دولت عراق نگران مواد رادیواکتیو سرقت شده است

کدخبر: 2012181

دولت عراق به دنبال مواد بسیار خطرناک رادیواکتیو دزدیده شده از این کشور در سال گذشته می‌باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مقام‌های عراقی می‌گویند نیروهای داعش ممکن است به این مواد دسترسی پیدا کرده باشند.

آژانس انرژی اتمی اعلام کرد: بغداد به آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر مفقود شدن این مواد را گزارش داد اما درخواستی برای کمک جهت یافتن این مواد نداشت.

این مواد که در یک جعبه محافظت شده در اندازه یک لپ تاپ نگهداری می‌شد از یک تاسیسات حفاظتی در نزدیکی شهر بصره متعلق به شرکت نفتی ودرفورد آمریکایی ربوده شده است.

در حال حاضر مقام‌های استانی و محیط زیست و امنیتی عراق ربوده شدن این مواد را تایید کرده‌اند. یک سخنگوی وزارت محیط زیست عراق گفت: به دلایل امنیتی اجازه گفت و گو درباره این مسئله را ندارد. ودرفورد نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچگونه مسئولیتی در قبال این دزدی را نمی پذیرد. در این بیانیه آمده است این مواد متعلق به ما نبوده یا تحت کنترل ما نبوده است.

به گفته مقام‌ها و اسناد ارائه شده این مواد که حاوی اشعه گاما بوده و برای آزمایش هر گونه مشکل در لوله‌های نفت و گاز مورد استفاده قرار می گرفتند- به این روند رادیوگرافی صنعتی گفته می‌شود- متعلق به شرکت SGF مستقر در ترکیه بودند. یک مقام SGS در عراق از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که از ربوده شدن این مواد اطلاع داشته اما هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه این مواد به دست داعش افتاده باشد وجود ندارد. اسناد وزارت محیط زیست عراق در تاریخ 30 نوامبر حاکی از آن است که مواد ربوده شده رادیو اکتیوی حاوی 10 گرم کپسول Ir-192 که یک ایزوتوپ رادیواکتیو است می‌باشد، این ماده در درمان سرطان نیز استفاده می‌شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی این مواد را از لحاظ میزان رادیو اکتیو در دسته دو طبقه‌بندی می‌کند به این معنی که فردی که برای چند ساعت در معرض آن قرار می‌گیرد دچار آسیب‌های جدی خواهد شد.

یک مقام امنیتی عراقی در بغداد نیز گفت: هیچ مظنونی در رابطه با این دزدی نداریم اما گفته می شود که سارقان به احتمال زیاد از نوع مواد شناخت کافی داشته و موسسه نگهداری این ماده را به خوبی می شناختند چرا که هیچ قفلی شکسته نشده، هیچی دری تخریب نشده و هیچ مدرکی دال بر ورود به زور دیده نمی‌شود.

این مواد علاوه بر آنکه می تواند خطر ساخت بمب کثیف را به دنبال داشته باشد به سادگی می تواند موجب عوارض جدی جسمی برای مردم حتی در چند ساعت را موجب شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: