ما اعلام می‌کنیم که می‌توانیم حتی طرح‌های بزرگتر از اینها، کارخانه‌هایی که تعطیل شده و دولتی هستند، طرح‌های نیمه تمام عمرانی که الآن در واقع تعطیل شده یا نیمه تعطیل است یا فعال نیست، اعلام می‌کنیم بدنه بسیج دانشجویی الا ماشاء الله توان دارد؛ دوستان ما هم در تحصیلات تکمیلی، دانشجویان دکترا و دانشجویان ارشد زیادند و اعلام آمادگی کرده و در همه عرصه ها خدمت می‌کنند.واقعاً حاضریم به دولت کمک بدهیم و حاضریم اگر میدان داده شود درهراستان رفته و شناسایی کنیم که مثلاً در فلان استان این چند طرح نیمه تمام را با تمام کنیم؛ البته هنوز هم دیر نشده و این اعلام آمادگی را ما برای چندمین بار اعلام می‌کنیم.

*«نسیم»: هیچ مراجعه ای از طرف دولت نشده است؟

گودرزی: در برخی از جلسات؛ مثلاً اخیراً در جلسه‌ای که نماینده وزارت کشور یک حرفی زد و قرار شد که ادامه بدهیم.

*«نسیم»: پس از فرمایش رهبری در مورد استفاده از ظرفیت های بسیج ظاهرا در اخبار بود که دولت نامه ای به بسیج در این زمینه زده شده است.صحت دارد؟

گودرزی: رسماً با بسیج دانشجویی نه از طرف دولت و نه از طرف سردار نقدی که خبر بدهند نامه ای ارسال شده، وجود نداشته است.

*«نسیم»: با وزارت علوم چطور؟

گودرزی: چند ماه پیش در وزارت علوم با وزیر جلسه‌ای داشتیم. آنجا باز هم من از همین زاویه گفتم که اصلاً ما با گرایش سیاسی شما و رؤسای دانشگاه اصلاً کاری نداریم؛ ما چارچوب‌ها، مقدسات و هنجارهایی داریم و اجازه هنجارشکنی به هیچ شخصی نمی‌دهیم و این را بارها اعلام کرده ایم؛ منتهی خارج از این شما گرایش اصلاح طلبی است یا نیست، اعتدال است یا سلیقه اجرایی شما چیست، کاری نداریم.

ما اتفاقاً به دنبال نقطه مشترک می‌گردیم شما دغدغه‌ات این است که در این دانشگاه فعالیت‌های دانشجویی شکل بگیرد و تقویت شود و دنبال این هستید که تولید علم داشته باشید؛ ما کمک می‌ کنیم و ما در دانشگاه هستیم که به شما کمک بدهیم و فلسفه دیگری نداریم.

شما می‌خواهید به مردم، برای علم این کشور وبرای تربیت مدیران آینده کشور خدمت کنید و ما هم اتفاقاً به دنبال همین هستیم و دنبال نقطه مشترک می‌گردیم؛ در جلسات با وزرا این حرف را زدیم با بدنه کارشناسی و معاونین وزرا این حرف و این اعلام آمادگی را هم کردیم.

در مقوله راهیان نور و گرامیداشت یاد شهدا، سال گذشته تعامل خوبی با وزارتخانه‌ها داشتیم و انصافاً وزارت علوم خوب پای کار آمد و کار بزرگی انجام شد؛ کل کشور ستادهای کنگره شهدا با ریاست رئیس دانشگاه و دبیری بسیج دانشجویی در سطح کشور تشکیل شد.

وزیر رئیس بود و ما دبیر جلسات بودیم؛ کنگره ملی شهدا برگزار شد و چیزی حدود 400 یادواره دانشگاهی برگزار شد. همچنین 32 کنگره استانی و یک کنگره ملی برگزار شد؛ این مدل خیلی خوبی برای همکاری بود؛ وزارت علوم ودانشگاه‌های مختلف پای کار آمدند ودر استان‌ها، استانداری‌ها و دانشگاه‌ها، دستگاه‌های مختلف پای کار آمدند و کنگره‌های سه هزار یا چهار هزار و دو هزار و پنج هزار نفره با جمعیت‌ها و تولید محتوای خوب کتاب‌ها،کلیپ‌ها، تئاترها و نمایش‌ها برگزار شد؛ این نمونه‌ها و مدل های همکاری را در عرصه‌های مختلف، چه در بحث‌های علمی‌اش، چه در بحث کرسی‌های آزاداندیشی و چه در بحث‌های جهادی می‌شود تکرار کرد.

*«نسیم»: وزارت امور خارجه با بسیج دانشجویی جلسه ای با موضوع برجام داشته است؟

گودرزی: با آقای عراقچی و دوستان چندین بار مکاتبه کردیم و با آقای عراقچی دو بار جلسه گذاشتیم؛ فکر کنم در این مدتی که اینها فعالیت می‌کردند، بیش از چهار بار جلسه گذاشتیم.

حرف‌ها و نقدها را گفتیم و حرف‌ها را شنیدیم آنجا هم باز همین حرف‌ها را زدیم که اگر ما نکته‌ای می‌گوییم برای کمک است تا شما یک توافق خوبی تحویل مردم ایران بدهید؛ از طریق دوستانمان در دانشکده روابط بین الملل صحبت کردیم که بروید، واسطه شوید و به عنوان نماینده همه بسیج دانشجویی با وزارت خارجه صحبت کرده و اعلام آمادگی کنید؛ این کار انجام شد فلذا با بسیج وزارت خارجه جلسه داشتیم و صحبت کردیم که ما آماده‌ایم کمک هستیم؛ به نظر من تا به حال از حداقل‌ها ظرفیت استفاده شده است.

*«نسیم»: پیشنهاداتتان را که گفتید قبول نکردند؟ انتقاداتتان را شنیدند؟

گودرزی: اگر بخواهم واقعیت را بگوییم باید گفت نه، یعنی چون وقت نگذاشتند که حرف را مستقیم بشنوند، بسیج دانشجویی و فلان جریان سیاسی و فلان روزنامه و فلان خبرنگار، همه اینها را با یک چشم نگاه کردند و خودشان را با برچسب‌های متعدد از شنیدن حرف محروم کردند که این به نفع دولت نیست.

مثلاً در مقوله افتتاح سفارت انگلیس دوباره آنجا مصاحبه کردم و گفتم این رفتارهایی که شما یک شبه کار به این مهمی را انجام بدهید و مردم را در جریان قرار ندهید وبا نخبگان مشورت نکنید حرف نخبگان را نشنوید، در دراز مدت به نفع دولت نیست. ممکن است در کوتاه مدت بگویید این کار را انجام می دهم ولی دولتی موفق است که بتواند بدنه نخبگانی کشور را با خود همراه و اغناء کند؛همچنین بتواند میدان بدهد و حرف‌ها را بشنود و تضارب آرا به وجود بیاید.

لذا حرف‌هایی که قبلاً دوستان نزدیک دولت در زمان‌های گذشته می‌زدند، همان حرف‌هایی مثل دانستن حق مردم است و... را اعمال کنند و به نظر من اشتباه دولت نشنیدن و بها ندادن به نقدهاست و همه منتقدین را از یک زاویه نگاه کردن اشتباه است؛ شما باید برای تشکل‌های دانشجویی، اساتید وقشر نخبگانی وقت بگذارید؛ حالا شما می‌گویید رسانه‌ها کار ژورنالیستی انجام می‌دهند ولی بدنه دانشجویی و نخبگانی کشور که دیگر دنبال این بحث‌ها نیست؛ به نظر من ضعف وجود دارد.

** برخی مدیران میانی دولت به دنبال گسترش کنسرت های موسیقی در دانشگاه ها هستند

*«نسیم»: سیاست های دولت را نسبت به نشاط سیاسی،علمی و اخلاقی در دانشگاه ها چطور ارزیابی می کنید؟

گودرزی: این سه مسئله را که در سال 94 طرح کردیم طبیعتاً وضع خوبی در این سه مقوله نداریم، الآن تلاش می‌کنیم که این سه نشاط را احیا کنیم؛ پس نه در نشاط سیاسی، نه در نشاط علمی و نه در نشاط اخلاقی ومعنوی وضع خوبی داریم.

یک بخشی از فضای قبل هم همینطور بوده و مثلاً مقوله فرهنگ و فضای اخلاقی معنوی دانشگاه‌ها در دولت‌های قبل هم خیلی اتفاق خاصی در دانشگاه‌ها نیفتاد و متأسفانه روز به روز فضای فرهنگی و فرهنگ عمومی دانشگاه‌های ما بدتر شد و این نقد به همه دولت‌ها وارد است؛ نمی‌خواهیم بگوییم که فقط این دولت است، منتهی انتظار ما این بود که حداقل در مقوله نشاط سیاسی با روی کار آمدن این دولت، یک تحول جدی در دانشگاه‌ها داشته باشیم که آن هم نشد، یعنی می‌شود اینطور گفت که از لحاظ علمی که آن سرعت و آن شتابی که کشور گرفته بود در رشد علمی کندی وجود دارد و آمارها هم همین را می‌گوید که مثلاً 2 درصداز شتاب رشد علمی ما کم شده است.

در بحث معنوی و فرهنگی هم که هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده و در واقع روز به روز فضایمان بدتر می‌شود؛ مخصوصاً که اخیراً در این دولت پدیده‌های جدیدی مثل برگزاری کنسرت‌های موسیقی و اردوهای مختلط جدی‌تر می‌شود، حتی برخی از مدیران میانی تلاش می‌کنند علیرغم منعی که وجود دارد و صحبت‌های صریحی که حضرت آقا داشتند،اینها رونق بیشتری بگیرد که به سهم خودمان به مسئولینی که اینطور صراحتاً مخالفت می‌کنند اجازه جولان ندهیم و هم مقابله کنیم.

ما در دانشگاه به دنبال تعاملیم و به دنبال این هستیم که چون هدف مشترک وجود دارد باید همه دست به دست هم بدهیم و کار کنیم ولی اگر مسئولی در دانشگاه فتنه‌گری کند و یا بخواهد خلاف صریح قانون و خلاف صریح فرمایش حضرت آقا کار کند حتماً جلویش می‌ایستیم؛ در مقوله بحث سیاسی هم شما از تعداد برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در این دو سال تعداد برگزاری جلسات مناظره و جلسات سخنرانی تعداد نشریاتی که در دانشگاه‌ها فعالند می‌توانیم عدد بگوییم که به همه تشکل‌ها و همه سلیقه‌ها میدان داده نشده است؛

اولاً حجم آن کم است و آنی هم که هست یکطرفه است؛ یعنی خیلی از درخواست‌ها از طرف بسیج دانشجویی و تشکل‌های انقلابی و ارزشی وجود دارد که با در بسته مواجه می‌شوند و اجازه اعمال سلیقه توسط رئیس دانشگاه، حراست دانشگاه، معاون سیاسی استاندار و جاهای مختلف نمی‌دهند که فلان سخنران در دانشگاه نرود؛ اینها با آن شعاری که دوستان داده بودند و عقبه فکری در واقع دولت و شرایط و... اصلاً سازگاری ندارد.

انتظارمان این بود این دولت فضای بسیار باز سیاسی در دانشگاه به وجود ‌آورد که این نیست؛ به نظر می‌رسد فضای باز برای یک عده خاص دنبال می‌شود؛ انجمن‌ها و تشکل‌های یک شبه و یک بار مصرفی که درست کرده اند و محدود کردن تشکل‌های ریشه‌دارو قدیمی دانشگاه کاملاً در فضای سیاسی داخل دانشگاه مشخص و ملموس است که یک عده به دنبال نهادسازی‌ها و تشکل‌سازی‌های خاص خودشان با برداشت‌های سیاسی خود هستند و لااقل از مجلس جوانان و جاهای دیگری که شکل می‌گیرد از همین جنس است.

** برخی معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها به دنبال تشکل سازی هستند

اینکه تشکل‌های موجود را رها و محدود کنیم و میدان ندهیم و معاون فرهنگی دانشگاه که باید بی طرف و برای همه دانشجویان پدرب اشد گاهی دیده می‌شود و اسناد موجود است که کدام معاون فرهنگی چه رفتاری در دانشگاه‌ها انجام‌ می‌دهد؛ خودش دنبال تشکل‌سازی در دانشگاه است؛ این به نفع دولت در رفتارهایی که انجام می‌دهد نیست؛ چه رأس دولت بخواهد و چه نخواهد بالاخره در این دولت اتفاق می‌افتد ودر دراز مدت به نفعش نخواهد بود؛ ممکن است در کوتاه مدت به زعم خودشان نتیجه بگیرند ولی بدنه نخبگانی و دانشجویی یک کشور حتماً با این مسائل تشکل‌های دولت ساخته و... مسئله دارند و نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند .

*«نسیم»: انتخابات امسال می تواند نسبت به باشگاه سیاسی شدن دانشگاه ها تهدید به حساب آید؟

گودرزی: عرض کردم اگر یک فضای منطقی وجود داشته باشد و برای همه یک سان ببینند ما ترسی از رفت‌وآمدهای داخل دانشگاه نداریم؛ الا اینکه برای فتنه گران صلاحیت نمی‌دانیم که پشت تریبون قرار گیرند و با جوانان این مردم حرف بزنند؛ من می‌گویم ما که می‌گوییم کسی در جریان فتنه 88 فعال بوده حق ندارد در دانشگاه صحبت کند منطقش این است که در سال 88 عده‌ای بر علیه مردم و بر علیه قانون قیام کردند؛ کسی که قانون این کشور را قبول ندارد و این را ثابت کرده و علیهش رفتارانجام داده، منافع ملی و ملت را دوست ندارد، از مردم سلب امنیت وآرامش کرده، 8 ماه این کشور را دچار بحران و تنش کردند و منافع ملی و اموال عمومی را پایمال کرده، ثابت کرده که صلاحیت اینکه با همین مردم دوباره حرف بزند را ندارد؛ چون این با دشمنان این مردم هم قسم شده و نتانیاهو، اوباما و دیگری به صراحت گفته اند که اینها به نمایندگی از ما این کارها را انجام می دهند.

یعنی کسی که عامل دشمن شده و بر علیه قانون ومردم قیام کرده چراباید دوباره پشت تریبون دانشگاه حرف بزند کدام عقل سالم این را حکم می‌کند؛ شما وقتی اختلاف سلیقه داشته باشی و گرایش مختلف داشته باشی اشکالی ندارد لذا اگر می‌گوییم که جریان فتنه و فتنه‌گران داخل دانشگاه نیاید از این منطق می‌گوییم.

خارج از این یعنی کسی فتنه گر نبوده با هر گرایش سیاسی بیاید، ما هیچ مخالفتی نداریم ولی می‌گوییم میدان بدهید و فضا را تک‌صدایی و یک طرفه نکنید. میدان بدهید که همه بروند واگر قرار است همه جریانات سیاسی در دانشگاه صحبت کنند خب همه بروند و اگر قرار است اساتید و دانشجویان خودشان برنامه برگزار کنند خب به همه سلیقه‌ها و به همه تشکل‌ها میدان داده شود که خودشان برنامه برگزار کنند؛ لذا با حرف‌ها و ادعاها و شعارهایی که در سال‌های قبل داده شد و در تبلیغات داده شد، اصلاً همخوانی ندارد؛ بالاخره انتخابات مسئله مهمی است و نمی‌توانند نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشند و دانشگاه هم جای مهمی برای شخصی است که بخواهد حرفی را منتشر کند یا اینکه گفتمانی را ایجاد کند.

طبیعتاً دانشگاه محل اصلی است و اینها می‌خواهند فضای دانشگاه را مصادره کنند ما تلاش می‌کنیم این اتفاق نیفتد.هم می‌گوییم و هم تلاش می‌کنیم و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم؛ چه با رایزنی‌ها و چه با مواضعی که می‌گیریم.

** انتظار زیادی نیست که دانشجویان بخواهند با رئیس‌جمهورشان رو در رو سخن بگویند

*«نسیم»: پیشنهاد شما به رییس جمهور در مورد کیفیت حضورش در دانشگاه چیست؟

گودرزی: ما پیشنهادمان را با وزارت علوم طرح کردیم؛ تا الآن هم دوستان وزارت علوم هم پیشنهادات را پذیرفته اند و حرف ما این بود که ما از اینکه رئیس جمهور در روز دانشجو به دانشگاه بیاید و حرف بزند استقبال می‌کنیم؛ ولی بیاید با دانشجویان حرف بزند و حرف بشنود لذا روی ترکیب جلسه دو پیشنهاد داریم وداشتیم و بیان کردیم یکی اینکه گفتیم نمایندگان همه طیف‌های فعال دانشجویی صحبت کنند از تشکل‌های سیاسی و انجمن‌های علمی، هنری و فرهنگی همه صحبت کنند نمایندگان و همه فعالین اجتماعی دانشگاه و همه گروه‌ها در آنجا نماینده داشته باشند این را پیشنهاد دادیم و انشاء الله همینطور بپذیرند که همه طیف‌ها نماینده داشته باشند و حرف بزنند .

نکته دوم گفتیم در مورد ترکیب جلسه بالاخره این جلسه نماد جریان دانشجویی کشور باشد و در دعوت کردن از همه طیف‌های دانشگاه دعوت کنند و میدان بدهند وآزاد بگذارند که هر کسی، هر کجا که خواست بنشیند و سهیمه یکسان به همه طیف‌ها بدهند تا یک ترکیب متوازنی روی جلسه حاکم باشد و گفتیم که خیلی نیاز نیست فضا را امنیتی کنید.

رئیس جمهور می‌خواهد با دانشجویان دیدار کند بگذارید فضا باز و راحت باشد و این پیشنهادی است که ما دادیم و شنیدن حرف دانشجو نکته مهمی است که بچه‌ها تا الآن غیر مستقیم و با بیانیه‌ها حرف‌هایشان را زده اند ولی دانشجویان و فعالین تشکل‌ها بخواهند مستقیم و به صورت رو در رو با رئیس جمهورشان حرف بزنند این انتظار زیادی نیست و برآورده کردنش برای دولت کار سختی نیست

*«نسیم»: به نظرتان دانشگاه به چه مقدار هدف نفوذ دشمن می تواند قرار بگیرد؟

گودرزی: دو سه نکته مقدماتی در مورد چرایی نفوذ وجود دارد و بعد وارد چگونگی‌اش بشویم و بعد راهکار واینکه چرا مقام معظم رهبری سر مسئله نفوذ تاکید دارند و آیا سالهای گذشته نفوذ نبوده است؟ چه اتفاق جدیدی در حال افتادن است؟ باید بیشتر راجع به این مسئله بحث شود .

آمریکایی‌ها یک تغییر راهبردی در رفتار خود دارند. در سال 89 که بیداری اسلامی در منطقه اتفاق افتاد یک غافلگیری برای آمریکایی‌ها بوجود آمد و یک سال و نیمی در شوک به سر بردند و توانستند خودشان را بازتعریف کنند؛همچنین از اواسط 90 با مدل دیگری وارد منطقه شدند و آن مدلشان که در صحبت‌های شهریور سال اوباما به خوبی می‌شود این راهبرد را دید این است که آمریکایی‌ها تمرکزشان را روی دیپلماسی عمومی می‌گذارند؛ از جنگ مستقیم برای حفظ منافع و به دست آوردن منافع، به جنگ‌های نیابتی عبورمی‌کنند و حتی از جنگ‌های نیابتی هم به سمت دیپلماسی عمومی و سرمایه‌گذاری روی مردم عبور می‌کنند.

با مردم حرف زدن و مردم را مخاطب قرار دادن وباورها و سبک زندگی‌ مردم آن کشور هدف را از لحاظ فکری تغییر دادن و با خودشان همراه کردن که به قول حضرت آقا اگر اینجا می‌خواهند حرفی بزنند یا تحلیلی کنند دقیقاً شبیه آمریکایی‌ها حرف زده و تحلیل کنند؛ این دیگر خود به خود همه چیز را برای آمریکایی‌ها تأمین می کند؛مثل کاری که در عراق کردند؛ ابتدا در عراق هزینه و ورود کردند و صدام هم سرنگون شد ولی چه چیزی عاید آمریکایی‌ها شد؟ خود اوباما می‌گوید که ما هیچ دستاوردی در جنگ عراق نداشتیم و پیروز جنگ عراق ایران بود .

لذا راهبرد را عوض کردند و گفتند ما روی مردم سرمایه گذاری کنیم و با مردم حرف بزنیم و آنها را به سمتی ببریم که خودشان همان چیزی که ما می‌خواهیم را تامین کنند؛این تغییر راهبرد اول.

دومین نکته ای که آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا دنبال می‌کنند که می‌شود به اجمال این سه تا را برشمرد مهار ایران و اسلام هر دو برای آمریکایی‌ها مهم است؛ دوم امنیت اسرائیل که امنیت دولتمردان آمریکایی‌ است و سوم نفت و منافع اقتصادی منطقه.

هر سه این موارد را در منطقه ما می‌خواهد و برای اینکه محقق شود باید درمنطقه حضور دائمی داشته و بالای سر کار باشند تا این سه منفعت به دست آید؛ برای اینکه این حضور دائمی را داشته باشد باید بتواند زمینه‌های ظهور، بروز و حضورش را بیشتر کند و در دولت‌ها و ملت‌ها نفوذ کند؛همچنین باید در کشورها و در مسئولین نفوذ کند و بحران در منطقه تداوم پیدا کند و داعشی شکل گیرد که مسلمانان به جان همدیگر بیفتند و کشته‌ها وهزینه جنگ را مسلمانان دهند؛ آنها هم ژست ضد تروریستی گرفته و بهانه‌ای برای نفوذ و حضور در منطقه پیدا کند .

لذا آمریکا به دنبال حضور دائمی در منطقه است و راهبردش را عوض کرده و می‌خواهد روی مردم سرمایه‌گذاری کند؛ هر دوی اینها را که کنار هم بگذارید چیزی غیر از اینکه بخواهد در لایه‌های مختلف فرهنگ و اقتصاد و سیاست و اجتماع ملت‌ها نفوذ کند ندارد؛ باید در لایه‌ها رود و این نفوذ معنا پیدا کند؛ در مسئولین هم یک جور معنا پیدا می‌کند.

حالا چرایی‌ و چگونگی‌اش هم را حضرت آقا فرمودند و در جاهای مختلف هم بیان شد که در مردم به یک شکل نفوذ می‌کند؛مخصوصاً درجوانان و اعتقادات گذشته و باورها آینده را دستکاری می‌کندو روی تشخیص مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند تا مردم در تشخیص دچار اشتباه شوند .

یعنی مردم فکر کنند که اگر می‌خواهند مسئله اقتصادی‌شان حل شود باید با آمریکا مذاکره کنند؛ نظام محاسباتی مسئولین و ادراک مسئولین را به هم می‌ریزد که آنها در تصمیماتشان اشتباه کنند؛ روی جریان روشنفکر سرمایه‌گذاری می‌کند که آتئوری‌ها و نظریه‌پردازی‌شان به سمت منافع آمریکایی‌ها رود؛ آمریکا می خواهد نفوذ را در لایه فرهنگ با استفاده و سرمایه‌گذاری روی قشر روشنفکری ایران به سمتی ببرد که دیانت و دینداری را از مردم ایران بگیرد یا مدل دینداری را عوض کند .

این کاری است که آمریکایی‌ها در عرصه فرهنگ با نفوذشان دنبال می‌کنند که شما اگر عرصه فیلم،سینما، تئاتر، کتاب وترجمه دنبال کنید به خوبی اینها را می‌بینید که اگر نمی‌توانیم دیانت و دینداری را از ملت ایران بگیریم حداقل مدل دینداری را عوض کنیم و برای دین بدیل درست کنیم.

عرفان‌های کاذب نیز به همین خاطر رونق می‌گیرد؛ روانشناسی و اخلاق سکولار را جایگزین دین کردند که اینها بحثش مفصل است که مصادیق چیست و چه اتفاقی در حال رخ دادن است .

لذا تقویت این جریان روشنفکر که این بدیل‌ها را برای دین بیاورد و دین را به سمت دین حداقلی در ببرد از برنامه های دشمن است. این چرایی بحث نفوذ که بیان کردم.

چگونگی‌اش هم ناظر به مردم و مسئولین است؛ شبکه‌هایی و عقبه‌هایی را درست کردند و برای شکل‌گیری و تقویت طبقه متوسط در داخل کشور با سبک زندگی خاص تلاش می کنند؛ اینها همه اقداماتی است که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند که بحثش مفصل است .

برای اینکه بستر نفوذشان بیشتر فراهم شده و زمینه‌ها ایجاد شود و همزادپنداری‌ها و پذیرش توسط عموم بیشتر شود، اول باید روی قشر نخبگانی جامعه سرمایه‌گذاری کنند؛ یعنی قشر دانشگاهی و نخبگانی کشور اگر همراه شد آنوقت دیگر در بدنه عموم کار راحت می‌شود؛ لذا حتماً روی دانشگاه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این هم برای الآن نیست و در هر کار مثبت یا منفی در کشور انجام دهید باید از دانشگاه شروع کنید؛ امام فرمود: دانشگاه مبدأ تحولات است؛ لذا دانشگاه حتماً مورد طمع آمریکایی‌ها است؛

به نحوی روی اساتید سرمایه‌گذاری می کنند و دانشگاه به یک نحو دیگری مورد طمع است و برنامه‌ریزی می‌کنند و کرده اند که تا حدودی می‌شود این رگه‌ها را دید و طبیعتاً از این به بعد بیشترهم خواهد شد .

مقام معظم رهبری از ابتدای سال اشاراتی داشتند، لذا ما به عنوان بسیج دانشجویی و به سهم خودمان اولاً تبیین چرایی و چگونگی نفوذ را در دستور کار خودمان قرار دادیم و نشست‌های تشکیلاتی و دوره‌های آموزشی برگزار شد که بگوییم نفوذ چیست و چه اتفاقی در حال افتادن است وروزنه‌های نفوذ کجاست. همچنین در مرحله دوم راهکار مقابله با نفوذ را استخراج کردیم و باز هم کار می‌کنیم که بتوانیم با آن مقابله کنیم.

در حوزه ایجابی چیزی که مشخص است تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است ما قائل به این هستیم که علی رغم افزایش تهدیدها و در حالی که دشمن به شدت به دنبال نفوذ است، درعین حال فرصت‌های پیش روی ما هم زیاد است و چه داخل و چه خارج از کشور فرصت‌های جدیدی برای انقلاب پیش آمده که اگر از این فرصت‌ها به درستی استفاده شود، خود به خود بخشی از نفوذ خنثی می‌شود.

دنیا منتظر حرف نوینی است و برای شنیدن حرف جدید تشنگی خاصی وجود دارد و این حرف نو و جدید حرف انقلاب اسلامی است و ما باید خودمان را آماده کنیم برای اینکه با دنیا حرف بزنیم که نامه‌ای که حضرت آقا دادند در همین راستا می‌باشد که جبهه‌ها را باز کنند و ما بایدا این حرف زدن با دنیا را ادامه بدهیم و همچنین ملت‌های دنیا از جنگ و خونریزی خسته شدند و این خستگی گوش اینها آماده می‌کند برای شنیدن یک حرف نو می‌گویند خسته شدیم از این مدل‌ها و رفتار و همچنین لیبرال دمکراسی دیگر چیزی برای گفتن ندارد تک تک شعارها و وعده‌هایی که لیبرال دمکراسی داده بود همه‌اش زیر سوال است از جمله حقوق بشر، آزادی، دموکراسی و رفاه مادی‌اش و آرامشی که اینها دنبال می‌کردند شما ببینید افسردگی در کشورهای اروپایی و آمریکایی غوغا می‌کند اینها در واقع نتوانستند وعده‌هایشان را تأمین کنند و ملت‌های می‌گویند این مدل که نشد حرف جدید چیست؟

و اینجاست که مدل جدید و حرف جدید انقلاب اسلامی است و این یک فرصت ارزشمندی است و ما باید قدر بدانیم و خودمان را برای استفاده از این فرصت آماده کنیم لذا به سهم خودمان برای اینکه بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم و جلوی تهدیدات و نفوذ را بگیریم داریم اقداماتی را طراحی می‌کنیم که انشاء الله بتوانیم انجام بدهیم .

**مبارزه سیستمی با فساد در دستور کار بسیج دانشجویی است

*«نسیم»: اخیرا معاونت علمی بسیج دانشجویی اقدامات خوبی مخصوصا در حوزه اقتصاد مقاومتی کرده است.اجمالا گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این معاونت برای آشناییی دانشجویان می دهید؟

گودرزی: ما به اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکار مقابله با جنگ اقتصادی که دشمن برای ما طراحی کرده اعتقاد داریم و کاملاً حرف را کارشناسی شده و قابل پیاده شدن در کشور می‌دانیم؛ این شعار نیست و واقعاً می‌شود پیاده‌اش کرد؛ بارها گفتیم که اقتصاد مقاومتی خیلی چیز پیچیده‌ای نیست و دو عنصر اصلی دارد: یکی اینکه تک تک آحاد ملت ایران در اقتصاد نقش پیدا کنند و ما این را کاملاً اعتقاد داریم از امام و مقام معظم

این را یاد گرفتیم که اگر اقتصاد و فرهنگ کشور به معنای واقعی‌اش مردمی شد، می‌توانیم موفق شویم و اگر نه و مردم پای کار اقتصاد و فرهنگ نیایند و منتظر باشند تا دستگاه‌های دولتی شکوفایی اقتصادی و بهبود وضعیت فرهنگی را داشته باشند، محقق نخواهد شد.

با این نگاه یک پایه اساسی اقتصاد مقاومتی‌ مردمی است. هر کسی در هرجای ایران اسلامی زندگی می‌کند ببینید چه کاری در اقتصاد می تواند انجام دهد؟ یعنی درست مصرف کند، درست توزیع کند، درست قانون بگذارد ودرست نظارت کند و غیره.

دوم ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که در کشور وجود دارد که زیاد است و جوابگوی حتی 200 میلیون نفر است؛ از جمله موقعیت جغرافیایی و ذخایری که داریم، ارتباطات، تنوع گیاهی، تنوع آب و هوایی و زمین‌های حاصلخیز، جوانان این کشور به عنوان اصلی‌ترین ذخیره و سرمایه انسانی وهمه شرایطی که در داخل کشور وجود دارد اگر بالقوه شوند و تک تک آحاد مردم در اقتصاد نقش پیدا کنند اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود .

ناظر به این نگاه و با این احساس وسط میدان بودنی که ما در بحث جنگ تمام عیار اقتصادی داشتیم، دو نوع کار جدی را شروع کردیم یعنی ما اقتصاد مقاومتی و مبارزه با فساد اقتصادی را دو روی یک سکه می‌بینیم؛ شما اگر اقتصاد را سالم نکنید نه می‌توانی به مردمت نقش بدهی و نه از ظرفیت‌هایت به خوبی استفاده کنی و اینها لازم و ملزوم همدیگر هستند .

لذا ما بحث مبارزه با فساد را جدی شروع کردیم و قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی را از تابستان امسال راه‌اندازی کردیم معتقدیم تاکنون با مبارزه با فساد درست برخورد نشده و فهم درستی از مبارزه با فساد وجود نداشته است، همچنین رویه‌ها و شیوه‌ها درست نبودند و باید با فساد ریشه‌ای و سیستمی مبارزه کرد نه با مصداق، یعنی باید کاری کنیم که کسی نتواند فساد کند و باید هزینه فساد و جرم در اقتصاد را بالا ببریم که کسی جرأت فساد و تخلف کند .

مبارزه سیستمی با فساد در دستور کار ماست،کار کارشناسی انجام شده ، موضوعات مشخص شده، گلوگاه‌های فساد در اقتصاد را شناسایی کرده ایم، هسته‌های مبارزه با فساد در همه دانشگاه‌ها و همه استان‌ها در حال راه‌اندازی می‌باشد که یک مطالبه فراگیر هوشمندانه برای مبارزه با فساد شکل بگیرد و به سمت این برویم که اقتصاد را سالم کنیم؛ این یک کار جدی است که بسیج دانشجویی در حال انجام آن است .

از آن طرف برای اقتصاد مقاومتی ناظر به تخصص‌ها و گرایش‌ها و رشته‌های دانشگاهی داریم شبکه و کارگروه درست می‌کنیم؛ قرارگاه احمدی روشن را در معاونت علمی از سال گذشته راه‌اندازی کردیم و تا کنون ده کارگروه ذیل این قرارگاه از قبیل بحث نفت، کشاورزی، خودرو و کارگروه‌های متعدد فعال شده که دوستان بر اساس رشته و تخصص و گرایش‌های خودشان در این کارگروه‌ها عضو می‌شوند و یک مرکزیتی در تهران و عقبه‌ای در کشور که بتوانند به صورت تخصصی راجع به مسائل خاص رشته‌ خودشان حرف بزنند.

دوستان من در رشته‌های کشاورزی بیایند و معضلات کشاورزی کشور را بیان کنند و دیگران هم به همین سبک؛ اقداماتی انجام شده بیانیه‌ها که همین اخیراً راجع به بحث سیب‌زمینی بچه‌های رشته کشاورزی بودند که این بیانیه را صادر کردند؛ لذا به دنبال این هستیم که بچه‌ها تخصصی حرف بزنند و مطالبه کنند .

جاهایی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنیم که گفتمان جا بیفتد و مردم بفهمند و بدانند که اقتصاد مقاومتی چیست و جاهایی هم اقدام مستقیم داریم؛ یعنی خود بچه‌ها وارد عرصه رفع مشکل شوند.

اگر نیاز است که نرم افزاری تولید کنند یا اینکه قانونی بنویسند و یا اینکه پیش نویس قانون بنویسند و مواردی از این دست؛ان شاء الله با دعای همه دلسوزان انقلاب بتوانیم در این عرصه گام برداریم و بتوانیم به بحثی که آقا فرمودند که دانشجویان در اقتصاد مقاومتی نقششان را بگویند ما چنین نقشی را برای خودمان تعریف کردیم و پیش می‌رویم .

*«نسیم»: 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه را در پیش رو داریم.امری که از مباحث بر زمین مانده در انقلاب است.ب نظر شما مسئول و مجری اصلی این مبحث کیست؟

گودرزی: به نظر من مقوله‌های این گونه مهم و زمین مانده کم نداریم مثل وحدت حوزه و دانشگاه، ارتباط صنعت و دانشگاه و مقوله‌های دیگری که زمین مانده است و حتی خود همین کرسی‌های آزاداندیشی؛ اینها مقوله‌هایی است که آنطورکه باید و شاید انجام نشده است. ممکن است مثلاً به مناسب 27 آذر یک همایشی هم گذاشته شود و رفت و آمدهایی هم صورت بگیرد ولی گیر در فهم مسئله است. چرایی و چگونگی این وحدت فهم نشده و مسئولین و مدیران سطحی نگاه کرده و فکر می کنند مثلاً اگر تعدادی روحانی در جلسه‌ای شرکت کنند، وحدت انجام می‌شود؛ هم در حوزه و هم در دانشگاه به معنای مدیریت دانشگاه و وزارتخانه‌های مختلف و همچنین در تشکل‌های دانشجویی اولاً باید این فهم را درست کنیم؛ یعنی وحدت حوزه و دانشگاه یعنی چه؟

مسئله وحدت حوزه و دانشگاه که از ابتدای انقلاب مطرح شده یعنی اگر قرار است که این کشور به سمت اهداف عالیه خود حرکت کند این به یک نرم افزار نیاز دارد و برای حرکت ملت ایران باید طرحی براساس نظام اجتماعی، نظام اقتصادی، نظام فرهنگی و نظام سیاسی مبتنی بر اسلام و ایران نوشته شود و ریل‌گذاری گردد تا روی آن ریل حرکت کنیم؛ حال این ریل‌گذاری را چه کسی باید انجام دهد و این نرم افزار حرکت انقلاب به سمت اهدافش را باید چه کسی بنویسد و طراحی کند؟ جوابش حوزه و دانشگاه است .

حوزه به معنای اسلامیت نظام و آنجایی که باید فقه اسلام و فقه شیعه و آن چیزی که در قانون اساسی داریم متناسب با شرایط روز به روز رسانی و تدوین شود و ارائه کند .

چرا بحث بانکداری اسلامی زمین مانده؟ به دلیل همین مسائل است و سایر عرصه‌های دیگر عرض کردم. نظام‌هایی که یک جامعه اسلامی را تشکیل می‌دهد؛ این که آقا پنج مرحله برای انقلاب اسلامی تعریف می‌کنند که این پنج مرحله از این قرار است: انقلاب اسلامی، دولت اسلامی، نظام اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی و بعد فرمودند که ما الآن در دولت اسلامی هستیم، آنوقت تعریفی که آقا از دولت اسلامی می دهد و جامعه اسلامی می‌دهد می‌گوید: ما انقلاب کردیم و نظام‌هایی را مستقر کردیم و در مرحله سوم و چهارم اسلام باید کاملاً در همه این نظام‌ها پیاده شود و ما کشوری داشته باشیم در مرحله چهارم جامعه اسلامی که مردم در اوج رفاه و در اوج معنویات زندگی می‌کنند.

وحدت حوزه و دانشگاه در ابتدا در فکر وتفکر است. اینها باهم وحدت داشته باشند و بر اساس این هدف مشترک که شکل‌گیری جامعه اسلامی است تولید نرم افزار، فکر وگفتمان کنند بعد از آن نیزتولید ،ساختار ونهاد کنند و بگویند که چطور می‌شود این ساختارها و نظام‌ها را در کشور پیاده کرد؛ یعنی فقط در مرحله تولید نمانند بلکه بتوانند چگونگی اجرای این نظام‌ها را تعریف کنند.

این یعنی وحدت حوزه و دانشگاه که حوزه ما نسبت به مسائل و مشکلات مردم غریبه نباشد. یکی از نقدها به بدنه نخبگانی کشور، چه در حوزه و چه در دانشگاه است این است که از دغدغه‌های مردم و کف جامعه دورند.

اکنون دشمن در همین بحثی که عرض کردم یعنی جا به جایی دین و تقلیل دین، دیگر از روش‌های 10 یا 15 سال پیش استفاده نمی‌کند و اصلاً از علم کلام دیگر ورود پیدا نمی‌کند؛ اتفاق دیگری رقم می‌زند و حوزه باید راجع به تهدیدات جدید خود را آماده کند.

به نظر من وحدت حوزه و دانشگاه که مطرح شده و حرف مهمی هم هست یعنی کسی که در حوزه نشسته و کسی که در دانشگاه است بداند که رسالت تحقق جامعه اسلامی بر دوشش هست و باید به سمت تدوین و طراحی وپیاده کردن آن برود و بعد هم به همدیگر کمک کنند؛ چون این نظام نویسی و شکل‌گیری جامعه اسلامی تخصص‌های متعدد و مبانی فقهی قوی و به روز شده‌ای نیاز دارد و اینها هر دو باید کنار همدیگر این کار را انجام بدهند.

به نظر من خیلی کم از این زاویه به این مسئله نگاه شده حالا ما به عنوان بسیج دانشجویی تلاشمان این بوده و هست که بالاخره این فهم و نگاه را منتشر کنیم و این درک از مسئله را بیان کنیم تا به سمت اقدامات گام‌های بعدی برویم؛ باید این جمع‌ها شکل بگیرند و به این سمت بروند که طبیعتاً این روز 27 آذر را مثل سال گذشته می‌شود تبریک گفت و گرامی داشت.

ارسال نظر: