کیانیان:

"گاو" فیلم بسیار مهمی در تاریخ سینمای ایران است

کدخبر: 2025022

رئیس کاخ سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: در دهه ۵۰ شمسی با ساخته شدن فیلم "گاو" یک اتفاق بزرگی در سینمای ایران رخ داد که از آن به موج نو در سینمای ایران یاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »، نمایشگاه عکس از فیلم سینمایی "گاو" شب گذشته اول اردیبهشت ماه با حضور "علی نصیریان" بازیگر این فیلم، "حجت اله ایوبی" رئیس سازمان سینمایی، "سیدرضا میرکریمی" دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر و "رضا کیانیان" در پردیس سینمایی چارسو افتتاح شد.

بنابر این گزارش بعد از افتتاح این نمایشگاه عکس هنرمندان و مسئولان به همراه علاقمندان برای مشاهده فیلم سینمایی "گاو" به داخل سالن رفتند که قبل از اکران این فیلم "رضا کیانیان" رئیس کاخ سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر به روی صحنه آمد و در سخنانی، گفت: فیلم سینمایی "گاو" فیلم بسیار مهمی در تاریخ سینمای ایران است. در حقیقت در دهه 50 شمسی با ساخته شدن این فیلم یک اتفاق بزرگی در سینمای ایران رخ داد که از آن به موج نوی سینمای ایران یاد می‌شود.

وی افزود: البته باید به این نکته اشاره کنم که قبل از فیلم "گاو" چند فیلم خیلی خوب ساخته شده بود. بر این اساس شاید بتوان سازندگان آنها را به عنوان پدران اصلی موج نو سینمای ایران محسوب کرد ولی جریان اصلی ما در سال های ۵۰ شروع شد. در این سال ها کارگردان های زیادی در سینمای ایران متولد شدند. بر این اساس یکی از این کارگردانان که هنوز هم در سینما حضور دارد "داریوش مهرجویی" است .

رئیس کاخ سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: قبل از موج نو سینمای ایران سینمایی وجود داشت که در آن همه شخصیت ها تیپ های مشخص و ثابتی بودند که شامل افراد خوب، بد، افراد متوسط و افراد عاشق بودند. ولی با موج نو سینمای ایران شخصیت و معنایی چخوفی در این سینما شکوفا شد.

کیانیان خاطرنشان کرد: کارگردانان آن دوره به سراغ بازیگران تئاتر رفتند زیرا نمی توانستند با بازیگران قبلی کار کنند. در حقیقت این امر به این علت بود که بازیگران آن دهه به صورت تیپیکال یک شخصیت را بازی می کردند .

وی اضافه کرد: اینگونه شد که کارگردانان سینما به دنبال بازیگران تئاتر رفتند که قدرت شخصیت پردازی داشته باشند. پیرامون فیلم "گاو" هم باید به این موضوع اشاره کنم که در این فیلم نیز از گروه بزرگی از بازیگران دعوت شد که در نهایت آنها یک موفقیت را در این فیلم خلق کردند .

رئیس کاخ سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر یادآور شد: متاسفانه امروز چند بازیگر فیلم سینمایی "گاو" فوت کرده اند و تعدادی هم مریض هستند. برای آنهایی که فوت کرده اند آرامش ابدی آرزو می کنیم و برای آنهایی هم که مریض هستند آرزوی سلامتی می کنیم.

کیانیان در انتهای سخنان خود تصریح کرد: نسخه ای که امشب نمایش داده خواهد شد در فیلمخانه ملی ایران بازسازی و نوسازی شده است .

سپس علی نصیریان بازیگر سینما و تلویزیون نیز که در سالن نمایش فیلم حضور داشت در ادامه در خطاب به میهمانان خارجی حاضر در سالن در سخنانی، گفت: من در این فیلم یک بازیگر هستم و در فیلم سینمایی "گاو" نقش "مش اسلام" را بازی کردم. زمانی که ما قصد داشتیم ساخت این فیلم را آغاز کنیم در تئاتر فعالیت می کردیم و اصلا در سینما حضور نداشتیم.

وی افزود: در آن زمان آقای مهرجویی فیلمی به نام "الماس 33" را ساخته بودند و می خواستند که دومین فیلم خود را بسازند. برای همین هم به پشت صحنه تئاتر ما آمد و ما را برای حضور در این فیلم دعوت کرد.

نصیریان ادامه داد: آن زمان همه ما جوان بودیم و خیلی دوست داشتیم تا در سینما بازی کنیم. در حقیقت در آن زمان سراسر از شور و هیجان کارکردن بودیم. تمام بازیگرانی که در این فیلم بازی کردند هیچگونه قراردادی نداشتند و فقط به خاطر دل خودمان در این کار بازی کردیم.

این بازیگر سینماو تلویوزیون در پایان تصریح کرد: آن شور و هیجانی که همه ما در آن زمان داشتیم جوهره کار هنر است. همان انگیزه ای است که می تواند سبب یک خلاقیت واقعی شود که ما آن را از دورن خود بروز دادیم.

ارسال نظر: