معاون رئیس قوه قضاییه به «نسیم آنلاین» خبر داد:

حمایت جدی دستگاه قضا از سمن‌های فعال محیط زیست

کدخبر: 2023527

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از آموزش حقوقی فعالان محیط زیست بر اساس تفاهمی که در این رابطه با سازمان محیط زیست منعقد می‌شود خبر داد و گفت: دستگاه قضایی از سمن‌های فعال محیط زیست حمایت جدی قانونی خواهد داشت.

گروه اجتماعی «نسیم آنلاین»: قوه قضاییه حقوق محیط زیست را در برنامه‌هایی هدفمند در دست اجرا دارد و مطابق اصل 50 قانون اساسی، این اصل مبنایی مورد توجه در قانون و قضا مورد توجه قرار می‌گیرد، طبق این اصل حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است و این وظیفه و مسئولیت متوجه آحاد ملت است و بر این اساس خدمات قضایی را در امر محیط زیست به یاری محیط زیست به عنوان یک سازمان هم افزار می‌آید بر این اساس حمایت از سازمان‌های مردم نهاد همان به اختصار سمن‌ها نیاز به حمایت و برنامه‌ریزی‌های جدی دستندرکاران حوزه حقوق و قضا دارند تا در پناه قانون اهداف خود در صیانت از محیط زیست را محقق کنند؛ بر این اساس این پرسش را از محمدباقر الفت معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه داشتیم تا در این رابطه بیشتر آگاه شوبم.

شما در همایشی مشترک با محیط زیست اشاره با سرمایه گذاری بر فعالان سمن ها در حوزه محیط زیست داشتید، این حمایت را چگونه اجرایی می کنید؟ در مواجهه با زمین خواری ها و آسیب رسانان به محیط زیست چه راهکارهایی دارید؟

شاهد این هستیم که قانونگذاری نوع نگاهش به سمن‌ها به صراحت در قانون آئین دادرسی کیفری بیان شده و آنها را به عنوان مرجعی که اجاره دارن وارد دادرسی‌های کیفری شوند، طرح شکایت کرده و دلیل ارائه کنند و دادرسی‌ها را ادامه دهند؛ به رسمیت شناخته، معنی اقدام قانونگذار این است که باید حمایت‌های لازم را از سمن‌های مرتبط با محیط زیست به عمل آوریم و قطعاً نفرات آنها را مورد حمایت قرار می‌دهیم و جهت توانمندسازی آنها برنامه‌هایی داریم که به یاری خدا به مرحله اجرا در می‌آوریم.

در معاونت پیشگیری، اداره کل مردمی وجود دارد که یکی از مباحث اداره کل مباحث مربوط به سمن‌هاست که به صورت سازمانی و تشکیلاتی پیگیری می‌کند.

خبر خوشی برای سمن ها اعلام می کنید که از حریم امن قانون برخوردارند؟

البته در کشور ما سمن‌ها از ظریب امنیت بالایی برخوردارند ولی من بعد دستگاه قضایی حمایت‌های جدی از آنها خواهد داشت. رفتار سازمانی موردنظر ماست و سازمان‌هایی که مردم به صورت خود جوش ایجاد کردند و در مراجع رسمی به ثبت رساندند و محدوده کارشنا را روشن کردند و اقداماتی که انجام می‌دهند نیز به صورت شفاف و رسمی هم به اطلاع مقامات می‌رسانند و هم در معرض افکار عمومی قرار می‌دهند، ما از این سازمان‌های مردمی حمایت قانونی می کنیم.

شما در سخنرانی اشاره کردید که به سمن های فعال در حوزه محیط زیست آموزش‌های حقوقی ارائه می‌کنید، در این رابطه تا کنون چه برنامه‌ای داشتید؟

در حال برنامه‌ریزی بر این موضوع هستیم و تفاهم‌نامه‌ای با سازمان محیط زیست و معانت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه منعقد کردیم و این سند همکاری مانند تفاهم‌نامه با وزارت مسکن و شهرسازی است که در حوزه حاشیه نشینی که در واقع موضوعات پیشگیری حاشیه نشینی را با تفاهمی که با وزارت مسکن و شهرسازی داشتیم برنامه‌های آن را ما انجام می‌دهیم و می‌توانیم مشابه این برنامه مشترک را با سازمان محیط زیست داشته باشیم که هم افزایی صورت بگیرد.

ارسال نظر: