هشدار چین به آمریکا

کدخبر: 2025588

چین قویا به آمریکا در خصوص اقدامات و اظهارات این کشور در ارتباط با دریای جنوبی و همچنین دخالت در امور داخلی خود هشدار داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دریای جنوبی چین مدتی است که به کانون تنش ها میان قدرت های بزرگ تبدیل شده و این چندمین بار است که مقام های دولت چین و وزارت امور خارجه این کشور به مسئولان‌ آمریکایی در این باره هشدار می دهند.

«هوا چون اینگ» سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین روز شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران این اظهارات را که واکنشی به سخنان «آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه آمریکا و موضع گیریهای وی در باره دریای جنوبی محسوب می شود، عنوان کرد.

او گفت که مقام های آمریکایی باید بدانند چه بر زبان می آورند.

«بلینکن» به تازگی در ویتنام از ساخت و سازهای چین در دریای جنوبی به شدت انتقاد کرد و گفت که این کشور اصلی ترین عامل تنش در منطقه شرق آسیا با انگیزه های پنهانی است.

در این ارتباط سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که دریای جنوبی و ساخت و سازهای آن با حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین مرتبط است و اظهارنظرهای غیرواقع بینانه در خصوص آن، دخالت در امور داخلی این کشور محسوب می شود.

وی گفت که اقدامات پکن در برخی از جزایر این دریا از جمله جزایر «نن شا» که مقام های آمریکایی به آن اشاره می کنند، جزو حقوق حقه چین است.

مقام چینی هشدار داد که آمریکایی ها به جای زیر سئوال بردن تحرکات چین، دست از لشکرکشی برداشته و جنگنده ها و کشتی های جنگی خود را از منطقه خارج سازند.

«هوا چون اینگ» گفت که آمریکا به بهانه حراست از آزادی کشتیرانی، تجهیزات و ادوات جنگی خود را به منطقه گسیل کرد و اینک پکن را تهدید جلوه می دهد.

سخنگوی دولت چین تاکید کرد که هر کاری و هر ساخت و سازی که لازم به نظر برسد در جزایر تحت حاکمیت این کشور انجام خواهد شد و این موضوع هیچ ارتباطی به دیگران ندارد.

وی افزود: باید تردید داشت که ورود کشتی ها و هواپیماهای جنگی آمریکا به منطقه در واقع کمکی برای حراست از کشتیرانی آزاد در دریای جنوبی باشد. اینها خود تهدید منطقه ای محسوب می شود.

«هوا» تحرکات آمریکا در منطقه را بر ضد صلح و ثبات و امنیت آن دانست و به واشنگتن پیشنهاد کرد رویه سازنده ای در پیش بگیرد.

مناقشه بر سر دریای جنوبی همواره در میان چین و کشورهای شرق آسیا وجود دارد که هر از گاهی موجب بروز اختلاف و تنش بین آنها می شود.

پکن خود را مالک بیشتر این پهنه آبی می داند و در مقابل کشورهای، ویتنام، فیلیپین، مالزی، تایوان و برونئی نیز ادعای مالکیت بخش‌هایی از این دریا را دارند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: