رحیم‌پور ازغدی در جشنواره عمار:

حوزه‌های علمیه باید درباره عدم ورود به هنر در قیامت پاسخگو باشند

کدخبر: 2000706

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه‌های هنر ما متفکر ترتیب نمی‌کند، باید تنها حافظان کتاب‌های ترجمه‌ای را پرورش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین » حسن رحیم پور ازغدی شب گذشته در نشستی که در جشنواره عمار در سینما فلسطین برگزار شد، درباره وضعیت سینمای کشور گفت: در دهه 60 نیروی مذهبی ای که تخصص هنری داشته باشد، نداشتیم و حتی امکانات آموزشی برای این حوزه هم وجود نداشت، ولی الان با نسل انبوهی از جوانان مواجه هستیم که آموزش دیده یا ندیده با حوزه فیلمسازی آشنا بوده و در این حوزه ها فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه امام (ره) از مقوله زیباشناسی و سرگرمی هنر دفاع می کردند، افزود: کار هنر طباخی است و هنرمند هم طباخ ماهری است که می تواند از مواد غذایی سالم و یا ناسالم، مضر، حرام و مخدر چنان غذای مطبوعی درست کند و به مخاطب بدهد که مخاطب از آن لذت ببرد؛ ولی هنرمند ارزشی و مردمی کسی است که احکام و مفاهیم اخلاقی و الهی را به گونه ای طباخی کند که حتی فردی که حتی علاقه ای به چنین مسائلی هم ندارد، آن غذا را با لذت بخورد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تعریف سینمای مردمی ادامه داد: سینمای مردمی چند معنی دارد، گاهی گفته می شود سینمای مردمی یعنی مردمی در مقابل نخبگانی قرار دارد که این یعنی آن سینما عوامانه است و در حقیقت نوعی توهین به به سینمای مردمی به شمار می رود، ولی گاهی منظور از سینمای مردمی این است که مردمی در مقابل اشرافی بودن در حوزه هنر، اقتصاد، سیاست و ... که این تعریف همان تعریف انقلابی است و در حقیقت سینمای مردمی باید اینگونه مردمی باشد.

ازغدی تصریح کرد: سینمای مردمی باید به توده های مردم توجه داشته باشد و مخاطب اصلی اش را مردم قرار دهد؛ چرا که همین مردم هستند که همیشه در زمان خطر و جنگ آماده مبارزه اند و حتی از جان و مال خود هم در این راه می گذرند؛ در حالی که همیشه طبقه اشرافی در چنین وضعیت هایی یا فرار می کنند و یا ارزش ها را به خاطر منافع شخصی شان به خطر می اندازند.

وی با بیان اینکه عمار در زمان امام علی (ع) سراغ مردم و گاهی هم به سراغ خواص آن زمان می رفت و جشنواره عمار هم اگر لازم باشد باید وارد خط مقدم شود، اظهار داشت: روشنفکر واقعی کسی است که با متن مردم حرکت کرده و حرف مردمش را به خوبی درک کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام (ره) رسانه را دانشگاه می دانست و این توقع امروز هم از رسانه های انقلابی وجود دارد، البته این تقسیم بندی که همه هنرهای تصویری کمونیستی هستند، حرف درستی است ولی مفاهیم غلطی از این حرف برداشت شده است؛ چرا که در اسلام و احکام الهی هنر را بر اساس ابزار تقسیم بندی نمی کنند.

ازغدی در همین زمینه افزود: در نگاه اسلامی حتی شعر مشروع و غیرمشروع داریم، در حقیقت اگر شعری باعث ایجاد اختلاف میان امردم، ترویج کفر و یا ایجاد شهوت در میان افراد شود، این شعر هر چقدر هم از لحاظ هنری در سطح بالایی قرار داشت باشد، ولی از لحاظ مضمونی نمره صفر می گیرد؛ ولی در مقابل اگر شعر و یا هر هنری باعث شود که افراد جامعه به شناخت دقیق تری از خداشناسی و هستی شناسی برسد و ارزش های اسلامی را گسترش دهد، این هنر مشروع بوده و حجیت پیدا می کند.

وی با بیان اینکه در هنر اسلامی با هنرهای دنیا مشترکاتی داریم، اظهار داشت: معتقد نیستیم که همه آثار هالیوود شرک آلود هستند، چرا که برخی از آنها مضامین اسلامی را نشان می دهند، ولی وقتی ما اسلام را نادیده بگیریم و تنها به جزئی از آن توجه کنیم، آن هنر اسلامی و دینی نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: سینما فعل انسانی است و ترکیبی از صنعت، تکنیک، هنر و معرفت است و هنر محصول هنری که به احکام الهی و اسلامی کمک کند به همان اندازه هنر دینی خواهد بود ولی اگر مخاطب با دیدن آن هنر و محصول هنری احساس پوچی کرد، دیگر اسم آن هنر دینی و اسلامی نیست.

ازغدی با اشاره به عدم ورود حوزه های علمیه در مقوله سینما گفت: حوزه علمیه و علما فردا در قیامت باید در این زمینه پاسخگو باشند؛ چرا که مروج سکولاریزم در سینما حوزه های علمیه هستند. به عبارت دیگر وقتی حوزه های علمیه در این زمینه ها وارد نشود، آموزش های سکولاریسم این حوزه ها را پر خواهد کرد؛ از سوی دیگر دانشگاههای هنر ما هم باید پاسخگو باشند و آنها نیز به مراکز ترجمه خوانی تبدیل شده اند.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه های هنر ما متفکر ترتیب نمی کند، باید تنها حافظان کتاب های ترجمه ای را پرورش می دهد.

ارسال نظر: