اختصاصی// تجهیز مرزهای کشور برای کشف پیش‌سازهای صنعتی

کدخبر: 1043295

جانشین پلیس پیشگیری ناجا در گفتگو با «نسیم» گفت: تمام گمرکات و مرز‌ها برای کنترل و مقابله با ورود مواد مخدر صنعتی تجهیز شده و بر کانون‌های بحرانی پیش‌سازه‌های مواد مخدر صنعتی به شدت نظارت می‌کنیم

سردار مهدی معصوم بیگی، جانشین پلیس پیشگیری ناجا در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار «نسیم» ضمن تشریح وظایف این کمیته امنیتی و انتظامی در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار کرد: سالانه برنامه‌هایی تدوین شده را با هدف کاهش جرائم در حوزه امنیتی و انتظامی با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی عملیاتی می‌کنیم و نگاه و هدف اجماع و هماهنگی‌های بین دستگاهی و سیاست گذاری‌های مرتبط با این حوزه است.

وی ادامه داد: موضوع پیش سازه‌های مواد مخدر صنعتی مسأله‌ای مهم و ضروری است و برای مقابله با دسترسی و تولید مواد مخدر صنعتی نخستین جلسه مشترک معاونت پیشگیری قوه قضائیه با مسئولیت کمیته امنیتی و انتظامی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

رییس کمیته امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه همچنین با مشارکت و حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و افزود: نمایندگانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، نیروی انتظامی، دادستانی کل کشور، گمرک جمهوری اسلامی، پزشکی قانونی، وزارت بهداشت و دیگر نهادهای اجرایی برای پیش سازه‌های مواد مخدر صنعتی حضور داشتند و گزارشی ارائه کردند.

معصوم بیگی همچنین به برنامه ریزی موثر برای نظارت موثر در فرآیند و روش‌های تولید مواد مخدر صنعتی از مرحله دسترسی به پیش سازه‌ها تا تولید و مصرف اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از محور‌ها و دستاوردهای جلسه مشترک با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در این رابطه بود.

وی خاطر نشان کرد: مقرر شد بانک اطلاعاتی از مواد صنعتی که پیش سازه تولید مواد مخدر صنعتی است و کاربردهای آن‌ها و دسترسی‌های آن در صنایع مختلف تهیه و مورد نظر قرار گیرد.

معصوم بیگی افزود: با هماهنگی‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده مقرر شد تا کانون‌های بحرانی خرید و فروش پیش سازه‌های مواد مخدر صنعتی به شدت مورد نظارت قرار گیرد.

معصوم بیگی از تجهیز مرزهای و گمرکات به دستگاه‌های کشف و شناسایی در مقوله پیش ساز‌های صنعتی مخدر‌ها خبر داد و افزود: به این منظور آشکار کننده گان مواد پیش ساز و مشکوک را با ایکس ریل‌های چمدانی، کامیونی و کانتینر در گمرکات مستقر و مورد استفاده قرار خواهیم داد.

وی به هماهنگی و انسجام بیشتر دستگاه‌های اجرایی در مقوله برخورد با پیش سازه‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: مقرر شد تعامل و هماهنگی بیشتری در این رابطه با معاونت پیشگیری قوه قضائیه از سوی دستگاه‌های اجرایی انجام شود.

رییس کمیته امنیتی و انتظامی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ادامه به مبارزه و کنترل تبلیغات دورغین مواد مخدر صنعتی که تحت عناوین دیگری در معرض و دسترسی عموم جامعه قرار می‌گیرد به عنوان یکی از جدی‌ترین مسائل مورد هدف و بررسی در مقوله مخدرهای صنعتی پرداخت و تأکید کرد: مقرر شد تا در این رابطه نیز با تبلیغات روان گردان‌ها که به صورت دروغین به عنوان داروهای تقویتی و مواد بی‌خطر تبلیغ می‌شوند مبارزه شود.

وی آشنایی با مضرات و میزان تخریب مواد مخدر صنعتی را زمینه‌ای برای قیام همگانی با این پدیده مضر و شرمطلق در جامعه دانست و گفت: این مقوله زمنیه نفوذ دشمن است و خانواده‌ها بیشترین آسیب را در این رابطه متحمل می‌شوند و نهاد خانواده می‌تواند مطمئن‌ترین نهاد برای کنترل شیوع مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی باشد.

معصوم بیگی یادآور شد: خانواده‌ها باید در صف مقدم مبارزه و قیام با مواد مخدر صنعتی باشند و این موضوعی است که نیار با همکاری و مشارکت دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی دارد زیرا همیشه پیشگیری از عهده نهادهای اجرایی و حاکمیت ساخته نیست و خانواده‌ها موثر‌ترین نهاد برای این موضوع هستند.

ارسال نظر: