شکست نشست "دوحه" باعث کاهش قیمت جهانی نفت شد

کدخبر: 2024223

پس از شکست نشست نفتی دوحه در غیاب ایران، قیمت جهانی نفت خام به یکباره کاهش یافته است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نتوانستند در نشستی که یکشنبه (29 فروردین) در دوحۀ قطر برگزار شد، بر سر تثبیت میزان تولید نفت توافق کنند.

پرس تی وی نوشت: کشورهای نیجریه، عمان، امارات متحده عربی، الجزایر، آنگولا، جمهوری آذربایجان، کلمبیا، اکوادور، مکزیک، اندونزی، عراق، قزاقستان و کویت افزون بر عربستان، قطر، روسیه و ونزوئلا که در جلسه قبلی نیز حضور داشتند، در نشست دوحه شرکت کردند.

به گزارش رویترز، این نشست به خاطر درخواست عربستان سعودی برای پیوستن ایران به «طرح فریز نفتی» بی‌نتیجه به پایان رسید.

ایران هفته پیش اعلام کرده بود بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشست دوحه شرکت نمی‌کند اما مقامی را به آنجا خواهد فرستاد.

با این وجود، زنگنه شامگاه شنبه (28 فروردین) اعلام کرد: «از آنجا که قرار نیست ایران طرح فریز نفتی را امضا کند، بنابراین ضرورتی ندارد نماینده ایران در نشست دوحه حضور یابد و نشست دوحه برای کسانی است که می‌خواهند این طرح را امضا کنند و اگر می‌خواستیم نماینده‌ای از ایران در این نشست حضور داشته باشد، برای این بود که حمایت خود را از این طرح نشان دهیم.»

طرح فریز کردن میزان تولید نفت خام برای کاهش عرضه نفت مازاد بر تقاضای بازارهای جهانی و افزایش قیمت آن، از چندی پیش مطرح شده، اما تا کنون درباره آن اتفاق نظر وجود نداشته است.

حال به گزارش رویترز، قیمت نفت خام برنت با سقوط 4.5 درصدی به 41.14 دلار در هر بشکه رسیده و قیمت نفت خام امریکا نیز با کاهش 4.9 درصدی به 38.40 دلار در هر بشکه سقوط کرده است.

این در حالی است که برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند با توجه به اعتصاب کارگران صنعت نفت کویت، قیمت نفت در روز دوشنبه (30 فروردین) افزایش یابد.

هزاران نفر از کارگران صنعت نفت کویت از یکشنبه در اعتراض به طرح دولت برای کاهش دستمزدهایشان اعتصابی «بی‌پایان» را آغاز کرده‌اند.

همزمان با کاهش شدید قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، کویت طرح جدید حقوق و دستمزد را برای تمام کارکنان دولتی از جمله 20 هزار کارگر نفتی این کشور مطرح کرده که کاهش حقوق و مزایای آنها را در پی خواهد داشت.

ارسال نظر: