ساندرز اعلام کرد:

عربستان نسخه بسیار مخرب اسلام را تبلیغ می‌کند

کدخبر: 2024395

برنی ساندرز نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز دوشنبه از لایحه‌ای که به خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر اجازه خواهد داد که از دولت عربستان سعودی به علت مشارکت در این حملات تروریستی شکایت کنند، حمایت کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "آسوشیتدپرس" از نیویورک نوشت: هر چند دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با تصویب این لایحه در کنگره مخالف است،اما این لایحه برای خانواده های قربانیان حادثه 11 سپتامبر که برخی از آنها بر این باورند که مقام های سعودی در این حملات نقش داشته اند، از اهمیت برخوردار است.

ساندرز روز دوشنبه در آستانه برگزاری انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در نیویورک، در حمایت از تصویب این لایحه در برنامه «تودی شو» شبکه «ان بی سی» گفت: داشتن آگاهی کامل از نقش احتمالی دولت سعودی در حادثه 11 سپتامبر، مهم است.

در تحقیقات دولت آمریکا ارتباطی میان دولت سعودی و مقام های بلندپایه آن با این حملات دیده نشده است، هر چند که به گفته ساندرز، برخی از نتایج این تحقیقات، محرمامه نگهداشته شده است.

به گفته ساندرز،عربستان سعودی، نسخه افراطی و بسیار مخرب اسلام را تبلیغ می کند.

از 19 هواپیماربای حملات سپتامبر 2002که در آن برج های مرکز تجارت جهانی فروریخت و هزاران قربانی گرفت، 15 تن شهروند عربستان سعودی بودند.

ساندرز روز دوشنبه در شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز، مواضع سعودی ها در باره یازده سپتامبر را نگران کننده دانست و گفت: خاندان ثروتمند سعودی، حامی گروه های افراطی هستند.

نامزد دمکرات ریاست جمهوری آمریکا در مورد لایحه ای که ممکن است عربستان را در باره حادثه یازده سپتامبر به دادگاه بکشاند، گفت: مواضع سعودی ها مدت هاست که نگران کننده شده است.

ریاض تهدید کرده است که اگر کنگره آمریکا طرحی را تصویب کند که به موجب آن هرگونه مسئولیتی بابت حملات 11 سپتامبر متوجه عربستان شود، صدها میلیارد دلار از دارایی های خود را در آمریکا به فروش خواهد رساند.

ساندرز با بیان به این که خاندان بزرگ آل سعود که شامل صدها و شاید هزاران تن است، بسیار ثروتمندند، گفت: همانطور که قبلا گفتم خیلی ها نسبت به نقشی که عربستان طی سال های گذشته داشته، نگرانند و این تنها به عاملان حملات 11 سپتامبر که سعودی الاصل بوده اند، مربوط نیست، بلکه به حمایت سعودی ها از گروه های تروریستی داعش و دیگر گروه های افراطی و تندرو نیز ارتباط دارد.

نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: نمی خواهم در مورد یک کار قانونی و بدون در اختیار داشتن اطلاعات، اظهارنظر کنم، ولی خیلی ها از نقش کلی عربستان و خاندان سعودی در حمایت از گروه های وهابی و همچنین تفکرات القاعده و داعش، نگران هستند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: