زنگنه در همایش مجلس دهمی‌ها:

برای بازپس‌گیری سهم بازار نفت ملاحظه هیچ چیزی را نمی‌کنیم

کدخبر: 2029884

وزیر نفت با اشاره به جنگ نانوشته با عربستان در بازاریابی برای صادرات نفت گفت: برای بازپس‌گیری سهم خود در بازار جهانی نفت ملاحظه هیچ چیزی را نمی‌کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: بیژن زنگنه وزیر نفت بعدازظهر امروز در نشست بعدازظهر همایش فرایند قانون‌گذاری، الزامات و راهکارها که با حضور منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد با اشاره به وضعیت نامناسب حوزه نفت و گاز کشور هنگام در دست گرفتن مسئولیت گفت: ما در دوران مسئولیت خود گازرسانی به شهرها و روستاها را سرعت بخشیده و کیفیت بنزین نیز بهتر شد و بنزین یورو4 توزیع کردیم.

وی ادامه داد: بدون اینکه ریالی از دولت بگیریم تحرکی در جهت گازرسانی روستایی انجام دادیم.

زنگنه با اعلام اینکه پس از برجام تولید نفت ما دو برابر می‌شود و به 2 میلیون و 400 هزار بشکه خواهد رسید، گفت: البته ما درگیر جنگ نانوشته‌ای با سعودی‌ها هستیم که هم از بعد قیمت نفت و هم از بعد بازاریابی است.

وی خاطرنشان کرد: ما مشکلی با تولید 3 میلیون بشکه نداریم اما عربستان سعودی به سراغ مشتریان‌مان می‌رود و پیشنهاد 3 دلار قیمت پایین‌تر می‌دهد اما با وجود این تولید نفت ما دو برابر شد.

وزیر نفت با تأکید براینکه برجام اولین قدم برای رفع موانع ایجاد شده از طریق تحریم‌ها است، گفت: این تازه اول کار برای ما است.

وی با یادآوری اینکه در سال 76 که مسئولیت وزارت نفت را برعهده گرفت ارزش تولیدات پتروشیمی یک میلیارد دلار بود و امروز 20 میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: ما قصد داریم ظرف 5 سال تولید پتروشیمی کشور را دو برابر کنیم، البته اگر همین میزان در دوران تحریم نداشتیم دچار مشکل می‌شدیم.

زنگنه با تأکید براین نکته بدون منابع خارجی نمی‌توانیم صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را توسعه دهیم، گفت: به حمایت همراه با نظارت مجلس برای توسعه صنعت نفت نیاز داریم.

وی قراردادهای بزرگ نفتی را شکننده تحریم‌ها خواند و با اشاره به اینکه پس از تحریم‌ها صنعت نفت باید اول باید از همه قدم بردارد، بیان داشت: از قراردادهای جدید نفتی انتقادهای زیادی شده است البته ما صدها ساعت درباره آنها کار کارشناسی کرده‌ایم.

وزیر نفت از اشتیاق واقعی طرف‌های خارجی جهت ورود به صنعت نفت ایران سخن گفت و افزود: مدیر یک شرکت خارجی می‌گفت من امشب حاضرم قرارداد امضا و فردا آغاز به کار کنم.

وی افزایش تولید نفت موجب تعدیل شدن مواضع آمریکا نسبت به ایران ذکر کرد و با اشاره به اینکه بخش از قدرت منطقه‌ای ما ناشی از تولید نفت است، تصریح کرد: یک اشتباه استراتژیک ما در آذر سال 90 این بود که با برداشتن سهمیه‌بندی اوپک موافقت کردیم.

زنگنه با تأکید براینکه برای بازپس‌گیری سهم خود در تولید نفت ملاحظه هیچ چیزی را نمی‌کنیم، گفت: تحت هیچ شرایطی فریز نفتی را نمی‌پذیریم.

وی ادامه داد: ما به طرف سعودی اعلام کردیم که ظرفیت تولید نفت خود را تا 4 میلیون بشکه در روز بالا برده و پس از آن اگر عربستان سعودی خواست درباره فریز نفتی مذاکره می‌کنیم.

وزیر نفت با اشاره به لجبازی عربستانی‌ها با ایران در اجلاس دوحه درباره سهمیه تولید نفتی گفت: عربستان بیش از ما در این زمینه ضرر می‌کند زیرا ما نفت را با 40 دلار بودجه بسته‌ایم و می‌توانیم کشور را اداره کنیم اما این عربستان است که 150 میلیارد دلار ضرر می‌کند.

ارسال نظر: