معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد:

کاهش ۴۲ درصدی قیمت لوازم و تجهیزات پزشکی از آغاز برنامه تحول سلامت/ استقرار ۵ هزار و ۷۳۵ پزشک متخصص در مناطق محروم

کدخبر: 2030134

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش ۴۲ درصدی قیمت لوازم و تجهیزات پزشکی از آغاز برنامه تحول سلامت، گفت: با اجرای این برنامه میزان پرداختی از جیب مردم برای هزینه های درمانی از ۳۷ درصد به کمتر از ۶ درصد در بیمارستان ها کاهش یافت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر محمد آقاجانی در نشست خبری دومین سالگرد طرح تحول سلامت با بیان این که حدود 178 بیمارستان دولتی در کشور از قدمت بالای 50 سال برخوردار هستند، گفت: کمبود تجهیزات پزشکی، فرسوده بودن ساختمان بیمارستانهای دولتی، کمبود تخت های بیمارستانی و عدم ارائه خدمات مربوط به هتلینگ باعث شده بود تا میزان رضایتمندی مردم از نظام سلامت در پایین ترین سطح باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت هدف از اجرای طرح تحول سلامت در دو سال گذشته را افزایش رضایتمندی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی بیان کرد و افزود: افزایش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و عدالت در دسترسی به این خدمات از دیگر اهداف برنامه طرح تحول سلامت بود.

دکتر آقاجانی با اشاره به بستری شدن حدود 15 میلیون بیمار در دو سال گذشته در قالب برنامه تحول سلامت در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت، افزود: تمام این افراد در مدت زمان بستری خود از کلیه خدمات این طرح بهره مند شدند.

وی با اشاره به کاهش 42 درصدی قیمت لوازم و تجهیزات پزشکی از آغاز برنامه تحول سلامت، گفت: با اجرای این برنامه میزان پرداختی از جیب مردم در درمان از 37 درصد به کمتر از 6 درصد در بیمارستان ها کاهش یافت.

دکتر آقاجانی افزود: همچنین ارجاع بیمار به خارج از بیمار برای دریافت خدمات از مجموع 100درصد به 3 درصد کاهش یافت.

معاون درمان با بیان این که طی دو سال گذشته 94 میلیون ویزیت صورت گرفته است، افزود: 66 میلیون از این ویزیت ها با حمایت برنامه تحول سلامت صورت گرفته و مردم مبلغ 3 هزار تومان برای ویزیت پرداخت کردند و مابقی آن با حمایت بیمه ها پرداخت شد.

وی تعداد زایمان طبیعی صورت گرفته در قالب طرح تحول سلامت را 920 هزار زایمان بیان کرد و افزود: با اجرای برنامه تحول سلامت، شاخص سزارین نیز با کاهش 6.5 درصد از عدد مطلق و 11.6 درصد عدد پایه مواجه شده است.

دکتر آقاجانی همچنین با اشاره به حضور و استقرار 5 هزار و 735 پزشک متخصص در 301شهر و 338 بیمارستان مناطق محروم به صورت تمام وقت، افزود: 860 پزشک متخصص مقیم در 412 بیمارستان در 214 شهر کشور برای شیفت های عصر و شب و روزهای تعطیل حضور دارند.

به گفته وی، طی دو سال گذشته 637 هزار کشیک متخصص مقیم در بیمارستان ها صورت گرفت.

معاون درمان در ادامه به توسعه ناوگان هوایی اورژانس به 21 پایگاه اشاره کرد و افزود: تا کنون 3 هزار و 747 مصدوم و بیمار اورژانسی با 2 هزار و 365 سورت پرواز به بیمارستان انتقال یافتند.

دکتر آقاجانی با بیان این که حدود 2 میلیون متر مربع در قالب برنامه تحول سلامت بازسازی و گسترده شده است، افزود: 78 هزار قلم تجهیزات هتلینگ در قالب این برنامه توزیع شده است و حدود 50 درصد تخت های بمیارستانی وزارت بهداشت در همین راستا نوسازی و 12 هزار و 500 اتاق استراحت پرستاری بازسازی شده است.

وی ادامه داد: 21 هزار و 749 قلم تجهیزات پزشکی سرمایه ای اعم از سنگین و متوسط به بیمارستان های جدید و در حال فعالیت تزریق شد.

معاون درمان با اشاره به افزوده شدن 900 تخت روانپزشکی در سال گذشته، افزود: 1714 تخت ICU بزرگسال، نوزاد و کودک در سال گذشته راه اندازی شد و بخش های ICU سوختگی در 14 استان راه اندازی یا توسعه یافت.

دکتر آقاجانی افزود: حدود 700 تخت ICU تا پایان امسال اضافه خواهد شد و 50 درصد به ظرفیت به تختهای آی سی یو در دو سال آینده افزوده می شود.

وی با اشاره به راه اندازی 11مرکز درمان مسمومیت در 5 استان از راه اندازی 17 مرکز جدید درمان ناباروری در امسال خبر داد.

دکتر آقاجانی با اشاره به ایجاد و بهسازی 366 بلوک زایمانی در راستای برنامه ترویج زایمان طبیعی طرح تحول ، از راه اندازی و ایجاد 1123 واحد اختصاصی زایمان طبیعی تا پایان سال خبر داد.

دکتر محمد آقاجانی در این نشست اظهار داشت: در پی دستور وزیر بهداشت برای ارتقای ارایه خدمات در اورژانس بیمارستانها ، اقداماتی برای اصلاح وضعیت فیزیکی، تجهیزات پزشکی، اصلاح ساختار، تکمیل و جابجایی نیروی انسانی کم مهارت با نیروی انسانی با تجربه و با مهارت بیشتر، حضور پزشکان متخصص مقیم و طب اورژانس، افزایش ظرفیت آی سی یو برای انتقال بیماران از اورژانس به این بخش انجام شده است.

معاون درمان افزود: افزایش پرداختی برای افزایش انگیزه ارائه دهندگان خدمت، کاهش مدت زمان تعیین تکلیف بیمار در بخش اورژانس برای خروج از بخش اورژانس در این 11 ماه به طور مستمر انجام شده است.

وی با اشاره به انجام 60 بازدید میدانی از 15 اورژانس اصلی شهر تهران، افزود: در طول این مدت 15 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات پزشکی، 30 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی و توسعه این بخش ها پرداخت شده و مجوز استخدام هزار نفر نیروی انسانی برای تکمیل کادر درمانی به ویژه نیروی پرستاری به بیمارستانها داده شده که با مجموع اقدامات انجام شده وضعیت اورژانس های اصلی تهران بهبود یافته است.

دکتر آقاجانی گفت: در بحث فرآیندهای داخلی اورژانس نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده و دستورالعمل های مربوطه در مقایسه با گذشته، جدی تر اجرا می شود. همچنین بازدیدهای مستمری از بخش اورژانس بیمارستانها توسط روسای بیمارستانها، دانشگاه های علوم پزشکی و همکاران ما در ستاد وزارت بهداشت انجام می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اورژانس های تهران در جلسه امروز شورای معاونین وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رضایتمندی مردم از خدمات اورژانس در تهران افزایش یافته اما مهمترین مشکل ما، کمبود تخت های بیمارستانی در تهران است و علیرغم اینکه برخی افراد تصور می کنند که تهران شهر برخورداری است اما از نظر تخت های بیمارستانی در تهران با مشکلات جدی روبرو هستیم.

دکتر آقاجانی یکی از دلایل عدم تخلیه به موقع اورژانس ها در تهران را عدم وجود تخت بیمارستانی کافی برای انتقال بیماران به بخش دانست و اظهار داشت: به دلیل نارسایی در زیرساخت ها ممکن است انتقال بیماران به بخش ها با مشکل مواجه شود و رضایتمندی آنها را کاهش دهد اما در تهران نیاز به سرمایه گذاری های دولتی، غیر دولتی، داخلی و خارجی داریم تا بتوانیم وضعیت کمبود تخت بیمارستانی را بهبود بخشیم.

ارسال نظر: