جعفر قنادباشی:

ابعاد و شیوه های نفوذ و راه های مقابله با آن (با اقتباس از بیانات مقام معظم رهبری)

کدخبر: 2020969

هدف دشمن از طراحی نفوذ در مسئولان، تغییر دادن محاسبات مسئولان کشور است که نتیجه آن، قرار گرفتن فکر و اراده مسئولین در مشت دشمن است و در این حالت، دیگر نیازی به دخالت مستقیم دشمن نیست

به گزارش « نسیم آنلاین »، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی با عنوان "ابعاد و شیوه های نفوذ و راه های مقابله با آن (با اقتباس از بیانات مقام معظم رهبری)" نوشت:

نفوذ چیست ؟

نفوذ یکی از انواع دوگانه دشمنی است، «دشمنی نرم» که با دشمنی های معمول نظامی و اقتصادی یعنی «دشمنی سخت» متفاوت است. نفوذ یعنی شیوه ای از «دشمنی نرم» که در آن، محاسبات و نحوه تصمیم گیری مسئولان کشور و همچنین باورها و آرمان های عمومی متناسب با خواست و اهداف دشمن تغییر پیدا می کند.

انواع نفوذ:

1- نفوذ موردی یا نفوذ فردی 2- نفوذ جریانی

الف- چگونگی نفوذ موردی یا فردی:

نفوذ موردی، معنایش این است که شما یک دم‌ودستگاهی دارید، یک مسئولی هستید؛ یک نفر را با چهره‌ی آرایش‌شده، بزک‌شده، با ماسک در مجموعه‌ی شما بفرستند؛ شما خیال کنید دوست است درحالی‌که او دوست نیست، تا او بتواند کار خودش را انجام بدهد؛ گاهی جاسوسی است .. گاهی کارش بالاتر از جاسوسی است، تصمیم شما را عوض میکند. شما یک مدیری هستید، یک مسئولی هستید، تصمیم‌گیر هستید، میتوانید یک حرکت بزرگ یا مؤثّری انجام بدهید، اگرچنانچه این حرکت را این‌جور انجام بدهید این به نفع دشمن است، او می‌آید کاری می کند که شما حرکت را این‌جور انجام بدهید؛ یعنی تصمیم‌سازی.

ب- چگونگی نفوذ جریانی

نفوذ جریانی، یعنی شبکه‌سازی در داخل ملّت؛ (یعنی) این که افراد مؤثّر را، افرادی که میتوانند در جامعه اثرگذار باشند، بکشانند به آن سمت مورد نظر خودشان. سمت مورد نظر عبارت است از تغییر باورها، تغییر آرمانها، تغییر نگاه‌ها، تغییر سبک زندگی؛ کاری کنند که این شخصی که تحت تأثیر نفوذ قرار گرفته، همان چیزی را فکر کند که آن آمریکایی فکر میکند؛ کاری کنند که شما همان‌جوری نگاه کنی به مسئله، همان‌جوری تشخیص بدهی که آن مأمور عالی‌رتبه‌ی سیا تشخیص میدهد؛ در نتیجه همان چیزی را بخواهی که او میخواهد.

ج- علل بکارگیری شیوه های نفوذ

چون دشمن بنا به تجربه دریافته است که راه های دیگر برای دشمنی ( دشمنی های سخت همانند تحمیل جنگ نظامی و تحریم اقتصادی) نمی تواند، مقاصد غرب را در تضعیف، استحاله و براندازی نظام جمهوری اسلامی محقق سازد و به عبارت دیگر همه راه ها برای پیشبرد دیگر شیوه های دشمنی بسته است، راه یا شیوه نفوذ را برای ادامه دشمنی و گسترش دامنه آن برگزیده است مقام معظم رهبری در در دیدار اعضای مجلس خبرگان می فرمایند:«بر اساس اطلاعات دقیق، برنامه جدی استکبار و امریکا، نفوذ در کشور است،» ( 20 اسفند 94 در دیدار اعضای مجلس خبرگان )

د- اهداف نفوذ موردی یا فردی

1- نفوذ برای ربودن اطلاعات(جاسوسی) 2- نفوذ برای ربودن اسناد ومدارک با اهمیت و یا آثار تاریخی 3- تغییر محاسبات مسئولان و تغییر نحوه تصمیم گیری آن ها، متناسب باخواست دشمن 4- نفوذ برای ریودن مغزها

هـ - اهداف نفوذ جریانی

1-نفوذ با هدف تغییر باورها، تغییر آرمانها، 2- نفوذ با مقصد تغییر سبک زندگی 3- نفوذ به منظور استحاله و براندازی 4- نفوذ برای تغییر نگاه‌ها، دیدگاه ها و معادلات فکری 5- نفوذ برای تغییر بنیان آموزشی و جلوگیری از تربیت افراد کارآمد 6- نفوذ برای کاهش توان دفاعی کشور 7- نفوذ در مدیریت و حاکمیت کشور 8- نفوذ در مراکز فرهنگی و آموزشی است که هدایت نخبگان و جوانان مارا در دست دارند.

و- علت بکارگیری شیوه نفوذ از جانب آمریکا:

غیرممکن بودن یا دشوار بودن و پرهزینه بودن اجرای اقداماتی چون کودتا، حمله نظامی، ادامه تحریم های اقتصادی

ز- مسیر های نفوذ دشمن( چه کسانی هدف نفوذ هستند)

1- نفوذ در مسئولان 2- نفوذ در مردم

* هدف از نفوذ در مسئولان : هدف دشمن از طراحی نفوذ در مسئولان، تغییر دادن محاسبات مسئولان کشور است که نتیجه آن، قرار گرفتن فکر و اراده مسئولین در مشت دشمن است و در این حالت، دیگر نیازی به دخالت مستقیم دشمن نیست و فرد مسئول بدون آنکه حتی خود بداند، همان تصمیمی را می‌گیرد که دشمن می‌خواهد. * هدف از نفوذ در مردم : آماج قرار دادن باورهای مردم نسبت به اسلام، انقلاب، اسلام سیاسی و وظایف عمومی آن یعنی جامعه‌سازی و تمدن‌سازی همانند نفی استقلال کشور و تغییر باورهای مردم برای فراموش کردن خیانت های غرب

ح - راه های نفوذ علمی، فرهنگی و اقتصادی :

1- «ارتباط با دانشگاهها و دانشمندان» 2- «حضور در کنفرانسهای بظاهر علمی ولی با هدف نفوذ» 3-«فرستادن مأموران دستگاههای امنیتی در پوشش فعالیتهای فرهنگی» 4-.........

ط - ضرورت ها و علل مقابله با نفوذ دشمن :

از آنجا که از جمله ضرورت ها و لوازم پیشرفت کشور، «حفظ خصوصیات انقلابی، حرکت جهادی، حفظ عزت و هویت ملی و اسلامی، و هضم نشدن در هاضمه خطرناک فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جهان» است ما باید با نفوذ دشمن مقابله کنیم

ی - راه اساسی مقابله با نفوذ

1- بالا بردن آگاهی و بصیرت 2- افزایش کیفی وکمی مراقبت ها 3- مسدود کردن راه های احتمالی نفوذ 4- تقویت درونی کشور و برطرف کردن نیازهایی که ممکن است زمینه ساز نفوذ دشمن باشد.

پروژه نفوذ در سیاست های منطقه ای غرب از دیدگاه مقام معظم رهبری

"اوّل باید دست دشمن را بخوانیم، بدانیم چه‌کار میخواهد بکند؛ بعد بنشینیم برنامه‌ریزی کنیم و با اهداف دشمن مبارزه کنیم ... نقشه‌ی این دشمن در این منطقه عمدتاً بر دو پایه استوار است...

یکی عبارت است از ایجاد اختلاف دوّمی عبارت است از نفوذ ... می خواهند در کشورهای اسلامی و در کشورهای این منطقه، یک نفوذی به‌وجود بیاورند که تا ده‌ها سال ادامه داشته باشد. امروز آمریکا آبروی گذشته را در این منطقه ندارد؛ میخواهند این را بازسازی کنند. در ایران هم نیّتشان این است. آنها به خیال خودشان، در این جریان مذاکرات هسته‌ای -این توافقی که حالا نه در اینجا هنوز تکلیفش معلوم است، نه در آمریکا؛ نیّت آنها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور". (94/5/26)

اشارات حکیمانه وروشنگرانه امام (ره) در خصوص یقینی بودن جریان نفوذ و اهداف آن

«... آنان [دشمنان] تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند. به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت ها و ارزش های معنوی و الهی مان نمی شناسند. به گفته قرآن کریم هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمی دارند، مگر اینکه شما را از دینتان برگردانند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست ها و آمریکا و شوروی در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبی مان را لکه دار نمایند... آری اگر ملت ایران از همه اصول و موازین اسلامی و انقلابی خود عدول کند و خانه عزت و اعتبار پیامبر و ائمه معصومین (ع) را با دست های خود ویران نماید، آن وقت است که جهان خواران او را به عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بی فرهنگ به رسمیت بشناسند؛ ولی در همان حدی که آن ها آقا باشند و ما نوکر، آن ها ابرقدرت باشند و ما ضعیف، آن ها ولی و قیم باشند ما جیره خوار و حافظ منافع آن ها، نه یک ایران با هویت ایرانی- اسلامی، بلکه ایرانی که شناسنامه اش را آمریکا و شوروی صادر کند، ایرانی که ارابه سیاست آمریکا یا شوروی را بکشد.»

(پیام به مناسبت سالگرد کشتار خونین حجاج در مکه و قبول قطعنامه 598 در تاریخ 1367/4/20)

ارسال نظر: