حجت‌الاسلام سرلک:

معرفی الگوهای انحرافی روش متداول جریان باطل است

کدخبر: 2001045

حجت‌الاسلام سرلک در گفتگو با «نسیم آنلاین» عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که جریان باطل انجام می‌دهد بدل‌سازی است. اینکه بتواند افکار تشنه و قلب‌های جوینده جوانان را به آدرس‌های غلط و ناشایست گره بزند.

گروه اجتماعی«نسیم‌آنلاین»: انسان بخش عمده‌ای از شخصیت و هویتش در بیرون از مایه وجودی‌اش شکل می‌گیرد؛ بنابراین موجود بسیار تأثیرپذیری است. انسان زندگی خود را خارج از مرزهای وجودی‌اش به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه طراحی می‌کند. در این شرایط وقتی در خارج از مرزهای وجودی‌اش افرادی باشند که جذابیت اثرگذاری، معنوی یا حتی ظاهری داشته باشند طبیعتاً در این نگاه به بیرون جایگاه الگو پدیدار می‌شود. این اقتضای روحی و روانی افراد و شخصیت‌هایی را که به هر دلیلی مهم می‌شوند را الگو و اسوه می‌کند. پس در کل می‌توان گفت که الگو طبیعت لاینفک وجود انسانی است.

اما الگو و پذیرش الگو شرایط و اصول خاصی دارد که اگر فردی که می‌خواهد الگوپذیری کند آن‌ها را رعایت نکند دچار مشکل می‌شود. امروز در جامعه با گسترش سونامی فرهنگی که ناشی از فضای مجازی است مشکلات عدیده‌ای برای الگوپذیران که نوجوانان و جوانان عمده آن‌ها هستند به وجود آمده است. از طرفی ضعف شخصیتی بعضی افراد مشهور جامعه که الگوی خیلی از جوانان قرار می‌گیرند دیگر مشکل الگوپذیران شده است. برای نمونه به‌تازگی یکی از ورزشکاران که به دلیل مسائل غیراخلاقی دچار مشکل شده است یکی از نمونه‌های بارز الگوهای غلط در جامعه است که زندگی خیلی از کسانی که وی را الگوی خود قرار داده‌اند را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در روزهای اخیر حاشیه‌سازی یکی از ورزشکاران کشور نقل محافل رسانه‌ای و فضای مجازی قرار گرفته است. جوانی که شاید برای بسیاری از جوانان کشور الگو بوده باشد. حال باید دید این الگوپذیری‌هایی که با یک خبر ذهن جوانان را به هم می ریزند چه اتفاقاتی را در جامعه رقم می‌زنند؟ مشروح مصاحبه «نسیم‌آنلاین» با حجت‌الاسلام علی سرلک، کارشناس امور تربیتی را در زیر می‌خوانید .

نسیم‌آنلاین : جناب سرلک! به نظر شما یک الگوی خوب چه شاخص‌ها و فاکتور‌هایی را باید داشته باشد که موردپذیرش قرار گیرد؟

ابتدا باید ساختارها و ارزش‌هایی را در جامعه و جوانان پررنگ کنیم و مورد تأکید قرار دهیم که نتیجه طبیعی آن‌ها گرایش به الگوهای متعالی است. اگر جامعه و مخصوصاً جوانان ما ویژگی‌هایی از قبیل صفا و پاکی، معنویت و همدلی، ایثار و مسئولیت‌پذیری در وجودشان نهادینه شود حتماً به سراغ الگوهایی با چنین خلقیاتی می‌روند. ما در قرآن کریم در تأکید این امر داریم که خداوند متعال می‌فرماید: "کسی که خدا را می‌خواهد، رسول خدا می‌تواند اسوه و الگوی او شود"؛ اما بلعکس، اگر دنیا و جوانانی داشته باشیم که دغدغه‌ها و تمایلاتشان نفسانی و شهوانی باشد بهترین الگوها و معیارها برای آنان غریبه می‌شوند؛ بنابراین ابتدا باید جریان سازی روانی و شناختی و ارزش‌مداری جوانان را تقویت کنیم که ماحصل این، قرار گرفتن جوانان در مسیر مشخص برای انتخاب الگوی مناسب و برجسته است .

بعدازاین مقدمه است که ما می‌توانیم شاخص‌ها و ویژگی‌های یک الگوی خوب و مناسب را موردبررسی قرار دهیم. در ابتدا یک الگوی خوب و مناسب باید شخصیت امیدواری باشد. این مهم‌ترین ویژگی یک الگوی خوب است؛ زیرا انسان‌هایی که زندگی‌شان پر از یاس و ناامیدی است و نشاطی در آن‌ها دیده نمی‌شود نمی‌توانند الگوی مناسبی باشند. در ادامه الگو باید یک توانایی و تخصصی در یک زمینه مشخص داشته باشد. الگوها باید توانایی‌های مهارتی و فکری درخوری داشته باشند. سومین ویژگی، الگو باید بتواند ازنظر نفسانی قوی باشد. باید انسان پاک و زلالی باشد. مطمئناً فردی که رابطه شفافی با خداوند متعال دارد می‌تواند شایسته الگو شدن باشد. از ویژگی‌های دیگر یک الگو می‌توان به توانایی و مهارت مدیریت اشاره کرد. این‌چنین شخصیتی از سوی جامعه الگوپذیر مورد مقبولیت قرار خواهد گرفت .

نسیم‌آنلاین : با این تفاسیر به نظر شما عوامل تأثیرگذار بر انتخاب الگو در جوامع امروزی چه می‌توانند باشند؟

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که جریان باطل انجام می‌دهد بدل‌سازی است. اینکه بتواند افکار تشنه و قلب‌های جوینده جوانان را به آدرس‌های غلط و ناشایست گره بزند. جریان باطل و کفر از این طریق هم در مفاهیم و هم در مصادیق می‌تواند دسترسی پیدا کند. می‌تواند جامعه را در کنار شبهات علمی به شهوات عملی دچار کند. به‌عنوان‌مثال در سینمای هالیوود دو بازیگر معروف بعد از آشنایی در سینما و شروع یک زندگی که امروزه ازدواج سپید نامیده می‌شود صاحب فرزند می‌شوند. این روش زندگی از راه‌های مختلف در رسانه‌ها و جریانات اجتماعی با هیاهو و سروصدای فراوان مورد تبلیغ قرار می‌گیرد برای اینکه الگوی زندگی جوانان قرار گیرد .

معرفی الگوهای انحرافی راه و روش همیشگی جریان باطل بوده است. این از گذشته بوده و است و خواهد بود. سامری گوساله‌ای را درست می‌کند و به‌جای خدا معرفی می‌کند که دیدیم موفق هم شد. دلیلش هم تغییراتی است که گوساله پیدا کرد. به تعبیر قرآن کریم از آن گوساله صدایی بیرون آمد که باعث جذب شدن و فریب خوردن مردم شد. جریان سازی باطل تنها به اینجا ختم نمی‌شود. ما با خواندن تاریخ می‌بینیم که کسانی بودند که ادعای خدایی می‌کردند و یا حتی در کنار ائمه و معصومین ادعای پیغمبری و امامت می‌کردند. حتی جریان باطل در عصر خودمان هم سعی می‌کند باشخصیت سازی در جریان مهدویت کج روی ایجاد کند. با ساختن شخصیت‌هایی هم چون اسپایدرمن، بتمن و ... سعی می‌کند جریان فکری مربوط به مهدویت را منحرف کند تا بتواند این الگوها را جایگزین مهدویت و منجی کند .

نسیم‌آنلاین: امروز با افزایش چشم‌گیر الگوهای غیربومی به نظر شما برای جایگزینی الگوهای داخلی و وطنی به‌جای الگوهای خارجی و بیگانه چه ابزارها و راه‌کارهایی موردنیاز است؟

مهم‌ترین پایگاه خانواده است. خانواده باید به انسجام فکری و عاطفی خود برگردد. وقتی خانواده در جایگاه صحیح خودش قرار گیرد جوان برای انتخاب الگوهای مناسب و درست به‌زحمت کمی خواهد افتاد؛ اما متأسفانه امروز بنیاد و ریشه خانواده‌ها آسیب‌دیده است. از طرفی نظام آموزشی ما در آموزش‌وپرورش و نظام آموزش عالی به نظر می‌رسد منفذها و دریچه‌های آسیب‌پذیر زیادی دارد. این نظام باید تصحیح شود؛ زیرا مهم‌ترین وظیفه این نظام آموزشی تربیت جوانان ما برای نقش‌های اصلی‌شان است. درحالی‌که امروز مشاهده می‌کنیم بیشترین دغدغه جوانان ما مدرک‌گرایی، کنکور و آزمون‌های مختلف است .

همچنین مجموعه‌های فرهنگی هم باید کارهای فرهنگی بسیار انجام دهند. فراموش نکنیم که رسانه امروز نقش به سزایی در جریان سازی در جامعه دارد. امروز هنر و رسانه از جایگاه خودشان فاصله زیادی دارند. متأسفانه رسانه‌ها امروز از میزان تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی‌شان غافل شده‌اند. رسانه باید رسالت تربیت را در خود جای دهد همچنین رسانه‌ها باید بدانند در قبال امنیت و آرامش روانی جامعه مسئولیت دارند. رسانه‌ها باید در تبلیغ و ترویج شخصیت‌ها دقت کنند که چه جریانی را منتقل می‌کنند. امیدواریم از جایگاهی که دارند به نحو احسنت و با دقت و توجه در راستای جریان سازی صحیح در جامعه استفاده کنند.

ارسال نظر: