گفتگوی «نسیم آنلاین» با قنادباشی به بهانه سالگرد انقلاب مصر؛

رژیم السیسی از عملیات تروریستی استقبال می‌کند

کدخبر: 2006032

کار‌شناس مسائل آفریقا گفت: انفجارهای تروریستی بهانه‌ای به رژیم السیسی می‌دهد تا پس از مرتبط کردن گروه‌های اسلام‌گرا با این حوادث، در سالگرد راحت‌تر به سرکوب مخالفان بپردازد.

گروه بین‌الملل «نسیم آنلاین» - استعفای "حسنی مبارک" دیکتاتور مصر در ۱۱ فوریه ۲۰۱۱ میلادی، نتیجه اعتراضاتی بود که در ادبیات سیاسی جهان به "انقلاب ۲۵ ژانویه" معروف شده است. موج انقلاب‌های عربی که جرقه آن در تونس زده شد، در ایستگاه مصر هم توقف کرد و مردم این کشور بساط حکومت سی ساله فرعون مصر را برچیدند. حکومت پلیسی نظامیان از زمان پایه گذاری نظام جدید مصر مضاف بر عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مانند بغضی خفته در گلوی مردم کشور اهرام و فراعنه مانده بود و در ‌‌نهایت با شعله‌ور شدن آتش انقلاب‌های عربی، پایه‌های کاخ مبارک را خراب کرد.

امروز، سالگرد آغاز خیزش مردم مصر است و چند روز قبل، انفجاری مهیب در منطقه توریستی الهرم استان الجیزه به وقوع پیوست که بر اثر آن، حدود ۳۰ نفر کشته و زخمی شدند. از چند ماه قبل، تحرکات داعش در مصر آغاز و سلسله عملیات تروریستی از صحرای سیناء به دیگر نقاط کشیده شد. انفجار الهرم در حال حاضر آخرین عملیات تروریستی است که در مصر حادث شده. برای بررسی واقعه اخیر و ارتباط آن با سالگرد انقلاب مصر با "جعفر قنادباشی" گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه عربی درباره پیشینه عملیات تروریستی در مصر گفت: عملیات داعش یا آن دسته عملیاتی که به نام داعش در مصر، چه در صحرای سینا چه در پایتخت این کشور و چه امروز در جیزه انجام می‌شود، به ضرر مردم مصر و نیروهای اسلام‌گرا و به نفع حکومت بوده تا بتواند صداهای مخالف را خاموش کند. نمونه آن، این است که تروریست‌ها در صحرای سیناء چند فعالیت کردند و باعث شد که ارتش مصر با اسلحه سنگین در آن منطقه مستقر شوند.

وی افزود: به دنبال همین تحولات، گذرگاه رفح که مورد استفاده فلسطینیان نوار غزه قرار داشت نیز به‌طور کامل بسته شد.

قنادباشی با برشمردن منافع عملیات تروریستی برای رژیم نظامیان مصر، اضافه کرد: هر انفجاری که در مصر اتفاق می‌افتد، دست حکومت را باز‌تر می‌کند تا مخالفین خود (نیروهای اسلام‌گرا) را به این حوادث و تروریست‌ها مرتبط کند تا سرکوب آنان راحت‌تر شود. به‌خصوص در حال حاضر که در سالروز انقلاب مصر نزدیک می‌شویم، حکومت مصر اشتیاق دارد که چنین اتفاق‌هایی بیافتد تا فضا را پلیسی‌تر کند.

این کار‌شناس مسائل آفریقا ادامه داد: نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که مشخص نیست واقعاً تروریست‌های داعش عملیات اخیر را انجام داده باشند. می‌توان این فرضیه را نیز در نظر گرفت که رکن دو ارتش مصر به‌طور مستقیم این‌گونه عملیات را به دلایلی که پیش از این گفته شد، هدایت می‌کند.

وی در خصوص سود عملیات تروریستی الجیزه برای قاهره گفت: استان الجیزه دو ویژگی دارد. اول اینکه، این استان هم‌مرز با استان پایتخت است و تظاهرات علیه حکومت نظامیان مصر از اینجا راه می‌افتد و این دست حوادث، راه را برای بستن فضا باز می‌کند. دومین ویژگی این استان، توریستی بودن و جای دادن اهرام در آن است. مردم مصر با مشکلات معیشتی زیادی دست به گریبان هستند و صنعت توریسم منبع درآمد خوبی برای آنان است. این مردم به هرگونه تهدیدی که بخواهد علیه منبع درآمدشان باشد واکنش سختی نشان می‌دهند. مانند آنچه از آن به‌عنوان حادثه شترسواران یاد می‌شود و وقایع اخیر می‌تواند دوباره احساسات مردمی را علیه مخالفان برانگیزد.

قنادباشی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که یا داعش یا یکی از رگه‌های وابسته به آن، همان‌گونه عمل می‌کند که حکومت نظامیان دوست دارند. آنان به دنبال این هستند که حادثه تروریستی رخ دهد و تانک‌ها و سربازهای خود را در خیابان‌ها ردیف کنند تا شیرازه حکومت حفظ شود./

ارسال نظر: