سخنگوی ناجا در نشست خبری خبر داد:

۵۰ تن در خصوص تعرض به سفارت عربستان در تهران دستگیر شدند

کدخبر: 2001701

منتظرالمهدی گفت: پس از اعدام شیخ نمر توسط آل سعود در روزهای گذشته افرادی به سفارت عربستان متعرض شدند که خسارت‌هایی به این سفارت وارد شد اما با حضور پلیس مسأله فیصله یافت و ۵۰ نفر در این خصوص در تهران دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین » سردار سعید منتظرالمهدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جریمه سربازی افرادی که 8 سال به سربازی نرفته‌اند در سال گذشته تعداد 280 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 7 هزار نفر پذیرفته نشدند و 170 هزار نفر نیز پول خود را پرداخت کرده‌اند و مابقی هنوز جریمه خود را نپرداخته‌اند .

پنجم بهمن‌ماه آخرین فرصت خرید خدمت وظیفه

وی افزود: کسانی که مشمول قانون خرید خدمت وظیفه هستند اگر تا 5 بهمن‌ماه نسبت به خرید خدمت وظیفه اقدام نکنند و مبالغ خود را نپردازند باید ثبت‌نام مجدد کنند .

سخنگوی ناجا ادامه داد: کسانی که برای خرید خدمت وظیفه ثبت‌نام کرده‌اند بیش از 95 درصد آن‌ها دیپلم و زیردیپلم بوده و بخش اعظم آن‌ها متأهل هستند .

وی به برگزاری مطلوب مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: مراسم اربعین سال 94 با بالاترین ضریب امنیتی و بدون هیچ مشکل انتظامی پایان یافت .

وی ادامه داد: بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده در مرزهای چذابه، مهران و شلمچه زائران نمره 17 و 64 صدم درصد به عملکرد پلیس دادند که نسبت به سال گذشته 1.2 دهم درصد افزایش‌یافته است که این موضوع نشان‌دهنده میزان رضایت‌مندی زائران از عملکرد پلیس است .

سردار منتظرالمهدی بابیان اینکه زائران به عملکرد پلیس عراق نمره 15.5 دادند خاطرنشان کرد: موضوع ویزاهای جمعی و گروهی از مشکلاتی بود که زائران با آن موجه بودند و قرار است در سال آینده با رایزنی‌های انجام‌شده این مشکل مرتفع شود.

این مقام انتظامی ادامه داد: هم‌زمان با مراسم اربعین حسینی برنامه نشست سران اوپک را نیز داشتیم که علیرغم تبلیغات منفی که در فضای مجازی وجود داشت هیچ مشکلی به وجود نیامد .

دستگیری 3 نفر در خصوص اطلاع‌رسانی دروغین در پایتخت

معاون اجتماعی ناجا گفت: 30 مورد تلفن وجود داشت که اعلام کردند که بسته‌های مشکوکی در مراکز عمومی ازجمله مترو وجود دارد که پلیس پایتخت بلافاصله به محل اعزام شد و مشخص شد که این موضوع صحت ندارد و 3 نفر در خصوص اطلاع‌رسانی دروغین دستگیر شدند .

سردار منتظرالمهدی ادامه داد: بر اساس گواهی که سازمان استاندارد و محیط‌ زیست به پلیس ارائه می‌دهد خودروها شماره می‌شوند و بر همین مبنی در 9 ماهه گذشته سال جاری یک‌ میلیون وسیله نقلیه نو شماره شده‌اند .

وی ادامه داد: حدود 29 میلیون وسیله نقلیه در کشور تردد می‌کند که از این تعداد 17 میلیون خودرو و 12 میلیون موتورسیکلت است و یک‌میلیون و 235 هزار خودروی فرسوده وجود دارد .

سخنگوی ناجا با بیان اینکه درزمینهٔ آلایندگی‌ها مهم‌ترین علل آلودگی منابع متحرک ازجمله خودروها هستند، افزود: باید در معاینه فنی که انجام می‌گیرد دقت بیشتری صورت گیرد تا زحمات کارکنان در این حوزه به هدر نرود و به‌راحتی گواهی معاینه فنی صادر نشود .

وی گفت: کاتالیزورها 90 درصد گازهای سمی را خنثی می‌کند و بیشتر خودروهایی که بیش از 60 هزار کیلومتر حرکت می‌کنند این تعویض را ندارند درصورتی‌که باید کاتالیزورهای آن‌ها تعویض شود و نسبت به مبدل توجه ویژه‌ای صورت گیرد .

این مقام انتظامی به کاهش تلفات جاده‌ای در کشور اشاره کرد و گفت: نُرم تلفات جاده‌ای دنیا به ازای هر هزار وسیله نقلیه 7.5 نفر است و این رقم در کشور ما 7 نفر است .

وی ادامه داد: در حال حاضر 29 میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم که این رقم در سال گذشته 28 میلیون وسیله نقلیه بوده است .

سردار منتظرالمهدی بابیان اینکه در سال گذشته 16 هزار و 872 نفر در اثر تصادفات جاده‌ای کشته‌شده‌اند، افزود: جاده، خودرو و راننده از مؤلفه‌های اصلی در تلفات جاده‌ای هستند که رانندگان سهم زیادی در تصادفات جاده‌ای دارند و بیشترین علت تصادفات در جاده‌ها رانندگان هستند و مهم‌ترین علت آن انحراف به چپ و خارج شدن از خط وسط است .

سخنگوی ناجا با اشاره به اینکه 47 درصد علت تصادفات در داخل شهر عدم رعایت فاصله طولی و جلو است، گفت: در 9 ماهه امسال نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته 331 نفر کاهش تلفات جاده‌ای وجود دارد.

50 نفر در خصوص تعرض به سفارت عربستان در تهران دستگیر شدند

این مقام انتظامی در پاسخ به سؤالی در خصوص اتفاقات اخیر در سفارت عربستان و تدابیر ناجا در این خصوص خاطرنشان کرد: ما نیز همراه و هم‌صدا با آزادگان جهان اعدام شیخ نمر را محکوم می‌‌کنیم اما متأسفانه در دو شب گذشته تعدادی به سفارت عربستان متعرض شدند و برخی از سفارت را تخریب کردند اما با حضور پلیس مسأله فیصله یافت و 50 نفر در تهران دستگیر شدند.

این مقام انتظامی در ادامه افزود: افراد دستگیرشده تحویل مقامات و مراجع قضایی شدند و هنوز علت و انگیزه اقدام آن‌ها مشخص نیست و سفارت تحت کنترل پلیس است و هیچ‌کس صدمه ندیده است .

وی گفت: تعداد اندکی از مأموران ناجا آسیب دیدند اما تعداد پلیس دیپلماتیک در شب گذشته تقویت شد و همچنین تعدادی از دستگیرشدگان که درصحنه بازداشت شدند نیز از لیدرها بودند که تحویل مراجع قضایی شدند .

وی گفت: درزمینهٔ تجمع امروز در میدان امام حسین نیز تدابیری ویژه‌ای صورت گرفته تا مشکلی ایجاد نشود .

معاون اجتماعی ناجا اظهار کرد: درزمینهٔ تأسیس کافی‌شاپ در نزدیکی مدارس و آرایشگاه‌ها و برخی اماکن مؤلفه‌هایی وجود دارد که بر اساس قانون اماکن باید رعایت شود .

سردار منتظرالمهدی درزمینهٔ جریمه‌های خودروهای فاقد معاینه فنی، گفت: جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در کلان‌شهرها 20 هزار تومان و در شهرهای کوچک 10 هزار تومان است اما باوجود جریمه افراد باید نسبت به معاینه فنی خودروهای خود اقدام کنند.

ساماندهی دست‌فروشان مترو خارج از مسئولیت مستقیم ناجا است

این مقام انتظامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ناجا مسئولیت ساماندهی دست‌فروشان داخل مترو را بر عهده دارد گفت: ساماندهی دست‌فروشان مترو خارج از مسئولیت مستقیم ناجا است و این موضوع بر عهده شهرداری بوده است و فقط بر اساس درخواست شهرداری ناجا در خصوص سد معبر از شهرداری حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: شهرداری مکان‌هایی را برای دست‌فروشان مترو ایجاد کرده که بتوانند بدون مشکل اجناس خود را به فروش برسانند .

اطلاعاتی دال بر پیوستن افراد به گروه داعش نداریم

این مقام انتظامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا افرادی از داخل کشور به گروه داعش پیوسته‌اند یا خیر گفت: اطلاعاتی دال بر پیوستن افراد به گروه داعش نداریم اما قاچاق انسان که نوینی از برده‌داری در دنیا است و بعد از مواد مخدر و سلاح پرسودترین تجارت است و علیرغم مراقبت مرزبانان گاهی اتباع خارجی با روش‌های شگفت‌آور می‌خواهند به دنیای خارجی خود ورود کنند .

وی بابیان اینکه حمل‌ونقل اتباع خارجی به کشور به‌صورت غیرقانونی جرم است گفت: طی 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته بیش از 70 درصد افزایش تردد و استرداد اتباع خارجه داشتیم که بیشتر آن‌ها از افغانستان بودند .

سردار منتظر المهدی اذعان داشت: پلیس به‌عنوان ناظر، ناظم و مصلح اجتماعی از شأن و منزلت مردم صیانت می‌کند و در مواردی که از این آیتم‌ها با تذکر و برخورد نتیجه ندهد اقدامات قانونی و سلبی انجام می‌شود .

سردار منتظر المهدی خاطرنشان کرد: تفکیک نشستن زنان و مردان در اتوبوس‌های داخل شهری تبدیل به فرهنگ عام شده و همه آن را پذیرفته‌اند و بیشتر تورهایی که در کشور برگزار می‌شوند مناسبات شرعی و اخلاقی را رعایت می‌کنند و درصورتی‌که رعایت نکنند پلیس با آن‌ها برخورد می‌کند .

وی ادامه داد: یک اتوبوسی که تور برگزار می‌کرد مشکل داشته و بر اساس دستور قاضی کشیک از ادامه حرکت آن اتوبوس جلوگیری کردند .

ضریب امنیتی با حضور مأموران یگان ویژه افزایش‌یافته

وی ادامه داد: در خصوص حضور نیروهای یگان ویژه در متروهای تهران بر اساس نظرسنجی‌هایی که انجام شد مردم رضایتمندی بالایی را داشتند و ضریب امنیتی با حضور مأموران یگان ویژه افزایش‌یافته است .

این مقام انتظامی در ادامه اضافه کرد: در کشور ما هیچ مشکلی وجود ندارد و برخی حضور نیروهای یگان ویژه در متروها به خاطر مانور، تمرین بوده و حضور آن‌ها صدمه‌ای به چهره شهر نمی‌زند و تابه‌حال آرامش کسی را سلب نکرده است .

این مقام انتظامی ادامه داد: حضور این نیروها در متروها کمرنگ می‌شود و پلیس همواره درزمینهٔ ایجاد امنیت و ارائه خدمات‌رسانی به جامعه آمادگی کامل را دارد .

این مقام انتظامی گفت: عملکرد نیروی انتظامی در حادثه حمله به سفارت عربستان کاملاً درست و مناسب بوده است و آخرین خط درمان سلبی پلیس برخوردهای سلبی بوده که در مرحله اول و اگر کارساز نباشد برخوردهای سلبی صورت می‌گیرد .

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه راننده پیکانی ادعا کرده که به‌صرف داشتن خودروی پیکان جریمه‌شده گفت: هرگز به‌صرف داشتن خودروی پیکان هیچ جریمه‌ای وجود ندارد و راننده‌ای که این ادعا را کرده به پلیس راهور اعلام‌شده تا مورد را پیگیری کند .

گشت ارشاد موسمی و فصلی نیست

سخنگوی ناجا گفت: گشت ارشاد موسمی و فصلی نیست بلکه مستمر و دائمی بوده و گشت ارسال در همه کشورهای وجود دارد که با موضوع برهنگی برخورد می‌کند و هر جا که هنجار از سوی افراد پذیرفته نشود منطبق با قانون برخورد صورت می‌گیرد و در کشور ما هم حجاب به‌عنوان هنجار پذیرفته است .

وی ادامه داد: بر اساس قانون 638 مجازات اسلامی کشف حجاب در اماکن عمومی باید از سوی پلیس برخورد صورت گیرد و فرد خاطی از 10 روز تا یک ماه بازداشت می‌شود و عملکرد گشت ارشاد با نظارت بوده و بر اساس خواسته مردم بوده است .

وی درزمینهٔ جمع‌آوری زنان معتاد و متجاهر گفت: تمام زنان معتاد و متجاهر شهر تهران جمع‌آوری‌شده‌اند و با توجه به اینکه ظرفیت نگهداری آن‌ها ایجادشده است حدود 600 زن معتاد متجاهر و 3 هزار مرد معتاد متجاهر از سطح شهر تهران جمع‌آوری‌شده‌اند.

سردار منتظر المهدی گفت: بیش از 60 درصد کلانتری‌ها در طرح متنا واردشده‌اند و همچنین 70 درصد کلانتری‌ها تجهیز به دوربین شده‌اند .

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: معتادان آینه تمام نمای جوانان هستند و باید تلاش کنیم تا معتادی به جامعه اضافه نشود و این موضوع با پیشگیری تحقق می‌یابد .

وی ادامه داد: پیشگیری باید از خانواده‌ها آغاز شود و آن‌ها از تنبیه و سرزنش به سمت تشویق بروند چراکه فرار از منزل و جدایی از خانواده بیشترین عامل گرایش به اعتیاد است .

سخنگوی ناجا افزود: لزوم آموزش درست و مبتنی بر درمان پذیرفته‌شده است و کارشناسان زبده‌ای در مراکزی که معتادان جمع‌آوری می‌شوند وجود دارند و همه تلاش بر این است تا معتادان بازپروری شوند .

سردار منتظر المهدی گفت: پلیس اطفال قرار بود در سال آینده ایجاد شود اما الآن راه‌اندازی شده است و در اصل اجرایی در حوزه پلیس اطفال مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها مسئولیت آن را بر عهده‌دارند.

این مقام انتظامی در خصوص بازداشت بازیکن پرسپولیس گفت: سال گذشته شکایتی مبنی بر انتشار عکس‌هایی در فضای مجازی به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارسال شد و پرونده به جریان افتاد اما متشاکی از احضار تمکین نکرده و بازداشت وی صورت گرفت و تحویل مراجع قضایی داده شده .

سردار منتظر المهدی گفت: گشت‌ ارشاد علاوه بر اینکه مورد تا کار آنها نتیجه مثبت و مطلوبی را برای جامعه داشته باشد .

وی در خصوص شایعه پراکنی برخی افراد در جامعه گفت: کسانی که شایعه پراکنی می‌کنند بر اساس قانون مجازاتی برای آنها تعیین شده که قطعاً برای آنها اجرایی می‌شود .

وی گفت: هیچگونه سایت مجازی از سوی پلیس وجود ندارد و فقط سایت پلیس سایبر دات آی آر به شکایات، سؤاالات و گزاراشات مردم رسیدگی می‌کند .

نامزدهای انتخاباتی وعده‌های منطقی بدهند

معاون اجتماعی ناجا گفت: وعده‌های نامزدهای انتخاباتی از ابزار رأی آوری است و توصیه می‌کنم که وعده‌ةای خود را بر اساس عقل و منطق اعلام کنند خیلی از مواعید از جمله جمع آوری گشت ارشاد و کاهش خدمت سربازی بر اساس نظریه یک نفر نیست بلکه قانون کشور است بنابراین نامردها وعده‌های فضایی ندهند .

ارسال نظر: