واکنش پژویان به دستکاری ۵۰ هزار میلیاردی آمار نقدینگی: یک جای کار بانک مرکزی ایراد دارد!

کدخبر: 1044094

عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفتگو با «نسیم»: اضافه شدن ناگهانی ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد به آمار نقدینگی سال قبل با منطق اقتصاد ما سازگار نیست/ دولت با دور زدن بانک مرکزی نقدینگی را به ۸۷۰ هزار میلیارد رساند

جمشید پژویان اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نسیم» در خصوص دستکاری آمار نقدینگی 6 ماه اول سال گذشته اظهار کرد: در مورد دستکاری 50 هزار میلیاردی بانک مرکزی در آمار نقدینگی نمی توان صحبت کرد، چون بانک مرکزی و مرکز آمار وقتی برخی از آمارهای اقتصادی را منتشر می کنند از شفافیت لازم برخوردار نیست.

وی خاطرنشان کرد: این آمارها نیاز به برخی اصلاحات دارد، بنابراین نهادهایی مانند بانک مرکزی باید صبر کنند تا اصلاحات در آمار انجام شود و بعد آن را اعلام کنند. این کار باعث می شود که مجبور نشوند بعد از گذشت یک سال به یکباره آمار را تغییر دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه گفت: ممکن است آمار نقدینگی سال گذشته، بعد از گذشت یک سال واقعا تغییر کرده باشد و نمی توان بانک مرکزی را متهم به آمارسازی کرد. اضافه کردن 40 تا 50 هزار میلیارد تومان به آمار بانک مرکزی می تواند ناشی از خطایی باشد که در دور اول اعلام آمار اتفاق افتاده باشد.

اضافه شدن ناگهانی 40 تا 50 هزار میلیارد به آمار نقدینگی سال گذشته با منطق اقتصاد ما سازگار نیست

پژویان افزودن 40 تا 50 هزار میلیارد به آمار نقدینگی سال گذشته را مطابق با روند اقتصاد کشور نداست و به نسیم تصریح کرد: وقتی به آمار نقدینگی نیمه اول سال گذشته 40 تا 50 هزار میلیارد اضافه می کنیم متوجه می شویم که نقدینگی از شهریور تا مهر 93 به یکباره 40 هزار میلیارد کاهش یافته است. با توجه به این که نقدینگی در اقتصاد ما همواره در حال رشد است، بنابراین افزوده شدن به آمار نقدینگی شش ماه اول امسال با منطق اقتصاد ایران سازگاری ندارد.

با این روند نقدینگی یک جای محاسبات بانک مرکزی ایراد دارد

وی خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که با وجود این تغییرات واقعیت اقتصاد ما تغییر نمی کند و قاعدتا نقدینگی باید همواره در حال رشد باشد به شکلی وقتی نقدینگی یک ماه را با ماه قبل مقایسه می کنیم باید شاهد رشد باشیم، در غیر اینصورت یک جای کار ما ایراد دارد.

دولت با دور زدن بانک مرکزی نقدینگی را افزایش می دهد

این اقتصاددان در خصوص دلایل رشد نقدینگی تا حدود 900 هزار میلیارد تومان طی دو سال اخیر به نسیم عنوان کرد: دلیل اینکه نقدینگی در دو سال از اخیر از حدود 500 هزار میلیارد تومان به 900 هزار میلیارد تومان رسیده این است که موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز در این دو سال رشد کرده اند و پول زیادی از این بابت خلق شده است. همچنین دولت گاهی بانک مرکزی را دور می زند و از بانکهای خصوصی برای شرکتهای دولتی وام و اعتبار می گیرد.

بانک مرکزی به شعارهایش در زمینه انضباط پولی عمل نکرد

پژویان با انتقاد از عملکرد دو سال اخیر بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی علی رغم شعارهایی که در زمینه انضباط پولی و مالی داد نتوانست بر بی نظمی هایی که در این زمینه وجود داشت فائق شود. در واقع زور بانک مرکزی به موسسات مالی که پشتوانه های قوی سیاسی دارد نمی رسد.

وی در خصوص اینکه مشاور اقتصادی رئیس جمهور در یادداشت اخیر خود نقدینگی 870 هزار میلیاردی موجود را "نقدینگی دفتری" دانسته بود بیان کرد: منظور آقای نیلی را از نقدینگی دفتری و غیر دفتری نمی فهمم و تاکنون نشیده ام.

اقتصاد به تحرک بیفتد اثر نقدینگی 870 هزار میلیارد تومانی را بر تورم می بینم

عضو هیات علمی دانشگاه علامه در پاسخ به این سوال که چرا نقدینگی 870 هزار میلیاردی موجود روی تورم اثر نگذاشته است گفت: باید دید نقدینگی به چه سمت حرکت می کند. چیزی که تورم ایجاد می کند افزایش تقاضای کل است اما اگر نقدینگی موجود چنین تقاضایی ایجاد نکند و کمبود عرضه ای هم در میان نباشد، تورم ایجاد نمی شود .

پژویان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نقدینگی در شرایطی به 870 هزار میلیارد تومان رسیده که انبارها پر بوده است، بنابراین به محض این که اقتصاد کشور به تحرک و تقاضا بیفتد، باید شاهد اثر گذاری این 870 هزار میلیارد تومان بر تورم باشیم.

ارسال نظر: