انتقاد یک اقتصاددان از رفتار دولت در قبال سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

تیم اقتصادی روحانی نمی‌خواهد اقتصاد مقاومتی را اجرا کند/ دو سال است فقط کاغذ بازی می‌کنند

کدخبر: 2021058

یک اقتصاددان گفت: تیم اقتصادی دولت آقای روحانی به دنبال اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیست.

بیژن عبدی اقتصاددان در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: بحث اقتصادی کشور فراتر از مباحث سیاسی و جناحی و تغییر دولتهاست. در حال حاضر اقتصاد مقاومتی تنها راه گریز از وضعیت موجود اقتصادی کشور است و نباید به چشمِ تنها یک گزینه به آن توجه شود.

وی افزود: رهبری انقلاب اسلامی روی اقتصاد مقاومتی تاکید می کنند تا دولتمردان فرصتها را از دست ندهند و برای بازسازی اقتصاد کشور فکری اساسی کنند. بن بست فعلی اقتصاد کشور نتیجه اجرای سیاستهای اقتصاد نئوکلاسیک در 25 سال گذشته است.

عبدی با انتقاد از سیاستهای اقتصاد نئوکلاسیک به نسیم آنلاین گفت: اقتصاد نئوکلاسیک دو ابزار مهم دارد که یکی بازی با نرخ سود بانکی و دیگری بازی با نرخ دلار است. دولتمردان سعی می کنند از این طریق رشد و توسعه و عدالت اقتصادی را بهتر کنند ولی در حال حاضر به یک بن بست جدی رسیدند.

وی تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت آقای روحانی به دنبال اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیست. در حال حاضر دو تفکر اقتصادی در کشور در مقابل هم قرار دارند. یک تفکر پیوستن اقتصاد کشور به فضای بین المللی و باز کردن دروازه های کشور و برداشتن تعرفه های واردات را راه خروج از مشکلات اقتصادی می دانند.

این اقتصاددان گفت: در حالی که بسیاری از صنایع نوپای ما نیاز به حمایت دولت دارند، برخی از دولتمرد ان عملا به دنبال نابودی آنها هستند. در حال حاضر این تفکر بر سیاست گذاری های اقتصادی کشور غلبه پیدا کرده است.

عبدی خاطرنشان کرد: تفکر دیگری هم در مقابل این تفکر قرار دارد که به دنبال بستن دروازه های کشور نیست، بلکه همانطور که در سیاستهای اقتصاد مقاومتی آمده است به دنبال پیدا کردن بازارهای جدید صادراتی در همه زمینه هاست و تنها به بخش نفت و گاز اهمیت نمی دهد.

وی عنوان کرد: این تفکر در کنار درون زا بودن برون نگر است و اصرار دارد که باید به فکر بازارهای متنوع به غیر از اروپا بود و این نیاز به یک برنامه جدی دارد. برای این کار تولید داخل باید قوی دانش بنیان شود و استانداردهای آن افزایش یابد. این اتفاق تنها با سیاستهای حمایتی اتفاق می افتد.

این اقتصاددان با انتقاد از تفکرات اقتصادی دولت روحانی نیز به نسیم آنلاین بیان کرد: افرادی که معتقدند حمایت از صنعت یعنی حرکت در خلاف جهت قوانین اقتصادی هیچ گاه حمایت از تولید را جدی نمی گیرند و همواره با آوردن مثالی در خصوص صنعت خودرو ادعا می کنند که این صنعت با وجود حمایت 40 ساله دولت به جایی نرسیده است.

عبدی گفت: متاسفانه دولتمردان به جای این که روی تحقیق و پژوهش در صنعت خودرو سرمایه گذاری کند بر واردات و مونتاژ و انحصار در فروش آنها تمرکز کرده است. حمایت از خودروسازی باید به سمت ساخت موتورهای بهتر و روی استفاده از تکنولوژی های خودرویی برتر دنیا برود. در حال حاضر موجی در دولت حاکم است که هرگونه قوانین حمایتی را نقض قوانین بازار می دانند. برای اجرای اقتصاد مقاومتی ابتدا باید کیفیت تولید داخل ارتقا پیدا کند و سپس به بازاری های صادراتی توجه شود.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقدام و عمل در زمینه اقتصادی مقاومتی اظهار کرد: دولتمردان یازدهم هرگاه مقام معظم رهبری نکته ای را مطرح می کنند نامه می زنند و تشکر می کنند و اعلام می کنند که بیانات شما در راستای حمایت از سیاستهای دولت بوده است. سپس می گویند که تعداد زیادی کمیسیون و کارگروه درست کرده اند در حالی که همه اینها کاغذ بازی است.

این اقتصاددان با انتقاد از بزرگنمایی تاثیرات برجام بر اقتصاد کشور گفت: این که دولتمردان ادعا می کنند بعد از برجام برای خرید 118 هواپیما و یا حضور پژو در ایران قرارداد بستیم هم کاغذ بازی است و بیشتر به درد بهره برداری سیاسی می خورد. هنوز هیچ تحریمی برداشته نشده است و مبادلات بانکی ما با مشکل رو به شده بنابراین طبق برجام طرفهای مقابل، به تعهدات خود عمل نکردند و تنها ما به آنها امتیاز داده ایم که این خود یک خسارت است.

عبدی خاطرنشان کرد: رهبری از دولتمردان عمل می خواهند و منتظرند حل مشکلات اقتصادی و اجرای اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم دیده شود و دولت از حرف زدن و کاغذ بازی دست بردارد.

ارسال نظر: