انتقادات برگزیده "عمار" به "عمار"

رشد جشنواره عمار، متوقف شده است/ این جشنواره باید حرفه‌ای‌تر شود

کدخبر: 2002258

سازنده مستند "۳۳ سال سکوت" گفت: جشنواره عمار بر خلاف رشد سریع و خوبی که در ۳ سال نخست آغاز فعالیت خود داشت در سال‌های اخیر این رشد خوب را ادامه نداده است.

حسین شمقدری مستندساز و سازنده مستند "33 سال سکوت" در جشنواره عمار به خبرنگار « نسیم آنلاین »، گفت: جشنواره عمار پدیده خوب و مثبتی است که واقعا نقد کردن آن از سر دلسوزی است تا این جریانی که راه افتاده هرچه بهتر و موفق تر به راه خود ادامه بدهد. بر این اساس باید عرض کنم که این جشنواره بر خلاف رشد سریع و خوبی که در 3 سال نخست آغاز فعالیت خود داشت در سال‌های اخیر این رشد خوب را ادامه نداده است.

وی افزود: براین اساس باید فکری شود تا رشد این جشنواره مردمی بیشتر و بیشتر شود. در این رابطه نکاتی که به ذهن می رسید این است که تعداد فیلم هایی که به جشنواره ارسال می شود خیلی زیاد است و شاهد هستیم که این جشنواره اسطوره سازی نمی کند و به مردم و مخاطبان خود الگو نشان نمی دهد.

این مستندساز ادامه داد: بخش بندی و تقسیم بندی اهداء فانوس به فیلم ها هم خیلی مناسب نیست و می بینیم که گاهی به چند فیلم جایزه تعلق می گیرد و گاهی به برخی جایزه ای نمی رسد. به نظر من اگر جنبه حرفه ای تر بودن جشنواره بیشتر شود موجب رشد بیشتر جشنواره عمار خواهد شد.

شمقدری خاطرنشان کرد: جا دارد تا سبک برگزاری جشنواره مقداری حرفه ای تر شده و شاهد حضور افراد شاخص تری هم در قالب برگزاری این جشنواره باشیم. تا اقشار فیلمسازهای مختلف با تیپ های گوناگون در آن حضور پیدا کنند.

وی اضافه کرد: به نظر من به عنوان یک فیلمساز می توان چهره هایی که در سینما مطرح و سرشناس هستند را به جشنواره آورد. اما این درحالی است که این اتفاق در جشنواره عمار بسیار کم رخ می دهد.

سازنده مستند 33 سال سکوت یادآور شد: مردمی بودن جشنواره عمار مزیت و ویژگی است که فقط جشنواره عمار در کنار جشنواره فیلم فجر از آن برخوردار است. زیرا همانند جشنواره عمار چنین جشنواره ای را تا به حال مشاهده نکرده ام.

شمقدری در قالب پیشنهادی به جشنواره عمار گفت: جشنواره عمار در صورتی که از افراد کارشناس با تفکرات مختلف به همراه فیلم سازان شاخص استفاده کند می تواند تاثیرات بسیار خوبی را در برگزاری سالیانه این جشنواره داشته باشد.

وی افزود: نکته مثبت دیگر حمایت رسانه ملی از این جشنواره است که شاهد پشتیبانی خوبی از آن هستیم. هرچند که به نظر من حمایت تلویزیون از جشنواره عمار در سال گذشته پرررنگ تر و بهتر بود. زیرا به نظر می رسد امسال صدا و سیما در حمایت از این جشنواره کمی کمرنگ تر عمل کرده است.

این مستندساز در پایان تصریح کرد: نکته دیگر اینکه در حال حاضر ذهنیتی در بین مردم وجود دارد که گویی این جشنواره برای قشر و عده‌ای خاص است. اگر به برنامه‌ریزی و فکر درست این ذهنیت را برطرف و اصلاح کرد قدم خوبی در تبلیغ و ترویج جشنواره در سطح جامعه برداشته‌ایم.

ارسال نظر: